پیکر جواد روحی، بعد از «اخذ تعهد از خانواده» در روستای کلیکان آمل دفن شد

پیکر جواد روحی، بعد از «اخذ تعهد از خانواده» در روستای کلیکان آمل دفن شد

اخبار ویژه اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

پیکر جواد روحی، معترضی که روز پنج شنبه در زندان نوشهر درگذشت، روز گذشته (جمعه دهم شهریورماه) در روستای کلیکان در آمل دفن شد.

شماری از فعالان اجتماعی از جمله آتنا دائمی در پیامی در صفحه ایکس (توییتر سابق) نوشته که پیکر جواد روحی را پس از «اخد تعهد» از خانواده این زندانی به آن‌ها تحویل دادند و در حضور ماموران امنیتی در روستای پدری کلیکان آمل به خاک سپرده شده است.

براساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شمار زیادی در مراسم تدفین او شرکت کرده و بنری هم در یادبودش با تصویری از او در ورودی روستای کلیکان نصب کرده بودند.

جان باختن این زندانی سیاسی محکوم به اعدام با واکنش‌های گسترده‌ای در بین فعالین سیاسی، حقوقدانان، وهنرمندان مواجه شده است، نازنین بنیادی، هانیه توسلی، مهناز افشار، آتنا دائمی، محسن برهانی و حسین رونقی تنها چند تن از کسانی هستند که به مرگ این زندانی واکنش نشان دادند.

همچنین چندین نهاد حقوق بشری مرگ این زندانی را محکوم کردند.

جواد روحی

منبع تصویر،SHARGH

توضیح تصویر،جواد روحی یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بود که به اعدام محکوم شد و در زندان نوشهر نگهداری می‌شد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن مشکوک خواندن مرگ او، خواستار «رسیدگی بین المللی» به این مسئله شده است.

این نهاد همچنین به نقل از پژوهشگر ارشد ایران خود گفته «سوابق آشکار مقامات زندان‌های ایران در شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، مرگ جواد روحی در زندان را مشکوک جلوه می‌دهد.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین با ابراز تردید در مورد نحوه بررسی جان باختن جواد روحی گفته: «هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم مقامات ایرانی تحقیقات شفافی را در این مورد انجام خواهند داد و در نتیجه، انجام یک تحقیقات بین‌المللی ضرورت دارد.»

انریکو سانتیاگو، نماینده پارلمان اسپانیا و دبیرکل حزب کمونیست این کشور که کفالت سیاسی جواد روحی را از بهمن سال گذشته بر عهده گرفته بود هم در واکنش به درگذشت این زندانی ضمن ابراز تاسف از مقامات ایران خواست که در این باره توضیح دهند.

جواد روحی، شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر بازداشت و در دادگاه بدوی به سه بار اعدام محکوم شد.

این حکم خرداد ماه ۱۴۰۲ در دیوان عالی نقض شد و قرار بود بار دیگر به پرونده‌اش رسیدگی شود، اما با وجود سابقه بیماری و نقض حکمش در دیوان عالی کشور، همچنان زندانی بود.

او روز پنجشنبه در حالی جان باخت که پس از ۳۴۴ روز بازداشت موقت، همچنان در انتظار برگزاری دادگاه مجدد و اجرای عدالت بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها