محاکمه سه روزنامه‌نگار زن در دادگاه انقلاب تهران

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
از راست: سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی هنزکی و نسیم سلطان بیگی
جلسه محاکمه زنان روزنامه‌نگار مهرنوش زارعی هنزکی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان بیگی در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا اتهامات این خبرنگاران با توجه به نوشته‌های آنها از جمله «تبلیغ علیه نظام» است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ایران در بیانیه‌ای در واکنش به محاکمه این سه روزنامه‌نگار «سرکوب بی‌وقفه رسانه، مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی» را محکوم کرد و خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی شد.

سعیده شفیعی داستان‌نویس و روزنامه‌نگار اقتصادی بهمن ماه گذشته بازداشت و بعد از چند هفته با قرار وثیقه سنگین مالی آزاد شد.

مهرنوش زارعی هنزکی، روزنامه‌نگار حوزه‌ی اجتماعی که از جمله برای خبرگزاری ایلنا کار کرده هم بهمن ماه ۱۴۰۱ دستگیر و در اواخر آن ماه با قرار وثیقه موقتا آزاد شد.

به گزارش هرانا جلسه روز دوشنبه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب شهر تهران حدود چهار ساعت طول کشید.

به نوشته هرانا قاضی افشاری «متهمان را بابت نوشته‌های آنان و ارتباطات رسانه‌ای آنان ذیل اتهام تبلیغ علیه نظام مورد مواخذه قرار داد. امری که متهمان با دفاع از نوشتارهای خود که بر معضلات اجتماعی و حقوق بشری متمرکز بوده و توصیف ماهیت روزنامه نگار به آن پاسخ دادند.»

براساس این گزارش قاضی افشاری همچنین به دلیل دیدگاه این سه روزنامه‌نگار درباره حجاب اجباری به آنها «توهین» کرد.

به نوشته هرانا در این جلسه از ورود سایر افراد به جلسه جلوگیری نشد و در دقایق پایانی دادگاه، قاضى به بدرالسادات مفیدی، از نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، اجازه داد که در دفاع از این سه روزنامه‌ نگار و پرونده آنها سخن بگوید.

هرانا نوشت: «این اولین بارى است که طى سال‌هاى اخیر و پس از شکل‌گیرى انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، به نماینده صنف اجازه حضور و سخن گفتن در محاکمات دادگاه انقلاب داده مى‌شود.»

در پایان جلسه دادستان خواستار «اشد مجازات» برای متهمان شد.

بعد از شروع اعتراضات سراسری ایران در شهریور ماه سال گذشته ده‌ها روزنامه‌نگار بازداشت شدند که شماری از آنها همچنان در زندان هستند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اواخر سال گذشته میلادی گفت که جمهوری اسلامی ایران سومین زندان بزرگ دنیا برای خبرنگاران است.

ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، در ارتباط با نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های بریتانیا قرار گرفته است.

او سال گذشته در جریان اعتراضات سراسری برای ماهان صدرات مرنی به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد و جرح عمدی شاکی با چاقو» حکم اعدام صادر کرد که این حکم بعدا در دیوان عالی نقض شد.

این قاضی پیش از این، احکام سنگینی برای مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی از فعالان بهائی، رضا شهابی و حسن سعیدی از فعالان کارگری و رسول بداقی، جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی از فعالان شورای صنفی معلمان صادر کرده است.

او هچنین برای سپیده رشنو، نویسنده و ویراستاری که ویدیوی دعوای یک زن محجبه در اتوبوس با او در شبکه‌های اجتماعی پربیننده شد، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا بود، حکم «پنج سال حبس تعلیقی (تعلیقِ مراقبتی)» صادر کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها