واکنش‌ها به کشته شدن «۱۶ نفر» در تیراندازی به سوی معترضان در خاش

واکنش‌ها به کشته شدن «۱۶ نفر» در تیراندازی به سوی معترضان در خاش

اخبار ویژه حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر
تظاهرات خاش در برابر فرمانداری

یک روز بعد از تیراندازی به سوی معترضان در شهر خاش در سیستان و بلوچستان که بنابه گزارش‌ها ۱۶ کشته به جا گذاشته، یک عضو دفتر مولوی عبدالحمید امام جمعه شهر زاهدان آن را یک «جنایت بسیار بزرگ» خوانده و شاهزاده رضا پهلوی گفته است که عدالت در مورد «آمران و عاملان» این حادثه اجرا خواهد شد.

روز جمعه و در حالی که در تهران تجمعات حکومتی به نام ۱۳ آبان در مخالفت با اعتراضات سراسری برپا بود، معترضان در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان چون خاش، راسک و سراوان هم پس از مراسم نماز جمعه تظاهرات کردند.

اعتراض‌های خاش گسترده بود و در ویدیویی که از این شهر منتشر شده دیده می‌شود که بعد از شنیده شدن صدای تیراندازی شدید، دستکم ۴ نفر از معترضان که مقابل در فرمانداری هستند، به زمین می‌افتند.

بعد از انتشار این تصاویر مولوی عبدالحمید، روحانی سرشناس اهل سنت در سیستان و بلوچستان، در کانال تلگرامی خود از کشته شدن دست کم ۱۶ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر خبر داد.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است هم روز شنبه تایید کرد که در جریان شلیک به معترضان در این شهر دست‌کم ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

این سازمان همچنین اعلام کرد که در هفته های اخیر از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران، در مجموع ۱۱۸ نفر در سرکوب معترضان در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

این سازمان از جامعه بین‌المللی درخواست کرده که به اقداماتی فوری برای جلوگیری از کشتار معترضان در ایران دست بزند.

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سیبه گزارش کمپین فعالین بلوچ، یکی از کشته‌شدگان روز گذشته در شهر خاش، یک کودک ۱۴ ساله است.

مولوی عبدالمجید مرادزهی، از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید، به نقل از شاهدان عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که روز جمعه درحالی که معترضان در جریان راهپیمایی به سوی بازار خاش در برابر فرمانداری توقف و شروع به سنگ پرانی به ساختان آن کردند، «از بام فرمانداری و ساختمان های اطراف» به سوی مردم تیراندازی شد.

او می گوید بعد از این تیراندازی جمعیت خشمگین به داخل فرمانداری «هجوم می برند و یک دستگاه خودرو را به آتش می کشند.»

او می گوید فرماندار خاش که مسئول امنیت جان مردم است «به دروغ» گفته که کشتار ناشی از «تیراندازی افراد مشکوک» در میان جمعیت بوده است.

این توضیحی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در موارد زیادی در مورد علت کشته شدن معترضان ارائه می‌کنند. با این حال مقام ها هرگز خبری از دستگیری این «افراد مشکوک» منتشر نکرده اند.

آقای مرادزهی این کشتار را «یک خیانت و یک جنایت بسیار بزرگ» توصیف کرد.

امام جمعه زاهدان پیشتر در بیانیه خود گفت: «در این حادثه که بنا بر اخبار محلی تاکنون دست‌کم ۱۶ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است، تعدادی از نوجوانان و جوانان در مقابل فرمانداری شهرستان خاش تجمع کرده و شعارهایی داده و اقدام به پرتاب سنگ نموده‌اند که مورد هدف مستقیم گلولۀ جنگی قرار گرفته‌اند. جای سؤال است که آیا جواب شعار و سنگ‌پراکنی، گلوله جنگی است؟! معلوم نیست چرا برخورد با معترضین در سیستان‌وبلوچستان با دیگر مناطق کشور متفاوت است و به چه دلیل مردم معترض این استان اینگونه بی‌رحمانه به خاک و خون کشیده شده و قتل‌عام می‌شوند؟! فاجعۀ خونین امروز در خاش و نیز کشتار جمعه خونین در زاهدان، بیانگر عمق ظلم‌ها و تبعیض‌هایی است که در گذشته بارها نسبت به آنها هشدار داده شده است.»

روز شنبه شاهزاده رضا پهلوی در توییتی نوشت: «ملت ایران آمران و عاملان جنایات جمعه خونین در زاهدان و خاش را به دست عدالت خواهد سپرد.»

آقای پهلوی اضافه کرد: «آنکه مردم بی‌دفاع را می‌کشد، پاسدار خامنه‌ای کودک‌کش و دشمن ایران است. ملت ایران دو جمعه خونین در زاهدان و خاش را هرگز فراموش نخواهد کرد، و آمران و عاملان این جنایات را به دست عدالت خواهد سپرد. متحد و یکپارچه کنار فرزندان رستم دستان در سیستان و بلوچستان ایستاده‌ایم.»

پیشتر در روز جمعه سازمان عفو بین‌الملل در توییتی نوشت «بر اساس تصاویر و گزارش های دریافتی از شاهدان عینی از خاش، استان سیستان و بلوچستان، از ساعت ۱۴ به وقت محلی، نیروهای امنیتی از پشت بام استانداری و چندین ساختمان دیگر به سوی معترضان صلح آمیز گلوله شلیک کرده اند».

این سازمان با گزارش اینکه «بیم آن می رود که این سرکوب ۱۰ نفر از جمله کودکان کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شده باشند» گفته است « به شدت نگران خونریزی بیشتر در بحبوحه قطعی اینترنت و گزارش‌هایی مبنی بر آوردن نیروهای امنیتی بیشتر از زاهدان به خاش» است.

عفو بین الملل نوشت: «مقامات ایران باید فورا خشونت نیروهای امنیتی را متوقف کنند. کشورهای عضو سازمان ملل باید فورا نگرانی خود را با سفرای ایران مطرح کرده و از ایجاد مکانیسم تحقیق مستقل توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل حمایت کنند.»

روز جمعه ۸ مهر هم نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها