«مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه ایران؛ ده‌ها دانش‌آموز دیگر به بیمارستان منتقل شدند

«مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه ایران؛ ده‌ها دانش‌آموز دیگر به بیمارستان منتقل شدند

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
مسمومیت‌های گروهی در مدارس دخترانه از حدود سه ماه پیش آغاز شد

در تازه‌ترین موارد از مسمومیت‌های گروهی دانش‌آموزان مدارس دخترانه در ایران، ده‌ها دانش‌آموز دیگر در بروجرد و قم به بیمارستان منتقل شدند.

به گزارش رسانه‌های ایران ۴۴ دانش‌آموز دختر مدرسه «احمدیه» شهر بروجرد در استان لرستان با نشان دادن علائم مسمومیت تحت درمان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش‌ها در روزهای دوم و سوم اسفند هم در دو حادثه مشابه در این مدرسه ده‌ها دانش‌آموز دختر با علائمی مانند «سرگیجه، ضعف و بی‌حالی» به بیمارستان منتقل شده بودند و به همین دلیل روز پنج‌شنبه گذشته مدرسه تعطیل شده بود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم هم روز شنبه ۶ اسفند اعلام کرد که ۴ دانش‌آموز بر اثر مسمومیت در مراکز درمانی پذیرش شد‌ه‌اند «که حال عمومی آن‌ها مناسب است».

مسمومیت گروهی دانش‌آموزان دختر در مدارس ایران از حدود سه ماه پیش در قم شروع شد.

بعد از گزارش چندین مورد از این وقایع در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، مسئولان شروع به اظهار نظر و وعده دادن برای پیگیری این اتفاقات کردند اما با وجود تکرار این وقایع در شهرهای دیگر، هنوز مقام‌های آموزشی یا قضایی توضیح مشخصی درباره دلیل این مسومیت‌ها و ارتباط احتمالی آنها نداده‌اند.

این مسئله باعث انتقادهای زیادی شده و بسیاری «مسمومیت‌های سریالی» در مدارس دخترانه و پیدا نشدن دلایل یا مسئولان آن را مشکوک می‌دانند.

روز اول اسفند دادستان کل کشور از احتمال عمدی بودن این مسمومیت‌ها خبر داد و از مقام‌های قضایی قم خواست که موضوع را «تحت پیگرد قانونی» قرار دهند.

محمد جعفر منتظری در نامه‌ای از دادستان قم خواست «چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید».

سخنگوی دولت هم از ماموریت وزارت اطلاعات در ارتباط با این مسمومیت‌ها خبر داده بود.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که «کمیته علمی ویژه‌ای» برای بررسی علت مسمومیت‌ها تشکیل داده است.

با وجود این وعده‌ها بعضی از والدین نگران در قم از فرستادن دختران خود به مدرسه در ماه‌های اخیر خودداری کرده‌اند.

چندی پیش هم گروهی از خانواده‌های دانش‌آموزان در مقابل فرمانداری قم تجمع کردند و خواهان تعطیلی مدارس تا زمان روشن شدن وضعیت شدند.

اما وزیر آموزش و پرورش با درخواست تعطیلی مدارس مخالفت کرده و گفته است «در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم، شاهد شایعات هستیم، در حالی که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس بروند.»

حدود ده روز پیش یادداشتی درباره این مسمومیت‌ها در سایت «قم نیوز» منتشر شد ولی خیلی زود حذف شد.

نفیسه مرادی، پژوهشگر و نویسنده یادداشت تکرار این حوادث در مدارس دخترانه را باعث تقویت ظن «خرابکاری منبعث ازدیدگاه‌های طالبانی» عنوان کرده بود.

چنین ظنی پیش از آن هم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود و بسیاری احتمال دست داشتن گروه‌های تندرو را در این وقایع مطرح کرده بودند.

خانم مرادی نوشته بود «امروزه عملگرایی طرفداران تفکرات طالبانی در حوزه زنان در قم و ایران را نیز به عنوان یکی از مؤلفه‌های تهدیدکننده و برهم‌زنندۀ امنیت ملی باید لحاظ کرد».

سایت قم نیوز که از ابتدا پیگیر این مسمویت‌ها بود، بعد از حذف این یادداشت مجبور به عذرخواهی شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها