حضور چهره جنجالی قوه قضائیه در زندان‌ها برای بازدید از وضعیت معترضان بازداشتی

حضور چهره جنجالی قوه قضائیه در زندان‌ها برای بازدید از وضعیت معترضان بازداشتی

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
کاظم غریب‌آبادی پیشتر برای اعلام مواضع حکومت جمهوری اسلامی به نیویورک رفته بود

رسانه‌های حکومتی در ایران می‌گویند کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه به شماری از زندان‌ها رفته تا از «نزدیک وضعیت بازداشت‌شدگان» را ببیند.

کاظم غریب‌آبادی از جمله چهره‌های حکومت ایران است که چندی پیش سفر «ناگهانی» او به محل سازمان ملل در نیویورک خبرساز و مواضعش با انتقاد شدید معترضان مواجه شد.

اکنون بنابر اعلام خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، زندان اوین، زندان تهران بزرگ و زندان زنان و بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی از جمله زندان‌هایی است کاظم غریب‌آبادی سه روز متوالی برای بازدید به آنها رفته است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که گزارش‌ها حاکی از شرایط ناگوار زندانیان سیاسی محبوس در این زندان‌ها منتشر شد.

پس از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هم شماری از مسئولان قوه قضائیه برای «نظارت سرزده» به زندان‌های رفته بودند. این در حالی است که در چهار دهه گذشته بارها گزارش‌هایی از شکنجه، اعترافگیری و حتی جانباختن بازداشت‌شدگان در زندان‌های ایران منتشر شده است.

اخیرا علاوه بر نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل، شورای حقوق بشر هم کمیته حقیقت‌یابی برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ایران تشکیل داده است که جمهوری اسلامی اعلام کرد با آنها همکاری نخواهد کرد.

در گزارش رسانه‌های حکومتی آمده که کاظم غریب‌آبادی «در این بازدیدها با تعدادی از بازداشت‌شدگان به‌طور جداگانه گفتگو و در جریان آخرین وضعیت آنان قرار گرفت».

این در حالی است که اخیرا آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، در رشته توییتی درباره وضعیت بد بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اوین هشدار داد.

همچون آتش‌سوزی در زندان اوین و لاکان رشت و همچنین عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان و ضرب و شتم هنگام بازداشت از جمله مواردی بوده که در چند هفته اخیر به شدت خبرساز شده است.

اخیرا شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار یک گزارش تحقیقی از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داده است. اغلب موارد تجاوز و آزار جنسی مربوط به غرب ایران و مناطق کردنشین از جمله در بازداشتگاه‌های ارومیه است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها