شروع پنجمین هفته اعتراضات در ایران: ادامه تجمعات در اردبیل، تهران و چند شهر دیگر؛ قطع اینترنت و فریاد آزادیخواهی دانشجویان با دست‌هایی «به رنگ خون»

شروع پنجمین هفته اعتراضات در ایران: ادامه تجمعات در اردبیل، تهران و چند شهر دیگر؛ قطع اینترنت و فریاد آزادیخواهی دانشجویان با دست‌هایی «به رنگ خون»

اخبار ایران و جهان چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
اعتراض گروهی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان با دست‌هایی که به رنگ خون کردند

با گذشت ۴ هفته از مرگ مهسا (ژینا) امینی دختر اهل سقز که در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد در تهران جان باخت، همچنان اعتراضات در شهرهای مختلف ایران و دانشگاه‌ها و مدارس ادامه دارد.

امروز شنبه،‌ ۲۳ مهرماه،‌ تصاویری از چند دانشگاه در تهران و اصفهان منتشر شده که دانشجویان معترض با رنگی کردن دست‌های خود به رنگ خون نسبت به سرکوب اعتراضات در روزهای گذشته و بازداشت همکلاسی‌های خود اعتراض کردند.

دانشجویان هنر دانشگاه اصفهان با دستهای قرمز رنگ شده برای آزادی شعار دادند.

همچنین تصاویری از نقل و انتقال نیروهای ویژه و نیروهای لباس شخصی با موتورسیکلت در سطح شهر تهران گزارش شده است.

ویدیوهای رسیده از تهران حاکی از چند تجمع دانشجویی در اولین روز هفته کاری در این شهر است.

گروهی از دانشجویان دانشگاه دانشکده فنی دانشگاه تهران در اقدامی اعتراضی بر روی درهای کلاس و تابلوهای اعلانات با پاشیدن رنگ سرخ نوشته‌اند که «اینجا آغشته به خون است».

همچنین از تهران گزارش شده که در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات،‌ در پردیس اصلی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب،‌ دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه فنی خواجه نصیر هم تجمعاتی برگزار شده که با دخالت نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی به خشونت کشیده شده است.

ویدئویی از تهران رسیده که نشان می‌دهد گروهی از دختران دانشجوی «دانشگاه فنی دختران دکتر شریعتی» در جنوب تهران در مقابل ورودی دانشگاه شعار می‌دهند که «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت».

همزمان خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی از تصمیم هیات رئیسه دانشگاه شریف برای «ادامه کلاس‌های غیرحضوری دوره کارشناسی» این دانشگاه خبر داده است.

بر اساس این خبر کلاس‌های کارشناسی ارشد و دکتری از امروز به صورت حضوری برگزار می‌شود.

کمتر از دو هفته پیش، ماموران امنیتی و لباس شخصی دانشجویان معترض را در ساختمان دانشگاه شریف محاصره کردند و ضمن ضرب و جرح آنها تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

سرکوب دانشجویان دانشگاه شریف که از معتبرترین دانشگاه‌های ایران است بازتاب گسترده ای در جهان داشت و واکنش مقامات کشورهای دیگر را به دنبال داشت.

همچنین از کرج، همدان و اردبیل گزارش شده که تجمعات اعتراضی برگزار شده است. از شهر سنندج گزارش شده که ماموران امنیتی در سطح شهر حضور دارند و بازداشت‌ها در این شهر ادامه دارد.

تظاهرات و درگیری در اردبیل؛ معترضان با «سنگ نیروهای امنیتی را فراری دادند»

از ظهر روز شنبه ۲۳ مهر ماه تصاویری از تجمعات اعتراضی در شهر اردبیل منتشر شده است. بر اساس تصاویر در برخی از نقاط تجمعات مردم با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

ویدیوهایی از اردبیل به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که مربوط به چهارراه امام خمینی این شهر است و معترضان را نشان می‌دهد. در این تصاویر برخی از معترضان با پرتاب سنگ به مقابله با ماموران برخاستند و «ماموران را وادار به فرار کردند.»

در ویدیوهای دیگری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده در میدان یحیوی این شهر ماموران با خودرو به سمت معترضان حمله می‌کنند تا آنها را متفرق کنند.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که ماموران با تفنگ ساچمه‌ای به سمت معترضات شلیک می‌کنند.

فضای شهر اردبیل در روزها اخیر متشنج بوده است. گزارش شده که روز چهارشنبه پلیس و بسیج به دانش‌آموزان یک مدرسه که شعار می‌دادند مرگ بر دیکتاتور حمله کرده و آنها را زده است.

اختلال اینترنت در ایران «همزمان با فراخوان معترضان»

همزمان با اعتراضات امروز،‌ «نت بلاکس» که سرعت و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان را رصد می‌کند «اختلال گسترده در اینترنت ایران» را تایید کرده است.

این گروه در توییتی اعلام کرده که از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت ایران اینترنت در سراسر ایران دچار سرعتش کم شده است.

در توییت این سازمان آمده که اختلال در اینترنت همزمان با فراخوان‌هایی است که از سوی معترضان اعلام می‌شود.

با بالاگرفتن اعتراضات در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی سعی دارند که با قطع و کم کردن سرعت اینترنت مانع انتشار اخبار مربوط به اعتراضات شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها