تحریم‌های اتحادیه و اروپا برای «پهپادهای ایرانی در اوکراین»

تحریم‌های اتحادیه و اروپا برای «پهپادهای ایرانی در اوکراین»

اخبار ایران و جهان چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
توضیح ویدئو،سایۀ پهپادهای انتحاری بر رابطۀ تهران و کیف

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، «ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین» را تکذیب کرده است، اتحادیه اروپا و بریتانیا در این رابطه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان خبر داده که به جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که به رغم همکاری دفاعی ایران با روسیه، موضع ایران «مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین» است.

اما بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، امروز (پنجشنبه) گفت به رغم تکذیب ایران، این کشور در حال تامین پهپادهایی است که روسیه از آنها در اوکراین استفاده می‌کند.

اتحادیه اروپا هم می‌گوید «شواهد کافی» دارد که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین استفاده کرده است. اتحادیه اروپا صبح امروز چند فرد و نهاد مرتبط با برنامه پهپادی ایران را تحریم کرد.

بریتانیا هم همین فهرست را تحریم کرد.

روسیه از ۱۰ روز پیش با آغاز حملات گسترده موشکی و پهپادی کی‌یف را هدف قرار داده است. منابع اوکراینی و غربی می‌گویند این پهپادها از نوع شاهد-۱۳۶ ایران بوده‌اند، پهپادی انتحاری که با برخورد به هدف منفجر می‌شود.

چه کسانی تحریم شدند؟

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، حجت الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سعید آقاجانی، از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه سه فرمانده ارشد نظامی ایران هستند که اجازه ورود به اروپا و بریتانیا را نخواهند داشت و دارایی‌هایشان نیز بلوکه خواهد شد.

این سه نفر در تامین پهپادهایی که در اوکراین به کار رفته «شخصا مسئول» قلمداد شده‌اند.

صنایع هوایی شاهد، به عنوان تولیدکننده پهپادهای شاهد هم تحریم شده است.

پهپاد شاهد ۱۳۶

دیروز (چهارشنبه) ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را محکوم کرد.

آقای زلنسکی در عین حال گفت: «کمک ایران به روسیه اذعان کرملین به ورشکستگی سیاسی و نظامی است. دهه‌ها صرف صنایع نظامی خودشان کردند و حالا جلوی تهران سر خم می‌کنند.»

رئیس جمهور اوکراین گفت: «روسیه پای دیگر همدستانش را به این وحشت می‌کشد. ما مطمئنا پاسخی بین المللی را سازمان خواهیم داد‌.»

به دنبال بالا گرفتن انتقادها از تهران برای تامین پهپادهایی که در کشتن غیرنظامیان استفاده شده، وزیر خارجه ایران چنین سیاستی را تکذیب کرده است.

حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه گفته است: «ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.»

او در حالی این چنین گفته است که یک روز پیش آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، با افتخار از فروش پهپاد و موشک ایرانی به دیگر کشورها سخن گفت.

آقای خامنه‌ای گفت: «ساخت تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکسهایش منتشر می‌شد، میگفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید.»

ایران به طور تلویحی یا محتاطانه حمایت‌هایی را از حمله روسیه به اوکراین ابراز کرده است.

بلافاصله پس از آغاز تهاجم روسیه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود با تکرار موضع مسکو در خصوص «تهدید ناتو» گفت: «امیدواریم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود».

هفته گذشته که مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را برای نفض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین محکوم کرد، ایران جزو معدود کشورهایی بود که مطلقا در این خصوص رای نداد و حتی رای ممتنع هم نداد.

بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه، روسیه و سوریه علیه این قطعنامه رای دادند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها