نمایندگان پارلمان بریتانیا به کارزار حمایت از زندانیان سیاسی در ایران پیوستند

نمایندگان پارلمان بریتانیا به کارزار حمایت از زندانیان سیاسی در ایران پیوستند

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا پس از دیدار با چند فعال مدنی ایرانی‌تبار، به کارزار بین‎‌المللی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران پیوسته‌اند و چند نفر از آنها «کفالت» نمادین بازداشت‌شدگان و محکومان اعتراضات جاری در ایران را به عهده گرفته‌اند.

فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان بریتانیا دیداری داشته‌اند و جزئیاتی از شرایط زندانیان، به خصوص متهمان در معرض حکم اعدام را به اطلاع آنها رسانده‌اند.

جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر و کارولین لوکاس، رهبر سابق حزب سبز، از جمله سرشناس‌ترین نمایندگانی هستند که با فعالان ایرانی‌تبار دیدار کردند.

در هفته‌های گذشته شمار زیادی از نمایندگان پارلمان‌های آلمان، اتریش، سوئد، فرانسه و استرالیا با اعلام «کفالت» زندانیان، به اطلاع‌رسانی و مکاتبه با مقام‌های ایرانی برای آزادی زندانیان پرداخته‌اند.

جرمی کوربین و فعالان ایرانی

منبع تصویر،@BEIRANSVOICE

کارولین لوکاس، نماینده حزب سبز، با اشاره به انبوه زندانیان و قربانیان خشونت دولتی در ایران، به فعالان ایرانی گفته: «ما باید بدانیم که تک تک اینها دوستان، عشاق، شوهر، همسر یا فرزندان کسانی هستند. و برای همین مهم است تا نمایندگان پارلمان با حمایت از بعضی از این زندانیان توجه‌ها را به وضع آنان جلب کرده و آسیب رساندن به آنها از طرف رژیم ایران را دشوار کنند.»

خانم لوکاس کفالت محمد قبادلو و الهام مدرسی را به عهده گرفته و می‌گوید هر دوی آنها از نظر سلامتی در زندان مشکل دارند.

او با اشاره به اخبار احتمال اعدام محمد قبادلو در هفته گذشته، می‌گوید: «شاید یکی از دلایل اینکه او اعدام نشده توجه عمومی به پرونده‌اش باشد.»

ریچارد تامسون، از حزب ملی اسکاتلند، نماینده دیگری است که کفالت ابراهیم ریگی را پذیرفته است و با درخواست آزادی او، می‌گوید که زندانیان سیاسی در ایران به دادرسی عادلانه دسترسی نداشته‌اند.

دنیا، هماهنگ‌کننده کارزار «صدای ایران باشید»، که با نمایندگان بریتانیایی دیدار کرده، معتقد است: «ما حتی نمی‌توانیم اینها را اعدام بدانیم. این لینچ کردن (اعدام خودسرانه و در ملاءعام به دست اوباش) است.»

او از سیاستمداران و رسانه‌های بریتانیایی و جامعه جهانی می‌خواهد تا برای لغو احکام اعدام بر حکومت ایران فشار بیاورند.

این فعال مدنی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «کشورهای غربی درمی‌یابند که ایران نه تنها به معیارهای حقوق بشری بین المللی پایبند نیست، که حتی معیارهای داخلی خود برای روند قضایی را هم رعایت نمی‌کند.»

دنیا با ابراز امیدواری به حمایت بیشتر سیاستمداران و مردم بریتانیا از معترضان در ایران، می‌گوید هم‌اکنون به اقدامات مشخص نیاز است و حرف کافی نیست.

هم کارولین لوکاس و هم ریچارد تامسون، معتقدند که دولت بریتانیا تا به حال «حرف‌های درستی زده»، اما می‌تواند اقدامات عملی بیشتری انجام دهد.

ریچل هاپکینز، کالوم ایستوود و اندرو وسترن، از حزب کارگر، سه نماینده دیگری هستند که به ترتیب کفالت دنا شیبانی، سهند نورمحمدزاده و امیر نصر آزادانی را پذیرفته‌اند.

جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر که با فعالان ایرانی دیدار و از کارزار آنها حمایت کرده، پیش از این در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران، خواهان لغو مجازات اعدام برای معترضان و آزادی همه زندانیان سیاسی شده است.

تاکنون چهار نفر از کسانی که در ارتباط با اعتراضات جاری دستگیر شده‌اند اعدام شده‌اند. حدود صد نفر دیگر نیز درگیر پرونده‌هایی هستند که آنها را در معرض اعدام قرار می‌دهد.

دادگاه‌های اعتراضات جاری با شتاب و معمولا بدون دسترسی متهمان به وکیل برگزار شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها