تجمع‌های شبانه در چند شهر بزرگ ایران و فراخوان تحصن در مدارس

تجمع‌های شبانه در چند شهر بزرگ ایران و فراخوان تحصن در مدارس

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران
تجمع اعتراضی پنجشنبه شب در تبریز

در خلال گزارش ها از کشته شدن و بازداشت دانش آموزان در جریان اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی، یک نهاد صنفی آموزگاران خواستار دو روز اعتصاب در واکنش به رفتار دولت جمهوری اسلامی شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که پیشتر روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه را عزای عمومی اعلام کرده بود روز پنجشنبه نوشت: «شورای هماهنگی برای روز یکشنبه ۱ و دوشنبه‌ ۲ آبان تحصن اعلام می‌کند. ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»

این شورا می نویسد که «نیروهای نظامی، امنیتی و لباس شخصی‌ها، در حال تعرض به حریم مدارس و فضاهای آموزشی هستند و تا کنون جان عزیز تعدادی از دانش‌آموزان و کودکان را به بی‌رحمانه‌ترین شکل گرفته‌اند؛ از نیکا و سارینا تا ابوالفضل و اسرا پناهی در اردبیل و ۱۴ دانش‌آموز و کودک سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و گیلان و مازندران و کردستان و آذربایجان و مشهد…».

دولت ایران مرگ نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل زاده و اسرا پناهی را به خودکشی نسبت داده است.

این اطلاعیه می گوید که نیروهای دولتی «در هفته‌های اخیر صدها دانش‌آموز را در بازداشت نگه داشته‌اند و همچنین تعداد زیادی از معلمان نیز بی‌هیچ‌ دلیل و بدون هیچ حکم قضایی‌ بازداشت شده‌اند… و حراست ادارات در سراسر کشور، به آلتِ دستی برای سرکوب تبدیل شده است».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران گفته حکومت به جای پاسخ‌گویی به مطالبات مردم، اقدام به سناریوسازی و اعتراف گیری اجباری می‌کند و «علت مرگ معترضین را بیماری مادرزادی، خود کشی و گاز گرفتگی سگ جلوه می‌دهند، و جان کودکان و جوانان این سرزمین را در معرض گلوله قرار می‌دهند».

سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ گفت که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۱۵ نفر، از جمله ۲۷ کودک، افزایش یافته است.

در تحولی دیگر اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران در بیانیه‌ای که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اعضای خود را به اعتصاب از روز جمعه ۲۹ مهر ماه فراخوانده است.

در روزهای اخیر همزمان با اعتراضات، گزارش های بیشتری از پیوستن کارکنان بخش‌های مختلف از جمله در صنعت نفت به اعتصاب های عمومی منتشر شده است.

با این حال فشار نهادهای حکومتی علیه اعتصاب کنندگان شدید است.

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» می گوید که براساس اطلاعاتی که توانسته جمع آوری کند تاکنون در جریان اعتراضات در روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مهر بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان پروژه ای این بخش بازداشت شده اند.

این شورا می نویسد: «در این فاصله زیر فشار اعتراضات ما و اولتیماتوم دادن ها به ادامه اعتراضات در اشکال گسترده تر شماری از آنها آزاد شده اند اما هنوز شمار زیادی در بازداشت بسر می برند.»

لحظه ورود خودروی یگان ویژه به دبیرستان تمدن در بوکان
توضیح تصویر،عکس آرشیوی از لحظه ورود خودروی یگان ویژه به دبیرستان تمدن در بوکان

گزارش اعتراضات در نقاط مختلف ایران

معترضان پنجشنبه شب بار دیگر در شهرهای مختلف شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده اند. در این روز گزارش هایی از تظاهرات از جمله در تبریز، اصفهان، مهاباد و تهران منتشر شد.

در تبریز تجمعی در محله های اطراف بازار و مسجد انگجی این شهر شکل گرفت و در اصفهان جمعیت قابل توجهی در خیابان چهارباغ تجمع کردند و شعار دادند.

شهروندان معترض در شهرک اکباتان تهران هم بار دیگر در محوطه این مجتمع علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

در آذربایجان غربی هم شهر مهاباد صحنه اعترض جوانانی بود که در خیابان آتش روشن کردند و شعار دادند.

در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده معترضان مهابادی با مشت‌های گره کرده شعار «ژن، ژیان، آزادی» را فریاد می‌ زنند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش می دهد که نیروهای ضدشورش و بسیج در این شهر به معترضان حمله کرده اند. براساس این گزارش در مهاباد صدای تیراندازی ممتد شنیده می شود و شاهدان از رفتن آمبولانس ها به محل اعتراضات خبر می دهند.

در تحولی دیگر گروهی از اعضای جامعه پزشکی مشهد روز پنجشنبه در ساختمان نظام پزشکی این شهر دست به اعتراض زدند.

آنها در بیانیه ای خواهان «عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان، توقف «خشونت در همه سطوح جامعه» و توقف «تغییر کاربری آمبولانس» و نمادهای پزشکی به ابزاری برای بازداشت معترضان شدند.

سایر تحولات مهم پنجشنبه:

  • حسن رونقی، برادر حسین رونقی می‌گوید که برادرش حسین بعد از آتش سوزی تماسی با خانواده نداشته است. او در توییتی نوشت: «ما هم نگرانیم و همچنان از وضعیت جسمی و سلامتی حسین بی خبریم فقط مسیولین زندان گفته اند برای درمان برده ایم که اعتمادی به حرفشان نیست فقط چندین با از زندانیان آزاد شده وزندانیانی که از داخل زندان تماس گرفته اند کمی از احوال حسین خبردار شدیم که آنهم نه از وضعیت کامل جسمیش»
  • ‌آتش شاکرمی خاله نیکا شاکرمی نوجوان کشته‌شده در اعتراضات سراسری در ایران ویدیویی از رقص او منتشر کرده و نوشته: «جوجوی قشنگم دلم واسه رقصیدنت، بستنی خوردنت تنگه»
  • خانواده عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان که در زندان اوین زندانی است نگران حال او هستند. دختر او در توییتی نوشته که مادرش به علت وخامت حال امروز ساعت ۱۱ از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده است. او همچنین درباره وضعیت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی هشدار داد و نوشت: «همینطور حال نرگس محمدی نیز خوب نیست .. جان و سلامتی زندانیان سیاسی در خطر است»
  • با گذشت سه هفته از بازداشت امین سالاری سلاجقه، دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران و انتقال و از زندان اوین به زندان فشافویه،‌ تشکل شورای صنفی دانشجویان کشور نسبت به «وضعیت وخیم سلامت» او هشدار دادند
  • مسیح علی‌نژاد، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ساکن نیویورک به همراه گروهی از «وکلای بین‌المللی» کارزاری برای «تعلیق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از جام جهانی قطر» ارائه کردند
  • خانواده اسماعیل گرامی،‌ کارگر بازنشسته و فعال کارگری زندانی در اوین نگران سلامت او هستند. آنها می‌گویند که «طبق اطلاعات رسیده به آنها آقای گرامی در جریان حوادث شنبه شب در زندان اوین «مورد ضرب و شتم» قرار گرفته است
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها