واکنش‌ها به جمله جنجالی «کارشناس» تلویزیون ایران یا «خانم جلسه‌ای» که گفت مملکت «مال حزب اللهی‌هاست»

واکنش‌ها به جمله جنجالی «کارشناس» تلویزیون ایران یا «خانم جلسه‌ای» که گفت مملکت «مال حزب اللهی‌هاست»

اخبار ویژه چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

اظهارات منصوره معصومی اصل، که در یک گفتگوی زنده از برنامه «آرمان» شبکه معارف تلویزیون ایران،‌ مطرح شد واکنش‌های زیادی را داشته است. او در بخشی از صحبت‌هایش در این برنامه با تاکید می‌گوید که «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست.»

بسیاری بر اساس عملکرد حکومت جمهوری اسلامی ایران حرف‌های خانم معصومی را «دور از واقعیت» ندانستند و گفتند که عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته از جمله در نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ها و تلاش برای حذف «هر نوع تفکر غیرخودی» و فشار بر دگراندیشان برای ترک ایران در راستای همین جمله کوتاه بوده است.

احمد زید‌آبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی درباره این ویدئو که از دیروز در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است، نوشت: «واقعیت» را همین خانم در برنامۀ زندۀ صدا و سیما گفته است: «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست! »

این روزنامه‌نگار که بارها به دلیل مطالبش در ایران زندانی شده افزود: «من به سهم خود از این خانم به دلیل بیان واقعیت تشکر می‌کنم. ما که این حرف را می‌زنیم، رو ترش می‌کنند که چرا سیاه‌نمایی و نشر اکاذیب می‌کنیم!»

وحید اشتری، عضو تشکل سیاسی موسوم به «جنبش عدالتخواه» در ایران و افشاگر پرونده معروف به «سیسمونی گیت» درشبکه ایکس گفت که این جمله در واقع اعتقاد خیلی از آدم‌های بزرگ و صاحب منصب در جمهوری اسلامی ایران است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت که جمله «این مملکت مال حزب اللهی‌هاست، کلی تئوریسین دارد چندین هزار میلیارد پول برایش خرج شده است چند دهه تجربه حکمرانی پشتش دارد و اعتقاد خیلی از آدم‌های بزرگ و صاحب منصب این مملکت است.»

او منصوره معصومی اصل را «یک خانم جلسه‌ای» توصیف کرد وانتقاد از او برای طرح این جمله را «تقلیل ماجرا» خواند.

وحید اشتری نوشت: «ان‌شالله این خانم جلسه‌ای هم به زودی یک پست خوب می‌گیرد» و افزود: «قدری پخته‌تر می‌شود و مثل سایرین یاد می‌گیرد که هرچیزی را که بهش معتقد است لازم نیست حتما به زبان بیاورد.»

این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از تلویزیون ایران مطرح می‌شود. افرادی که خود را صاحب و مالک «مملکت» می‌دانند وبه خود اجازه می‌دهند با حمایتی که می‌شوند «آتش به اختیار» عمل کنند و به هر کسی که مطابق نظر آنها فکر نکند، حتی مسئولان کنونی و قبلی در ایران حمله کنند و تهمت زنند.

سه سال پیش، همزمان با مراسم تشییع پیکر قاسم سلیمانی،‌ یک مجری زن تلویزیون ایران گفته بود که ایرانی‌ها به یک زندگی «حماسی و جهادی» احتیاج دارند و اگر کسی به این سبک زندگی اعتقاد ندارد «جمع کند از ایران برود.»

برخی پخش این نوع اظهارات جنجالی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و انعکاس آن را شیوه‌ای برای «داغ کردن» تنور انتخابات مجلس که قرار است اسفند ماه برگزار شود،‌ ارزیابی می‌کنند.

محمد رهبری روزنامه نگار و پژوهشگر جامعه شناس هم می گوید «جریانی که معصومی نمایندگی می‌کند، اقلیتی است که «اداره بسیاری از امور را در دست دارد.»

او افزود: «تاسف بارتر اینکه همه این انتقادات به این فرد برایش رزومه خواهد شد.»

مهدی کشتدار، مدیرعامل میزان، خبرگزاری قوه قضاییه هم از مسئولان صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: «تقصیر آن خانم نیست، کسی که با علم به سابقه فرد مورد اشاره او را روی آنتن زنده می‌برد باید پاسخگو باشد. آنتن زنده شوخی‌بردار نیست.»

«ایران مال ایرانی‌هاست»

تهرانتوضیح تصویر،
دو تصویر متفاوت از شهر تهران؛ شهروندی که زیر بار حجاب اجباری نرفته است و پخش زنده سخنرانی رهبر حزب الله لبنان در خیابان‌های تهران

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات ایران هم که هدف مستقیم انتقادات تند خانم معصومی اصل قرار گرفته بود، نوشت:‌ «مملکت که فقط متعلق به حزب‌اللهی ها نیست» در این کشور عزیزانی از سایر ادیان و مذاهب هم زندگی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه همه مسلمانان با کسانی که خود را حزب اللهی می‌خوانند موافق نیستند، افزود:‌ «جمعی از مسلمانان هم اعتقاد به آنچه که عده‌ای خود حزب اللهی خوانده می‌گویند، ندارند. ایران متعلق به همه این عزیزان هم هست.»

وزیر دولت حسن روحانی با انتقاد از شرایط سیاسی کنونی در ایران نوشت: «علاوه بر آن هر چند برای ایامی عده‌ای سیاست را خالص سازی کردند، اما یقینا ملت به آن‌ها اجازه خالص سازی مملکت را نخواهد داد.»

محمد علی ابطحی، معاون حقوقی و پارلمانی ریاست جمهوری ایران در دوره محمد خاتمی هم در واکنش در شبکه ایکس نوشت: «والا حیفه نشنوید. خیلی حیفه. دوتا کلیپ کوتاه از این خانم را پشت سرهم گذاشته‌ام . نمی‌شناسمشون اما مملکت را مال خودشان می‌دانند و بس.»

آقای ابطحی حضور چنین افرادی را مثبت ارزیابی کرد و نوشت: «حضور ایشان هم در تلویزیون کار خوبی است. باید مردم با این تفکرات هم آشنا شوند. اما خدا کند که مسئولان کشور باور نکنند. بدانند ایران مال ایرانی‌هاست!»

انتقاد از آوردن آقای ابطحی و آذری جهرمی به یک برنامه تلویزیون ایران،‌ بهانه ایراد این جمله از سوی خانم معصومی شده بود.

منصوره معصومی اصل در برنامه تلویزیون ایران چه گفت؟

منصوره معصومی اصل

منصوره معصومی اصل در برنامه «بررسی لایحه عفاف و حجاب» از «جنگ حجاب» اسم می‌برد و می‌گوید که «یک دکمه از پیراهن حجاب وعفاف» نباید کم شود.

منصوره معصومی اصل، هفته گذشته به عنوان «کارشناس» در برنامه زنده آرمان که از شبکه معارف تلویزیون ایران پخش شد، حاضر شد. موضوع برنامه «لایحه عفاف و حجاب» و برگردانده شدن آن از سوی شورای نگهبان در ایران بود.

اما خانم معصومی اصل،‌ دل پری از مسئولان، لایحه عفاف و حجاب و حتی صدا و سیما داشت.

او در بخشی از سخنانش با انتقاد از صدا و سیما به دلیل دعوت از محمدجواد آذری جهرمی و محمد ابطحی می‌گوید:‌ «ما که خیلی به رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما امیدی نداریم. یکی از ثروت‌های ماست اما یکی مثل دیشب، آقای رائفی‌پور را دعوت می‌کنند، یک شب هم مثل پریشب آقای جهرمی و ابطحی را. من ماندم این تضادها را چطوری باید هضم کنیم.»

علی‌اکبر رائفی پور، یکی از چهره‌های جنجالی طرفدار حکومت است که مانند خانم معصومی اصل بدون داشتن سمت رسمی به هر کسی می‌خواهند حمله می‌کنند و «هرچه به دهان‌شان می‌آید می‌گویند. در هر زمینه‌ای اظهار نظر می‌کنند.»

خانم معصومی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که وقتی به صدا و سیما اعتراض می‌کند، مسئولان صدا و سیما می‌گویند که از آنها انتقاد می‌شود که «تلویزیون شده برای حزب اللهی‌ها.»

خانم معصومی اصل، با لحنی طلبکارانه و با تاکید ادامه می‌دهد: «بگن،‌ این مملکت مال حزب اللهی‌هاست. این مملکت مملکت امام حسین است.»

او در ادامه صحبتش با حمله مجدد به آقایان ابطحی و آذری جهرمی افزود: «ثانیا شما که می‌خواهید آنها را همراه کنید. حتما فضا را باید مسموم کنید. اینجا شما بردی صدا و سیما یا آقای ابطحی وجهرمی. اومدند صحبت‌هایشان را کردند، خیلی ظریف و مرموز آمدند دانه ای را که کاشته بودند از قبل آبیاری کردند.»

آقای آذری جهرمی، دربرنامه تلویزیونی درباره جنگ غزه به مساله فیلتر اینترنت در ایران و فروش فیلترشکن و تجارت پر سود آن در ایران اشاره کرد و از آن انتقاد کرد که با واکنش تند یکی از مجری‌های برنامه رو به رو شد.

خانم معصومی در ادامه صحبت‌هایش گفت «هفته‌ای دو سه روز» به استان‌های مختلف ایران سفر می‌کند و به نظر او شرایط به از قبل از اعتراضات سال گذشته «برگشته است.»

او از «نادیده گرفته شدن» نقش آمرین به معروف و ضابطین حجاب [مثلا گشت ارشاد] به شدت انتقاد می‌کند و می‌گوید: «اقتدار از ضابطین و آمرین به معروف گرفته شد.»

خانم معصومی اصل از جمله کسانی است که اعتراضات سال گذشته در ایران را «جنگ حجاب» می‌خواند و سرکوب انجام شده و کشته شدن تعداد زیادی از معترضان را کافی نمی‌داند و می‌گوید که «آرایش جنگی» در همه مسئولان دیده نشد.

او در برنامه زنده تلویزیون ایران زنان معترض به حجاب اجباری را به «ترویج فساد» متهم کرد و گفت که بابت این کار «پول گرفتند و در اعترافاتشان هم گفتند.»

خانم معصومی جنبش «زن، زندگی، آزادی» را که در پی کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد در سراسر ایران به راه افتاد و گسترده ترین و طولانی‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در ایران محسوب می‌شود را «سیرک» خواند و گفت که «زمانش تمام شده است.»

منصوره معصومی اصل، «آتش به اختیار» رهبر جمهوری اسلامی کیست؟

اینستاگرام منصوره معصومی اصل

توضیح تصویر،

اینستاگرام منصوره معصومی اصل که برخی او را چهره‌ای مشابه علی‌اکبر رائفی پور می‌دانند: «یک چهره جنجالی»

منصوره معصومی اصل،‌ متولد کرج است و به گفته خودش پدرش خیاط بوده است.

خانم معصومی می‌گوید که دکتری علوم و قرآن و حدیث دارد و از سال ۱۳۸۵ مدیر و موسس یک موسسه قرآنی در کرج به نام «موسسه بیت النور» است.

او «تربیت» نیروهای قرآنی را از برنامه‌های موسسه خود می‌داند و افتخار می‌کند که تعدادی از دانش‌آموزان اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی در این موسسه به «دین اسلام گرویده و شیعه شدند.»

او معلم قرآن بوده است و به نظام آموزش و پرورش و محتوای کتاب‌های درسی در ایران انتقاد دارد. اعتراضات دانشجویی را نتیجه عملکرد نادرست آموزش و پرورش می‌داند.

در انتخابات مجلس یازدهم به عنوان عضوی از گروه «شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی» که هدفشان حذف محمدباقر قالیباف بود، از کرج کاندیدا شد اما رای نیاورد و به مجلس راه نیافت.

خودش را «آتش به اختیار» علی خامنه‌ای رهبر جهوری اسلامی ایران می‌داند و می‌گوید به «لایحه حجاب و عفاف» و عملکرد دستگاه قضایی نسبت به حجاب اجباری «نقد جدی» دارد.

دو سال پیش و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ایران ویدئویی منتشر شد که در آن یک دختر نوجوان، فائزه هاشمی را که آن زمان از قصد خود برای کاندیداتوری خبر داده بود،‌ دعوت به مناظره کرد.

در آن زمان و پس از اینکه فائزه هاشمی پیشنهاد مناظره را پذیرفت این دختر نوجوان از پیشنهاد خود انصراف داد.

این نوجوان در ویدئو دیگری گفت که خانم هاشمی «قطعا باید رد صلاحیت» شود.

آن زمان روزنامه شرق نوشت که این فایل تصویری و ویدئو دیگری که علیه حسن روحانی بود،‌ توسط منصوره معصومی اصل تهیه شده است و برخی رسانه‌ها امروز نوشتند که آن نوجوان، دختر نوجوان خود او بوده است.

خانم معصومی حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی و صدا وسیما دارد و با اظهارات جنجالی هر از چندی مطرح می‌شود.

همزمان با فشار بر هنرمندان ایرانی به بهانه حجاب اجباری، خانم معصومی در یک هیات مذهبی گفته بود که «در کمتر از ۸ سال دیگر ایران بهشت روی زمین خواهد شد و سلبریتی‌های بی‌هویت خودتحقیر جایی در این بهشت نباید داشته باشند.»

رسول اسدزاده، یک روزنامه‌نگار در ایران در یادداشتی نوشت که خانم معصومی او را به یاد «قماشی» می اندازد که «امر به آنها مشتبه شده که این کشور ارث پدری شان است.»

آقای اسدزاده ادامه می‌دهد: « نه! این مملکت ارث پدری هیچکس نیست.»

«همه ما در این کشور سهیم هستیم، تمام شش دانگ این کشور مشاعِ یک موجودیت واحد به نام ملّت است… کشوری که هزاران سال عمر کرده و خواهد کرد و چه خوب است که نام و مرام ما در تاریخ این سرزمین برای آیندگان یادآور نیکی باشد وگرنه نفرت انگیز و مهوّع بودن هنرِ خاصی نیست… »

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها