وزیر خارجه آمریکا با محمود عباس دیدار کرد

چندرسانه ای اخبار ایران و جهان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی را مانعی در مسیر صلح توصیف کرده است. آقای بلینکن در روز پایانی سفرش به منطقه بعد از گفتگو با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله اظهار نظر می کرد.

کابینه راست گرای اسرائیل حامی گسترش شهرک های یهودی نشین در زمین‌هایی است که فلسطینی‌ها می گویند متعلق به آنهاست و باید بخشی از کشور آینده فلسطینی باشد.

آقای بلینکن گفت که او با هر اقدامی که راه حل مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل باشد مخالف است.

گروه های حقوق بشر نسبت به اظهارات او ابراز تردید کرده‌اند و اینس عبدارازق فعال فلسطینی آن را به عنوان لفاظی رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان در توییتر خود نوشت که گفتگوی خوبی با او داشته و افزود: «در مورد تقویت روابط آمریکا و فلسطینیان، لزوم اصلاحات در تشکیلات خودگردان و حق یکسان اسرائیل و فلسطینیان در برخورداری از آزادی، امنیت و رفاه مذاکره کردیم».

پیشتر، گزارش شده بود که محور مذاکرات آقای بلینکن با مقامات اسرائیلی برنامه هسته‌ای و سیاست منطقه‌ای ایران و موضوع گفتگوهای او با رهبران فلسطینی، اختلاف بین فلسطینیان و اسرائیل خواهد بود.

آقای بلینکن که پیشتر با نخست وزیر اسرائیل دیدار کرده بود، روز سه شنبه همچنین با یوآف گالانت، وزیر دفاع، و یائیر لاپید رهبر حزب اصلی مخالف اسرائیل، دیدار کرد.

وزیر خارجه اسرائیل پس از ملاقات با آنتونی بلینکن، بر وحدت نظر دولت‌های دو کشور در مورد ایران تاکید کرد و گفت: «سفر شما در زمانی حساس صورت گرفته و پیام روشنی به منطقه می فرستد که آمریکا و اسرائیل در مواجهه با ایران و هر کس که صلح و ثبات منطقه را تهدید کند متحدند.»

وزیر خارجه آمریکا هم گفت که امنیت اسرائیل برای ایالات متحده سیاستی خدشه‌ناپذیر است.

سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل در پی روی کار آمدن دولت جدید به رهبری بنیامین نتانیاهو صورت می‌گیرد. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که جو بایدن معاونت او را برعهده داشت، روابط آقای نتانیاهو با دولت آمریکا چندان گرم نبود و دو طرف به خصوص در مورد آینده فلسطین و نحوه برخورد را حکومت ایران اختلاف نظر داشتند.

او پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو در روز دوشنبه گفت که دو طرف گفتگویی صریح داشته اند و بار دیگر بر راه حل اختلاف بین اسرائیل با فلسطینیان براساس تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطینی تاکید کرد.

دولت راست افراطی آقای نتانیاهو با تشکیل دولت مستقل فلسطین مخالف است.

سفر آقای بلینکن با تشدید تنش بین اسرائیل و فلسطینیان همراه بوده که در جریان آن، شماری اسرائیلی و فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند.

بلینکن

بلینکن در رام‌الله با گروهی از نمایندگان جامعه مدنی فلسطینیان دیدار کرد

از ابتدای امسال دستکم ۳۵ فلسطینی و شش اسرائیلی و یک اوکراینی کشته شده‌اند. آقای بلینکن از فلسطینی‌ها هم برای ستایش از حمله مسلحانه اخیر یک فلسطینی به شهروندان اسرائیل انتقاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، در کنفرانس خبری مشترک خود تاکید کردند که هر آنچه را در توان دارند برای مقابله با فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران از جمله برنامه هسته‌ای و موشکی و کمک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به روسیه به کار خواهند گرفت. کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند پهپادهای مهاجم در اختیار روسیه قرار داده که در حمله به مراکز و زیرساخت‌های غیرنظامی به کار می‌رود.

نخست وزیر اسرائیل همچنین حکومت ایران را به خاطر سرکوب اعتراضات اخیر به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در حالیکه به نظر می‌رسد گفتگوی دولت بایدن با ایران برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده، دولت بنیامین نتانیاهو دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا موضع سخت‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

نخست وزیر اسرائیل در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه آمریکا به برخورد حکومت ایران با مردم معترض اشاره کرد و گفت «جامعه جهانی وحشی‌گری این حکومت علیه مردم خودش را دیده است و شاهد بوده است که این حکومت چگونه خشونت را از مرزهایش  به خاورمیانه و فراتر از آن صادر می‌کند.» او افزود «به نظرم اجماعی وجود دارد درباره اینکه این حکومت نباید به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند».

بلینکن و نتانیاهو

توضیح تصویر،

نتانیاهو و بلینکن بر وحدت نظر پیرامون مقابله با برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران تاکید نهادند

آنتونی بلینکن نیز در این دیدار با آهنین خواندن تعهد واشنگتن به امنیت اسراییل گفت: «آمریکا همکاری‌های خود را برای «مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه و ورای آن شدت خواهد داد.»

دو روز پیش‌تر از این دیدار، انفجار مهیبی در یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان گزارش شد که رسانه‌های آمریکا – به نقل از مقامات این کشور – اسراییل را عامل آن خواندند.

این نخستین حمله منتسب به اسرائیل پس از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است که به رسانه‌ها درز می‌کند.

 مقامات ایرانی گفته‌اند توانستند تلاش برای حمله سه ریزپهپاد به این کارخانه مهمات‌سازی در اصفهان را خنثی کنند هرچند در جریان مقابله با این حمله، به بخشی از تاسیاست مورد نظر آسیب رسیده است.

انفجار در اصفهان

در مقابل روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص روز دوشنبه گزارش داد حمله سه «ریزپرنده» – پهپاد – به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در ایران «کار اسرائیل» بوده  و در نزدیکی یکی از سایت‌های مرکز تحقیقات فضایی ایران صورت گرفته است. روزنامه جروزلم‌پست  هم با گزارش اظهارات مقامات ایران در مورد مهار‌شدن این حمله، گفته است که این عملیات پهپادی «موفقیت فوق‌العاده‌ای» در پی داشته است.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه رابطه بین دولت جو بایدن و بنیامین نتانیاهو چندان گرم نبوده، دو طرف بر سر نحوه رویارویی با ایران اتفاق نظر دارند.

پیشتر ویلیام برنز،  رئیس سازمان سیا برای گفتگو با مقامات اسراییل درباره ایران به این کشور رفته بود.

یک  هفته پیش نیز اسراییل و آمریکا  بزرگترین رزمایش نظامی مشترکشان  را با حضور بیش از ۷۵۰۰ نیرو از هر  کشور انجام دادند. به گزارش وال استریت ژورنال  در این رزمایش «سناریوهای حمله نظامی بزرگ به ایران» تمرین شد. یک مقام ارشد نظامی اسرائیل هفته گذشته به این نشریه گفت که اسرائیل و آمریکا «برای بدترین شرایط آماده می‌شوند.»

بیشتر بخوانید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها