رئیس جمهور فرانسه اعتراض‌ها در ایران را «انقلاب» خواند

رئیس جمهور فرانسه اعتراض‌ها در ایران را «انقلاب» خواند

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران
رئیس جمهور فرانسه در مراسمی در بزرگداشت صد و چهارمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، در پاریس از تحولات جاری در ایران ستایش کرد

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعترضات جاری در ایران را «انقلاب» خوانده و گفته سرکوب معترضان توسط جمهوری اسلامی ایران رسیدن به توافق احیای برجام را «دشوارتر می‌کند» و «برای این توافق چارچوب جدیدی نیاز است».

آقای مکرون در کنار رئیس ستاد دفاع فرانسه، هنگام شرکت در مراسمی در بزرگداشت صد و چهارمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، در پاریس از تحولات جاری در ایران ستایش کرد.

او گفته فرزندان انقلاب بهمن ۵۷ ایران «انقلاب خودشان را پیش می برند».

رئیس جمهور فرانسه گفته است که اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه افراد مشخصی در ایران در نظر می‌گیرد و خبر داده که «ما چندین نفر هستیم که برای تحریم‌های هدفمند بخصوص برای پاسداران و آدم‌های رژیم فشار می‌آوریم».

او در پاسخ به این سئوال که آیا از تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد تروریستی حمایت می‌کند یا خیر گفت «در حالی که اوضاع در حال تغییر و تحول است، این موضوعی است که باید آن را بررسی کنیم».

فرانسه در روزهای اخیر توجه بیشتری به تحولات جاری در ایران نشان داده و از جمله آقای مکرون اخیرا در کاخ الیزه مقر ریاست جمهوری فرانسه، با شماری از فعالان زن ایرانی دیدار کرده است.

مسیح علینژاد و لادن برومند از جمله زنان ایرانی بودند که رئیس جمهور فرانسه به تازگی با آنها ملاقات کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش، این دیدار را محکوم کرد و اظهارات نقل شده از رئیس جمهور فرانسه در این ملاقات را «شرم آور» خواند.

از آقای مکرون نقل شد که گفته بوده «ما نه مایلیم نه حق داریم این رژیم را سرنگون کنیم اما می‌توانیم اعلام کنیم ارزش‌هایی که شما برایش جان می‌دهید ارزش‌های ما هم هست و ما از این ارزش‌ها شدیدا حمایت می کنیم و شما همبستگی دولت فرانسه را با خود خواهید داشت».

در همان روز ملاقات، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، از بازداشت دو شهروند دیگر فرانسه در ایران خبر داد و گفت که تعداد زندانیان فرانسوی در زندان‌های جمهوری اسلامی به هفت نفر رسیده است.

«این چه حکومتی است که به شهروندان خود شلیک می کند؟»

یک عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سوی شهروندان معترض مستقیما شلیک می کند
توضیح تصویر،یک عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به سوی شهروندان معترض مستقیما شلیک می کند

امانوئل مکرون دومین رهبر اروپایی است که از تحولات جاری در ایران، حمایت می کند.

دو روز پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران بابت سرکوب شهروندان معترض گفته بود «دولتی که به شهروندان خود تیراندازی می کند، چگونه دولتی است؟ کسانی که به این شکل عمل می کنند ، باید انتظار مقابله از جانب ما را داشته باشند».

او خطاب به تظاهرکنندگان و شهروندان ایرانی تبار آلمان گفته بود «ما از همه خواسته های شما حمایت می کنیم، از حقوق بشر و از حقوق زنان. ما شانه به شانه مردم ایران ایستاده ایم».

صداعظم آلمان به حضور صدها هزار آلمانی ایرانی تبار اشاره کرده و گفته «آنها برای وضعیت خویشاوندان خود (در ایران) وحشت زده هستند از آنچه رژیم ملاها در برابر معترضان انجام می‌دهد، انزجار دارند».

آقای شولتس گفته بود از دیدن تصاویری که هر روز از ایران به دست او می رسد، شوکه شده است.

به گفته صدراعظم آلمان «حکومت ایران تنها مسئول این موج خشونت است». صدراعظم آلمان همچنین خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بحث در مورد رویدادهای ایران و سرکوب معترضان شده است.

آنالینا بربوک وزیر خارجه آلمان هم به طور پیوسته از تحولات در ایران حمایت کرده و گفته اتحادیه اروپا مشغول بررسی قرار دادن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی» است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون از سوی ایالات متحده و کانادا به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناخته می‌شود. کانادا و آمریکا می گویند سپاه پاسداران در سرکوب اعتراضات نقش کلیدی دارد.

اعتراضات در ایران وارد نهمین هفته خود شده است.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد اعلام کرده که تعداد کشته‌شدگان اعتراض‌های جاری تا اوایل این هفته، به دست‌کم ۳۲۶ تن رسیده که از این تعداد، ۴۳ نفر کودک هستند.

شهروندان ایرانی با تجمع در خیابان ها، شعارهای شبانه و دیوارنویسی علیه حکومت و آیت الله علی خامنه ای، خواهان تحول در کشور و احقاق حقوق از دست رفته خود هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها