موج تازه دستگیری‌ها و اعزام نیرو به زادگاه مهسا امینی در آستانه سالگرد کشته شدنش

موج تازه دستگیری‌ها و اعزام نیرو به زادگاه مهسا امینی در آستانه سالگرد کشته شدنش

اخبار ویژه نقض حقوق بشر

همزمان با تشدید مقررات امنیتی حکومت ایران برای جلوگیری از برگزاری اولین سال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، گزارش‌ها از موج تازه بازداشت شهروندان و فعالان کرد حکایت می‌کند.

شبکه حقوق بشر کردستان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که روزهای اخیر در سقز و بوکان، نیروهای امنیتی دست‌کم ۷ فعال و شهروند کرد را به نام‌های «هیرو قدیمی، احمد معزز، امید توتی، قادر فتح‌اللهی، طاهر سلطانی، حسن و حسین چاکوچ، بازداشت کرده‌اند.

این گزارش حاکی است که شیرکو حجازی، فعال مدنی و رئیس هیات فوتبال شهرستان سقزنیز دیروز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ماموران امنیتی اداره اطلاعات این شهروند کرد را در یکی از خیابان‌های نزدیک محل کارش در شهر سقز با اعمال خشونت بازداشت کردند و به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

پیشتر مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا به اتفاق با اشتراک متنی در اینستاگرام، نوشتند: «ما خانواده ژینا مانند هر خانواده داغدیده ای، در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفرکرده گردهم آمده و مراسم سنتی و مذهبی برگزار می‌کنیم.»

آن‌ها تاکید کردند که بجز آن متن، نوشته‌ دیگری را منتشر نخواهند کرد و افزودند: «ضمن گرامیداشت هم‌دردی‌ها و دغدغه‌های ارزشمند همشهریان عزیز، همگان را به پرهیز از هرگونه کنش خشونت‌ آمیز و واکنش در برابر آن دعوت می‌کنیم.»

در عین حال ژیار گل، خبرنگار بی‌بی‌سی در شبکه اجتماعی ایکس تصاویری را از اعزام نیروهای ضد شورش به کردستان منتشر کرده است.

به گفته او اطلاعاتی که از داخل شهر سقز آمده حاکی است که مقام‌های امنیتی تلاش می‌کنند که ورودی‌های شهر سقز را از جمله به روی شهرهای همجوار ببندند.

ژیار گل می‌گوید که مجموعه این اخبار نشان از نگرانی حکومت آن کشور به از سرگیری اعتراضات و سرایت آن به سایر نقاط ایران است.

مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ به همراه خانواده‌اش برای دیدن فامیل از سقز به تهران سفر کرده‌ بود که از سوی گشت ارشاد تهران بازداشت شد و پس از مدتی کشته شد. در پی این واقعه اعتراضات سراسری ایران شکل گرفت که از جمله در مخالفت با حجاب اجباری و با شعار زن زندگی آزادی همراه بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها