قوه قضائیه ایران از اعدام دو شهروند در زاهدان خبر داد

قوه قضائیه ایران از اعدام دو شهروند در زاهدان خبر داد

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر
بر اساس اعلام قوه قضائیه ایران، دو شهروند ایرانی روز گذشته اعدام شدند اما خبر اجرای حکم آنها امروزمنتشر شده

قوه قضائیه ایران اعلام کرده است که حکم اعدام دو فرد متهم به همکاری با گروه جیش‌العدل در زاهدان، اجرا شده است.

این دو نفر، راشد بلوچ و اسحاق آسکانی معرفی شده اند.

بر اساس اعلام قوه قضائیه ایران این دو نفر روز گذشته اعدام شدند اما خبر اجرای حکم آنها امروز منتشر شده است.

در ایران امروز چهلم کشته شدگان جمعه خونین زاهدان است.

در جریان نماز جمعه هشتم مهرماه، ماموران مسلح حکومت، نمازگزارانی را که برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند با شلیک مستقیم هدف قرار دادند که به کشته شدن دست‌کم ۸۰ نفر منجر شد.

قوه قضائیه ایران امروز اعلام کرده دو شهروندی که در زاهدان دیروز اعدام شدند، به «اقدامات تروریستی، ایجاد ناامنی و تیراندازی به نیروهای انتظامی» و کشتن چهار مرزبان و مجروح کردن تعدادی دیگر از پرسنل نیروی انتظامی متهم شده بودند.

کمپین فعالین بلوچ پیش از این گزارش داده بود که این دو زندانی بلوچ ۱۷ آبان ماه در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، «مجموعا ۵۰ گزارش اعدام به دست کمپین رسیده است که منجر به اعدام دست‌کم ۷۹ بلوچ در زندان های جمهوری اسلامی شده است.»

اخیرا مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به تبعیض‌ها در سیستان و بلوچستان، از اعدام‌ها در این استان انتقاد کرده بود.

سیستان و بلوچستان در صدر استان های ایران از نظر تعداد کشته‌شدگان

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، آیت‌الله علی خامنه‌ای را مسئول «کشتار» مردم زاهدان خوانده
توضیح تصویر،مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، آیت‌الله علی خامنه‌ای را مسئول «کشتار» مردم زاهدان خوانده

از زمان دور جدید اعتراضات در ایران که با مرگ مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در بازداشت ماموران گشت ارشاد آغاز شد، شهروندان شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان هم اعتراضات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

سرکوب اعتراضات در زاهدان مرکز این استان از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شکل کم سابقه‌ای گسترده و خشن بوده و باعث اعتراض بی‌سابقه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان شده است.

همچنین سرکوب اعتراضات در خاش دیگر شهر استان سیستان و بلوچستان، گسترده بوده است.

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، اوایل این هفته اعلام کرده بود که کشته شدن دستکم ۳۰۴ نفر، از جمله ۴۱ کودک را توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تایید می‌کند.

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران این تعداد کشته از ۲۲ استان کشور هستند. تفکیک استانی کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر به روایت این سازمان، نشان می دهد که استان سیستان و بلوچستان تا اول هفته جاری با ۱۱۸ کشته از ۳۰۴ شهروند کشته شده توسط ماموران حکومت، در صدر جدول قرار دارد.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، آیت‌الله علی خامنه‌ای را مسئول «کشتار» مردم زاهدان خوانده و در یکی از خطبه‌های خود پس از سرکوب خونین در این شهر، برای ایران طلب «آزادی» کرده است.

او گفته «در ایران تکثرگرایی نیست و تا تکثرگرایی نباشد و تا وقتی مجلس و قوه‌ها و ادارات و وزارتخانه‌ها تا وقتی از افراد شایسته مختلف از همه مذاهب و اقوام و تفکرات گوناگون نباشد رشد نمی‌کند و ترقی نمی‌کند».

با اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای ذخایر غنی معدنی از جمله معادن طلا و جاذبه‌های گردشگری است، از فقیرترین استان های ایران محسوب می‌شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها