جمشید شارمهد، شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی محکوم به اعدام در ایران، مجددا محاکمه شد

جمشید شارمهد، شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی محکوم به اعدام در ایران، مجددا محاکمه شد

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفته است که در دادگاهی، مجددا جمشید شارمهد شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی را محاکمه کرده است. آقای شارمهد پیش از این از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، به اعدام محکوم شده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران گفته است که این «جلسه دادرسی حقوقی» علیه آقای شارمهد است و جنبه «کیفری ندارد» و «با شکایت ۱۲۰ خواهان علیه دولت آمریکا و جمشید شارمهد در دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران» برگزار می شود.

در محاکمه جدید محاکمه جمشید شارمهد، قاضی دادگاه فردی به نام مجید حسین‌زاده است. آقای حسین‌زاده گفته «دادگاه حاضر به عنوان تنها دادگاه صالح از حیث حقوقی واجد صلاحیت رسیدگی به دعوای مطروحه خواهان‌ها نسبت به دولت آمریکا است».

خبرگزاری میزان در گزارشی که منتشر کرده، موارد اتهامی علیه جمشید شارمهد را همان مواردی اعلام کرده که او پیش از این بابت آن محاکمه شده بود. انفجار سال ۱۳۸۷ حسینیه شیراز که ۱۴ نفر در آن کشته شدند، از جمله اتهام‌های اصلی آقای شارمهد عنوان شده است.

تا کنون افراد بسیاری در رابطه با این انفجار محاکمه اعدام و زندانی شدند، از جمله آرش رحمانی‌پور و محمدرضا علی‌زمانی که متهم به همکاری با گروه «تندر» وابسته به انجمن پادشاهی بودند.

محاکمه آقای شارمهد که منجر به حکم اعدام برای وی شد، در دادگاه انقلاب با ریاست ابوالقاسم صلواتی صورت گرفته بود که آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا وی را به «به دلیل نقض حقوق» وارد فهرست تحریم های خود کرده‌اند.

دادستانی آقای شارمهد را به «تلاش برای بمب گذاری در سد سیون شیراز، برنامه ریزی جهت ترور مسئول پروژه سد، انفجار در کفشداری مقبره آیت‌الله روح‌الله خمینی در سال ۱۳۸۸ و تهیه بمب برای انفجار حوزه علمیه آیت محمدرضا گلپایگانی» متهم کرده بود.

رئیس دادگاه شارمهد می‌گوید آمریکا نه لایحه‌ای فرستاد و نه وکیل انتخاب کرد

رئیس دادگاه گفته که برای دولت آمریکا ابلاغیه فرستاده شده بود

منبع تصویر،MIZAN

توضیح تصویر،رئیس دادگاه گفته که برای دولت آمریکا ابلاغیه فرستاده شده بود

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان، محاکمه جدید جمشید شارمهد امروز پایان گرفته است.

رئیس دادگاه در این جلسه گفته «ابلاغیه حضور برای تمامی خواندگان در خارج از کشور ارسال و نامبردگان اعم از دولت آمریکا و مسئولان آن نه لایحه‌ای ارسال و نه وکیل انتخاب کردند».

دادگاه مشابهی در تهران کمتر از سه هفته پیش، دولت آمریکا را بابت «طراحی و اجرای کودتای نوژه» به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان آن واقعه محکوم کرده بود.

شعبه‌ای که جمشید شارمهد امروز در آن مجدد محاکمه شده، همان شعبه‌ای است که اخیرا دولت آمریکا را به پرداخت میلیون ها دلار به ایران محکوم کرده بود.

نهادهای حقوق بشری پیشتر و بارها درباره عدم رعایت قواعد یک دادرسی عادلانه، روند غیرقانونی ربودن آقای شارمهد و خطر صدور حکم اعدام برای او هشدار داده بودند.

پس از ربودن آقای شارمهد، در تابستان ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات ایران تاکنون در چندین نوبت، ویدیوهایی تحت عنوان «اعترافات» از جمشید شارمهد پخش کرده است. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گویند اینگونه اعترافات زیر شکنجه اخذ می‌شود و ناقض حقوق متهم است.

آقای شارمهد متولد ۱۳۳۴ است. او در ناحیه گلِندورا در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و پیش از آن نیز در آلمان ساکن بود.

در مرداد ۱۳۹۹ و پس از عملیات ربایش، روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده بود که جمشید شارمهد در تاجیکستان بازداشت و به ایران تحویل داده شده است. تاجیکستان اما این ادعا را رد کرد.

بعدتر خانواده جمشید شارمهد اعلام کرد او در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته بود که داده‌های موقعیت‌یاب تلفن همراهی که خانواده شارمهد در اختیار این خبرگزاری گذاشته ظاهرا موید انتقال او به عمان پیش از منتقل کردنش به ایران است.

شایان شارمهد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که پدرش در دوبی به سر می‌برد و قصد سفر به هند برای معامله‌ای تجاری در چارچوب شرکت نرم افزاری خود را داشت.

جمشید شارمهد مهندس نرم‌افزار بود و گفته می‌شود در زمان آغاز به کار انجمن پادشاهی، به وبسایت این گروه خدمات می‌داد.

آلمان خواهان آزادی جمشید شارمهد شده و خانواده او هم از ایالات متحده خواسته‌اند او را در فهرست زندانیانی قرار دهد که قرار است با اتباع زندانی جمهوری اسلامی ایران در آمریکا، مبادله شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها