وزیر خارجه اسرائیل: اثر انگشت تروریسم دولتی ایران را می‌توان در اوکراین دید

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران
الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، برای گفتگو با همتای آلمانی خود، آنالینا بربوک، در مورد «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» به برلین سفر کرده است.

وزرای دو کشور پس از گفت‌و‌گو در نشست خبری شرکت کردند و در آن به تندی از فعالیت‌های ایران انتقاد کردند. وزیر خارجه آلمان، گفت: «میزان غنی‌سازی اخیر در ایران هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و ایران نباید به بمب اتمی دست پیدا کند.»

وزیر خارجه اسرائیل هم گفت: «تنها راه جلوگیری از ساخت بمب اتمی در ایران فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک است.» او همچنین اضافه کرد: «اثر انگشت تروریسم دولتی ایران را می توان در اوکراین دید. این رژیم دیگر فقط یک بحران منطقه ای نیست، بلکه یک مشکل برای اروپا و جهان است.»

آقای کوهن در لحظه ورود به برلین در توییتی اعلام کرد که این دیدار حول «تلاش برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی» و تقویت روابط دوجانبه با آلمان است. او همچنین گفت: «می‌توانیم به دوران تحریم‌ها برگردیم، یا اینکه یک گزینه نظامی جدی داشته باشیم.»

همزمان با این دیدار گزارش شده است که قرار است رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بزودی» به تهران سفر و درباره موارد اختلاف، از جمله یافتن آثار اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده با ایران گفتگو کند.

مطالب پیشنهادی

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوجه آثار غنی‌سازی ۸۴ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران شده‌اند، اما هنوز نمی‌دانند که این میزان غنی‌سازی، عمدی بوده یا نتیجه رسوب تصادفی در شبکه لوله‌هایی از سانتریفیوژهاست.

خلوص ۸۴ درصدی اورانیوم، نزدیک به غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران البته این گزارش‌ را «تحریف واقعیت و سیاه‌نمایی» توصیف کرد و ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد «ایران متعهد به ان‌پی‌تی و موافقت‌نامه جامع پادمان و همکاری حرفه‌ای با آژانس است».

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، ایران در مراحل مختلفی تعهدات اتمی خود را کنار گذاشت و از جمله غنی‌سازی اورانیوم در فردو را از سرگرفت.

علیرغم تلاش‌ها برای از سرگیری برجام، این توافق ماه‌ها است که به بن‌بست خورده است.

از شروع اعتراضات ایران که از اواخر شهریور ماه آغاز شد، آمریکا اعلام کرد که مذاکرات هسته ای از اولویت این کشور خارج شده است. مقام های جمهوری اسلامی ایران پیوسته می‌گویند که میز مذاکره را ترک نکرده‌اند.

فرایند غنی‌سازی اورانیوم

در سفر آقای کوهن به آلمان علاوه بر ایران به موضوع شهرک‌سازی نیز پرداخته شد.

او در کنفرانس خبری با بیان اینکه پروژه‌های شهرک‌سازی‌ در دولت فعلی نیز مانند دولت قبلی ادامه خواهد یافت، گفت: «قطعاً ما در کرانه باختری به ساخت و ساز ادامه خواهیم داد.»

در آن سو اما خانم بربوک گفت: «شهرک‌سازی با قوانین بین‌المللی سازگار نیست و مانعی جدی برای صلح و امنیت منطقه است.» او در ادامه تاکید کرد: «موضع دولت آلمان در این زمینه تغییر نخواهد کرد.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها