پارلمان اروپا درخواست تروریستی دانستن سپاه را به یکی از گزارش‌های سالانه خود اضافه کرد

پارلمان اروپا درخواست تروریستی دانستن سپاه را به یکی از گزارش‌های سالانه خود اضافه کرد

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

 نمایندگان پارلمان اروپا در روز چهار‌شنبه به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای «سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا»(CFSP)  رای دادند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند.

این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود.

«سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا»(CFSP)   یکی از پیمان‌هایی است که بر اساس آن، اعضای اتحادیه اروپا موضوعات مشترک سیاست خارجی خود را تعیین کرده‌اند.

پارلمان اروپا هر سال گزارشی درباره اجرای این پیمان تهیه می‌کند.

در نسخه اصلی گزارش سالانه اجرای «سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا» در سال ۲۰۲۲ که توسط دیوید مک‌‌آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده، سرکوب خشن معترضان در ایران توسط سپاه پاسداران محکوم شده بود و ضمن اشاره به جزییاتی از برخورد با معترضان در ایران، از اتحادیه اروپا خواسته شده بود که در ارتباط با نقش ایران در جنگ اوکراین، پاسخی قاطع بدهد.

در اصلاحیه پیشنهادی این بخش از گزارش، متن قبلی حفظ شده، اما درخواست اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیز گنجانده شده است.

این اصلاحیه در کنار باقی اصلاحیه‌های فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» در روز چهارشنبه تصویب شد.

محتوای گزارش سالانه پارلمان اروپا درباره اجرای «سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا» برای کمیسیون اروپایی یا شورای اتحادیه اروپا الزامی نیست.

قطعنامه‌ای درباره ایران

پارلمان اروپا در روز پنج‌شنبه نیز درباره قطعنامه‌ای رای‌گیری خواهد کرد که با عنوان «پاسخ اتحادیه اروپا به اعتراض‌ها و اعدام‌ها در ایران» تهیه شده است.

در این قطعنامه نیز از اعضای اتحادیه اروپا خواسته شده تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی این نهاد قرار دهند.

این قطعنامه نیز الزام‌آور نیست. اما بخشی از تلاش سیاسی گسترده‌ای است که در اتحادیه اروپا برای اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی در جریان است.

از زمان شروع اعتراضات در ایران کانادا سپاه را در فهرست سازمان های تروریستی خارجی خود قرار داد و درخواست‌ها برای اقدام مشابه از طرف اتحادیه اروپا و بریتانیا هم در سطح گسترده مطرح شده است؛ پیش از این در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا سپاه پاسداران در فهرست مشابهی گنجانده بود.

در ایران هم واکنش‌ها به احتمال قرار گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان «تروریستی» ادامه دارد؛ احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، مذاکرات پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های توریستی را بی‌اهمیت دانسته و گفته: «این طرح جای هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.»

آقای وحیدی گفته: «اینکه در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریسم بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است.»

محمد اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی هم گفته «ممکن است تبعات توطئه اتحادیه اروپا علیه سپاه برای کشورهای اروپایی قابل‌تحمل نباشد».

او گفته «اگر دست به این توطئه بزرگ علیه سپاه بزنند ما هم می‌دانیم چه‌کار کنیم چون با این اقدام سپاه نه تنها محدود نمی‌شود بلکه ممکن است شرایط طور دیگری رقم بخورد».

استراسوبرگ

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،دو روز پیش جمع گسترده‌ای از اتباع ایرانی در مقابل پارلمان اروپا در استارسبورگ فرانسه تجمع کردند و از این نهاد خواستند سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا قرار گیرد

تحولات اخیر در حالیست که دو روز پیش جمع گسترده‌ای از اتباع ایرانی در مقابل پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه تجمع کردند و از این نهاد خواستند سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا قرار گیرد.

دولت‌های آلمان و فرانسه به تلویح از تروریستی اعلام کردن سپاه حمایت کرده‌اند.

چند روز پیش هم اعضای مجلس عوام بریتانیا به اتفاق آرا به طرحی رای دادند که از دولت بریتانیا می‌خواهد با «تروریستی» خواندن سپاه، همکاری با این نهاد نظامی در ایران و حمایت از آن را جرم کیفری محسوب کند.

پیشتر هم منابعی در دفتر نخست وزیری بریتانیا به بی‌بی‌سی گفته بودند که گزارش‌ها درباره قصد دولت این کشور برای شناختن سپاه به عنوان یک «سازمان تروریستی» از سوی بریتانیا «به صورت کلی درست است» و لندن در تدارک اعلام رسمی این موضوع است.

توضیح بی‌بی‌سی: در نسخه اولیه این گزارش، به اشتباه آمده بود که در روز چهارشنبه، «نمایندگان پارلمان اروپا به متمم قطعنامه‌ای علیه سپاه پاسداران رای مثبت دادند» که اکنون اصلاح شده است. روز چهارشنبه پارلمان اروپا اصلاحیه‌هایی را تصویب کرد که توسط یکی از فراکسیون‌ها ارائه شده بود و شامل اصلاحیه‌ای برای درخواست تروریستی خواندن سپاه و افزودن آن به یکی از گزارش‌های سالانه این اتحادیه بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها