اعتراض‌های ایران؛ حکم اعدام ماهان صدرات «به اجرای احکام ارجاع شده است»

اعتراض‌های ایران؛ حکم اعدام ماهان صدرات «به اجرای احکام ارجاع شده است»

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

حکم اعدام ماهان صدرات مرنی در دیوان عالی ایران تایید و به اجرای احکام ارجاع شده است.

روزنامه شرق از قول کاظم، پدر ماهان صدرات نوشت: «عصر چهارشنبه، جلسه برگزار کردیم، رضایت شاکیان را جلب کردیم، دست این و آن را بوسیدیم تا این پرونده ختم به خیر شود. به قاضی پرونده همه مسائل اعلام شد، ما منتظر ختم به خیر شدن بودیم ولی امروز صبح یکی از وکلای پرونده با ما تماس گرفت و گفت که ساعت هشت و نیم صبح ابلاغیه‌‌ای آمده که در آن قید شده حکم ماهان به اجرای احکام ابلاغ شده است.»

ماهان صدرات ۲۰ مهر در تهران بازداشت شد. شرق از قول یکی از شاکیان خصوصی این پرونده نوشت که همه شاکیان از شکایت خود گذشته و اعلام رضایت کرده‌اند با این حال حکم اعدام تایید شده است.

براساس قوانین جمهوری اسلامی محاربه در زمره حدود است و رضایت شاکی خصوصی تاثیری در آن ندارد.

عباس موسوی وکیل ماهان صدرات اظهار امیدواری کرده که «شخص رئیس قوه قضائیه به عنوان قاضی‌القضات مداخله کرده و جلوی حکم اعدام را بگیرد.»

پدر ماهان صدرات همچنین به شرق گفت: «ما حتی از زمان اجرای حکم هم خبر نداریم. می‌گویند پرونده امنیتی است و نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. نمی‌دانم چه خاکی به سرم کنم. ماهان متولد ۷۸ است. او بارها در جلسه دادگاه گفته که چاقو دست او نبوده است اما حکم محاربه به ماهان دادند و حالا هم می‌گویند پرونده به اجرای احکام رفته است.»

آرش صادقی زندانی سیاسی صبح امروز خبر داد ماهان صدرات برای اجرای حکم اعدام از زندان تهران بزرگ به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است.

قوه قضاییه ایران ۱۲ آبان از برگزاری دادگاه ماهان صدرات خبر داد و اتهام‌های او را «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد (چاقو)» که موجب «ناامنی و ترس در محیط» شده، «آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی»، «مسدود کردن خیابان» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» اعلام کرد.

بنا بر آخرین گزارش عفو بین‌الملل، ۱۲ نفر در ارتباط با اعتراض‌های کنونی حکم اعدام گرفته‌اند که ماهان صدرات هم در بین اسامی دیده می‌شود. عفو بین‌الملل هفته پیش هم هشدار داده بود که او در خطر اعدام قرار دارد.

این نهاد نام شش نفر را هم به عنوان کسانی که اتهامشان می‌تواند به اعدام منتهی شود، یعنی «محاریه و افساد فی‌الارض»، ذکر کرده است. برخی منابع دیگر شمار کسانی را که در خطر اعدام هستند بیش از بیست نفر اعلام کرده‌اند.

در همین حال اعتراض گسترده بین المللی به اعدام محسن شکاری جوان ۲۳ ساله ادامه دارد. محمود امیری‌مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی خواست «با بالا بردن هزینه اعدام‌ها برای جمهوری اسلامی» از اعدام‌های بیشتر جلوگیری کند.

جلسه اول دادگاه محسن شکاری دهم آبان برگزار شد و او ۷۵ روز پس از بازداشت، پنج‌شنبه اعدام شد.

قوه قضائیه ایران او را متهم کرد که سوم مهر ماه در منطقه ستارخان تهران ضمن بستن خیابان با در دست داشتن «قمه» مردم را «تهدید به هم‌صدایی و همراهی با خود می‌کرد» و یک بسیجی را با قمه «مجروح» کرد.

او اولین کسی است که در ارتباط با اعتراض‌های کنونی اعدام شده است اما پیش از او، حکم اعدام برای چند نفر دیگر اعلام شده بود.

قوه قضاییه ایران سه‌شنبه پیش احکام دادگاهی در استان البرز را اعلام کرد که فقط شش روز و سه جلسه طول کشید و شانزده نفر را یکجا به اتهام «نقش داشتن» در قتل یک بسیجی «با ضربات چاقو» محاکمه کرد.

این دادگاه برای پنج نفر که نامشان اعلام نشد حکم اعدام صادر کرد و برای «۱۱ متهم» دیگر از جمله «سه جوان حدود ۱۸ سال حبس‌های طویل‌المدت تا ۲۵ سال.» این احکام بدوی و قابل تجدیدنظر هستند. در این پرونده یکی از محکومان به اعدام حمید قره‌حسنلو رادیولوژیست ۵۳ ساله در کرج و از دروایش گنابادی است.

هفته پیش وکیل تسخیری سهند نورمحمدزاده، یکی از دستگیرشدگان اعتراض‌ها که به محاربه متهم شده نیز گفت موکلش به اعدام محکوم شده است.

پس از واکنش گسترده به اعدام محسن شکاری از این اعدام سریع و بدون وکیل و به دور از هر دادرسی معتبر، برخی مقام‌های فعلی و کنونی ایران از قوه قضاییه حمایت کردند.

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس این حکم را «مبارک» خواند و گفت این حکم «مانند آبی است که در لحظه تشنگی باید به مردم داده شود.»

مجید میراحمدی‌، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و دبیر شورای امنیت کشور هم تاکید کرد احکام قضایی بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها با «قاطعیت ادامه پیدا خواهد کرد.»

یک حکم اعدام دیگر، محمد قبادلو در دو دادگاه

امروز قوه قضاییه تایید کرد برای یکی دیگر از بازداشتی‌های اعتراض‌های کنونی حکم اولیه اعدام صادر شده است.

محمد قبادلو ۳۱ شهریور در شهر پرند بازداشت و هفتم آبان در دادگاه انقلاب محاکمه شد. او متهم شده با یک پیکان یه سمت یگان موتورسوار رفته و شش مامور را مجروح کرده است.

مادر محمد قبادلو دو روز بعد از آن جلسه دادگاه گفته بود وکلای پسرش را «عزل کرده‌اند» و «در اولین جلسه‌ دادگاه به پسرش حکم اعدام داده‌اند و می‌خواهند به زودی این حکم را اجرا کنند.»

عفو بین‌الملل نیز از هفته پیش هشدار داده بود او در خطر اعدام است.

خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، امروز گفت محمد قبادلو به «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی ‌کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی متهم و به اعدام محکوم شده است.»

در این گزارش آمده «به غیر از اتهام افساد فی‌الارض که رسیدگی آن بر عهده دادگاه انقلاب است»، به سایر اتهامات محمد قبادلو «در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود» و او «طبق قانون» باید «در دو دادگاه مجزا پاسخگوی اتهامات خود باشد.»

به گزارش میزان، این دادگاه کیفری امروز برگزار شد و روانپزشک سازمان پزشکی قانونی هم در آن حضور داشت که به قاضی گفت «متهم رفتار هدف‌دار داشته و کاملا می‌‍دانسته ماهیت رفتارش چه بوده است.»

۱۵۰۰ تصویر: حکم اعدام محمد بروغنی هم تایید شده است

به گزارش توییتر ۱۵۰۰ تصویر که اخبار اعتراض‌های ایران را پوشش می‌دهد، حکم اعدام محمد بروغنی هم در دیوان عالی ایران تایید شده و «هر لحظه ممکن است حکم او هم اجرا شود.»

دادگاه محمد بروغنی هفتم آبان به همراه پنج نفر دیگر برگزار شد.

اتهام محمد بروغنی «به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن وی» بود.

قرار بود جلسه دادگاه دو روز بعد برگزار شود که برگزار نشد تا اینکه دو هفته بعد قوه قضاییه اعلام کرد: «فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی، محاربه و افساد فی‌الارض، محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی)، به مجازات اعدام محکوم شد.»

این حکم قابل تجدیدنظر بود اما اکنون ۱۵۰۰ تصویر می‌گوید با تایید حکم، محمد بروغنی به زندان رجایی شهر منتقل شده است.

سایر متهمان این پرونده هم به «حبس از پنج تا ۱۰ سال» محکوم شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها