وزیر ارشاد به بازیگرانی که روسری برداشتند: «وارد فعالیت‌های دیگر شوند»

وزیر ارشاد به بازیگرانی که روسری برداشتند: «وارد فعالیت‌های دیگر شوند»

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران خطاب به هنرمندان زنی که در جریان اعترضات اخیر روسری از سر برداشتند، گفته است چون «قانون‌شکنی» کردند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند و به طور تلویحی می‌گوید امکان ادامه فعالیت در شغل‌شان را ندارند و «آنها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند».

در جریان اعتراض‌های اخیر به مرگ مهسا امینی تعدادی از هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون و تئاتر روسری از سر برداشتند و در فضای مجازی عکس‌هایی از خودشان بدون روسری منتشر کردند.

کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، شیوا ابراهیمی و مریم بوبانی از جمله بازیگرانی بودند که در فضای عمومی روسری خود را برداشتند. خانم ریاحی، بازیگر سریال یوسف پیامبر گفته بود «دیگر وقت دروغ گفتن نیست».

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است خودش هم از این موضوع ابرازتاسف کرده و اضافه کرده که «دلسوزی و ابراز تاسف هیچ ایرادی ندارد» اما «برخی از حرکات هنجارشکنانه را که در تقابل با قانون باشد، نمی‌پسندیم».

آقای اسماعیلی گفته: «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشد. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند».

همچنین او گفته « دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره حاکمیت قانون است و چتر دولت و نظام همه اهالی فرهنگ و هنر را در بر می‌گیرد مگر کسانی که خودشان مصر هستند که زیر این چتر نباشند».

وزیر ارشاد گفته «اگر کسی اصرار دارد که از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم».

وزیر ارشاد مردادماه امسال در یک برنامه تلویزیونی خواستار یک «حجاب واحد» برای هنرمندان زن  در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی شده بود.

گفته می‌شود در صورت ممنوع‌الکار شدن هنرمندانی که روسری از سر برداشتند، چندین فیلم و سریال تلویزیون دولتی ایران برای پخش یا بازپخش با مشکل روبرو خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هنرمندان و بازیگران مرد که با اعتراضات مردمی همراه بودند حرفی نزده.

شمار هنرمندانی که با معترضان به مرگ مهسا امینی و حجاب اجباری، همدلی و همراهی کردند، کم‌سابقه است و طیف وسیعی از آنان را دربرمی‌گیرد.

مسعود کیمیایی،‌ کارگردان شناخته‌شده ایرانی، با انتشار ویدئویی گفت: «روزگار باروت داریم می‌‌گذرانیم، نکنید با مردم، نکنید با مردم، مردم به موقع پاشنه کفش‌شان را ور می‌کشند. مردم خودشان تصمیم می‌گیرند».

در شبکه‌های اجتماعی، موجی از آثار هنری در عرصه‌های مختلف از جمله طرح، نقاشی، شعر و نمایش در داخل و خارج از ایران منتشر شده‌ و بسیاری از خواننده‌های داخلی و خارج از ایران برنامه‌ها و کنسرت‌های خود را به مهسا امینی و جان‌باختگان اعتراضات اخیر تقدیم کرده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها