حسین رونقی بعد از ۵۰ روز اعتصاب غذا در زندان با خطر «ایست قلبی» روبروست

حسین رونقی بعد از ۵۰ روز اعتصاب غذا در زندان با خطر «ایست قلبی» روبروست

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران زندانی در ایران، با انتشار یک بیانیه در مورد وضعیت سلامتی حسین رونقی، فعال آزادی بیان، به شدت ابراز نگرانی کرده‌ و به نقل از پزشکان زندان گفته‌اند که «هر لحظه امکان ایست قلبی او وجود دارد.» همزمان شماری از زندانیان سیاسی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی لیلا حسین‌زاده فعال دانشجویی خواهان پایان اعتصاب غذای او شده اند.

در بیانیه جعفر پناهی و محمد رسول‌اف آمده است که قوای جسمانی آقای رونقی پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر «به شدت تحلیل رفته» و بالا آوردن خون، ضربان نامنظم قلب و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت، لحظه به لحظه وضعیت او را وخیم‌تر می‌سازد.

در اعتصاب غذای تر از خوردن غذای خشک پرهیز می شود.

در این بیانیه آمده است که: «هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین رخ داد وجود دارد. ناجوانمردانه‌تر اینکه حسین رونقی دارای گواهی عدم تحمل کیفر دائم است که پیش‌تر از سوی پزشکی قانونی برای او صادر شده است. در چنین شرایطی چرا دستگاه قضایی هیچ اقدام عملی برای توقف بازداشت و اجرای قانون نمی‌کند؟»

این دو سینماگر در ادامه نوشته‌اند که آقای رونقی تصمیم دارد از بامداد یکشنبه ۲۲ آبان وارد اعتصاب غذای خشک شود که به گفته آنان «این تصمیم اعتراضی به این معنی است که خطری جدی جان او را تهدید می‌کند.»

پیشتر در این روز فخری محتشمی، فعال سیاسی و همسر مصطفی تاج‌زاده، گفت آقای تاج‌زاده در تماسی تلفنی از زندان درباره وضعیت حسین رونقی هشدار داده است.

آقای تاج‌زاده درباره وضعیت حسین رونقی گفته است: «با توجه به مشاهده ضعف جسمانی اوگفت تا دیر نشده باید اقدام کنند.»

دو روز پیش خانواده حسین رونقی گفتند که حال عمومی او بسیار بد است و خواهان آزادی فوری او و بستری او در بیمارستان و اقدامات درمانی شدند.

روز پنجشنبه سکینه رونقی ملکی،‌ خواهر حسین رونقی، در یک گفتگوی تلفنی کوتاه در جریان جزئیات وضعیت جسمی او قرار گرفت.

حسن رونقی، برادر حسین، هم نوشت که حال او وخیم است و نیاز به درمان فوری دارد. او همچنین به نظر پزشکان معالج حسین رونقی اشاره کرد و نوشت: «کمیسیون پزشکی شامل متخصصین کلیه، گوارش و اورولوژی در ۱۹ آبان در اسکایپ برگزار شد. با توجه به شناخت ۱۲ ساله متخصصین فوق از شرایط حسین رونقی ملکی و اعتصاب غذای خشک ۴۶ روزه ایشان، احتمال ایست قلبی به دنبال اختلال الکترولیتی و نارسایی کامل کلیه در چند روز آینده حتمی است.»

پدر حسین رونقی که هفته گذشته در حالی که در مقابل زندان اوین تحصن کرده بود‌ دچار حمله قلبی شد.

او پیشتر در نامه‌ای به دادستان زندان اوین نوشته بود که «مسئولیت سلامت پسرم بر گردن دادستانی اوین، وزارت اطلاعات و مسئولین ارشد حکومت ایران است.»

آقای رونقی در ویدئویی گفت اگر مقام ها قصد جان پسرش را کرده‌اند بدانند که او دست برنخواهد داشت.

او اضافه کرد که بعد از اتمام ملاقات با حسین، شخصی «از بازجویان حسین» با او بسیار توهین‌آمیز صحبت کرده و در صحبت‌هایش سه بار تهدید کرده که «حسین رونقی را خواهند کشت».

به گفته احمد رونقی این شخص او و پسرش را آشوب‌گر خوانده و گفته است چرا با رسانه‌های بیگانه صحبت کرده‌اند.

احمد رونقی در پاسخ به او گفته است: «شما آشوبگر هستید که از اختلاس‌ها، دزدی‌ها و بی‌قانونی‌ها حمایت می‌کنید… وظیقه اطلاعات است که این‌ها را پیگیری کند…»

آقای رونقی می‌گوید «با دزدیدن و کشتن مردم نمی‌توانید موفق باشید». او خطاب به ابراهیم رئیسی می‌گوید به این شیوه «نمی‌توانید کشور را اداره کنید… ملت زیر شکنجه و فشار است …»

حسین رونقی بعد از آنکه از حمله لباس‌ شخصی‌ها به خانه‌اش «برای ربودنش» موفق به فرار شد در یک ویدیو اعلام کرد که با پای خودش به دادسرای اوین مراجعه خواهد کرد اما روزی که به دادسرا رفت ماموران لباس شخصی با کتک زدن او و بازداشت خشونت‌آمیز او از ورودش به دادسرا ممانعت کردند و با آمبولانس او را به جایی نامعلوم بردند. ‌ویدیوی این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد.

او دو روز بعد از دستگیری در تماس تلفنی کوتاه به خانواده‌اش گفت که در زندان پاهایش را شکسته‌اند. او پیش از دستگیری هم اعلام کرده بود که در زندان اعتصاب غذا خواهد کرد.

حسین رونقی از مخالفان حکومت ایران و از فعالان دسترسی به اینترنت آزاد است که بارها دستگیر شد و چندین سال هم زندانی بوده است و آنجا یک کلیه‌اش را از دست داد.

لیلا حسین زاده

در تحولی دیگر در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران چند نفر از زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با لیلا حسین‌زاده، خواهان پایان اعتصاب غذای او شده‌اند.

این زندانیان نوشتند: «طبق اسناد و مدارک پزشکی و حتی پزشکی قانونی وابسته به جمهوری اسلامی رای بر عدم تحمل حبس لیلا حسین زاده داده شده و جان او در خطر است.»

آنها خطاب به خانم حسین‌زاده گفته‌اند که صدای اعتراض او و صدای شعار «دیگه تمومه ماجرا» شنیده شده است.

زندانیان سیاسی خطاب به او گفته‌اند: «تقاضا داریم به اعتصاب غذای خود پایان دهی چرا که برای پیروزی، خیابان، دانشگاه و مردم به تن و جان سالم تو نیاز دارد.»

این بیانیه، که در اینستاگرام نرگس محمدی همرسانی شده، به امضای نرگس محمدی، عالیه مطلب زاده، سپیده قلیان، هستی امیری، نیلوفر بیانی، گلاره عباسی، عسل محمدی، زهرا زهتابچی، ملیحه جعفری، فاطمه مثنی، سپیده کاشانی و فریبا اسدی رسیده است.

لیلا حسین‌زاده یکی از چهره‌های سرشناس جنبش دانشجویی و فعالان چپگرای ایران است که زمانی دبیر انجمن صنفی دانشگاه تهران بود.

او که در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است اخیرا در جریان ملاقات با پدرش در زندان، از رعایت قاعده‌ حجاب اجباری زندان سرباز زد.

ابوالفضل حسین‌زاده در یادداشتی در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت خواهرش ضمن تخطی از پوشش اسلامی حجاب در سالن ملاقات به پدرش گفته «برای مقاومت مرزی بین خیابان و زندان نیست. همه جا جلوی اجبار می‌ایستیم.»

آقای حسین‌زاده وضعیت جسمی خواهرش را در خطر خواند و گفته بینایی او در وضعیت بدی قرار دارد.

او همچنین با انتشار عکس‌هایی نوشت «خواهرم برای تامین هزینه‌های زندان‌ شال سرخ می‌بافد.»

او چند سال پیش پس از گذراندن بخشی از دوران محکومیت خود، به دلیل «ابتلا به بیماری صعب‌العلاج» مشمول «عدم تحمل کیفر» شد.

با حال نیروهای امنیتی تا کنون چندین بار لیلا حسین‌زاده را بازداشت و بارها احضار کرده‌اند.

لیلا حسین‌زاده دانشجوی دانشگاه تهران و از جمله بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه سال ۹۶ بود. او در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شد.

این فعال دانشجویی، آذرماه سال گذشته نیز در جریان سفر به شیراز بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران از جمله بهاره هدایت، آرش صادقی، نیلوفر حامدی، محمدرضا جلایی‌پور، مجید توکلی، یلدا معیری، الهه محمدی و زینب موسوی در کنار هزاران معترض خیابانی و دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران بازداشت شده‌اند. آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان در دست نیست و شرایط نگهداری آنها نیز مشخص نیست.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها