قوه قضائیه می‌گوید در جریان اعتراضات اخیر ایران ۴۰ خارجی بازداشت شده‌اند

نقض حقوق بشر چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید ۴۰ تبعه خارجی در جریان اعتراضات ضد حکومتی در ایران بازداشت شده‌اند. او در این نشست آماری هم از بازداشت شدگان در تهران و همچنین پرونده‌های قضایی در سیستان و بلوچستان ارائه داد.

مسعود ستایشی مدعی شده برخی از شهروندان کشورهای خارجی در «میدان» بازداشت شده‌اند. به نظر می‌رسد منظور او از میدان اعتراضات خیابانی است.

او در این نشست خبری آمار دقیقی از تعداد زندانیان نداد اما گفت تا کنون در تهران برای هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است.

چند روز پیش احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، گفته بود که افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و اشخاصی «مرتبط با داعش» یا گروه موسوم به دولت اسلامی در اعتراضات اخیر در ایران دستگیر شده اند.

سرتیپ وحیدی گفته است که «در اغتشاشات افرادی از ملیت‌های دیگر دستگیر شدند که برخی نقش زیادی داشتند» و خبر داده که این افراد «در اختیار قوه قضاییه هستند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.»

بسیاری از کشورهای غربی از شهروندان و اتباع خود خواسته‌اند از سفر به ایران خودداری کنند.

اعتراضات جاری بیش از دو ماه پیش شروع شد. این اعتراضات ابتدا در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله سقز بود که در زمان بازداشت گشت ارشاد در تهران جان خود را از دست داد.

شمار دقیق بازداشت شدگان مشخص نیست اما گفته می‌شود تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

«جمعه خونین زاهدان»؛ قوه قضائیه: ممکن است ماموری خطا کرده باشد، شکایت کنید

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تازه‌ترین نشست خبری خود درباره درخواست شهروندان معترض سیستان و بلوچستان و همچنین مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان برای محاکمه عوامل و اوامر جمعه خونین زاهدان توضیح داد.

او گفت «ممکن است کسی از مامورین مرتکب خطا شده باشد و و صدمه خسارت زده باشد» و ادامه داد «افراد می‌توانند شکایت کنند تا شکایت آن‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.»

حدود یک ماه پیش – جمعه ۸ مهر – نمازگزارانی که پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

مسعود ستایشی سفر هیات ویژه رهبر جمهوری اسلامی را «موفق» توصیف کرد. این در حالی است که پیشتر مولوی عبدالحمید مسعود ستایشی نوشته بود «انتظار از هیئت اعزامی رهبری دلجویی بود نه تهدید و ارعاب مظلوم».

پیشتر رسانه‌های حکومتی ایران آزادی معترضان به درخواست «سران طوایف» و با موافقت رهبر حکومت صورت پذیرفته است. پس از چندین هفته اعتراض مردمی و انتقادات مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، هیاتی با هدف «دلجویی» از طرف رهبر جمهوری اسلامی به این استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

مسعود ستایشی همچنین گفت «در رابطه با موضوعات استان سیستان و بلوچستان ۱۰۰ نفر از کسانی که وعده داده بودیم پرونده‌شان زود رسیدگی شود و آزاد شوند آزادی آن‌ها محقق شده است.»

در اعتراضات ضد حکومتی در این استان بیش ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها