محمد قبادلو در دادگاه به بیماری دوقطبی‌اش اشاره کرد: «ماه‌ها بود قرص‌هایم را نخورده بودم»

محمد قبادلو در دادگاه به بیماری دوقطبی‌اش اشاره کرد: «ماه‌ها بود قرص‌هایم را نخورده بودم»

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

گزارش‌ها از دادگاه محمد قبادلو، از متهمان اعتراض‌های ایران حاکی است که او در دادگاه به بیماری «دو قطبی» خود اشاره کرده و گفته که در روز حادثه، ماهها بود که درمانش را متوقف کرده بود و از بی‌خوابی شدید رنج می‌برد.

محمد قبادلو از زندانیانی است که به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده است. آقای قبادلو از جمله متهمینی بود که در نخستین روز آغاز محاکمه زندانیان سیاسی اعتراض‌های اخیر در روز هفتم آبان ماه در برابر قاضی حاضر شد.

اندکی بعد از آن جلسه دادگاه، معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که فرزندش به بیماری «دو قطبی» مبتلاست و در ماه‌های اخیر از درمان بیماری‌اش خودداری کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد بیمارستان میلاد شهریار تایید کرده که محمد قبادلو از سال ۱۳۹۵ به دلیل بیماری دوقطبی در این بیمارستان تحت درمان بوده است.

در گواهی پزشکی بیمارستان میلاد شهریار تاکید شده که «پرخاشگری و انجام کارهای خطرناک» از علائم این بیماری است.

تصویری از گواهی پزشکی محمد قبادلو که به دست بی‌بی‌سی رسیده است
تصویری از گواهی پزشکی محمد قبادلو که به دست بی‌بی‌سی رسیده است

بیماران «دوقطبی» در دوره‌هایی از بیماری‌شان ممکن است به رفتارهایی دست بزنند که گاهی برخلاف عرف جامعه توصیف می‌شوند.

مادر محمد قبادلو در ویدئویی که منتشر کرد گفت که برای فرزندش حکم اعدام صادر شده و خواستار کمک همگان برای جلوگیری از اعدام فرزندش شد.

در جلسه دادگاه محمد قبادلو در روز شنبه، نظر پزشکی قانونی درباره بیماری آقای قبادلو پرسیده شد و نماینده این سازمان گفت که رفتار او در زمان زیرگرفتن ماموران نیروی انتظامی «هدف‌دار» بوده و او «ماهیت جرم را می‌دانسته که فرار کرده است». علائم و شواهدی از اختلالات عمده در وضعیت روانی او نیز وجود ندارد.

نماینده پزشکی قانونی گفت: «علائم و شواهدی از اختلالات عمده در وضعیت روانی او نیز وجود ندارد.»

اما برخلاف آنچه پیش از این از سوی قوه قضائیه اعلام شده بود، محمد قبادلو در دادگاه بر بیماری‌‌اش تاکید کرد و آن را انکار نکرد.

وقتی مادر خانم قبادلو اعلام کرد که فرزندش بیمار است، برخی رسانه‌های وابسته به حکومت مدعی شدند که آقای قبادلو خود قبول ندارد که بیمار است.

درباره توضیحات محمد قبادلو گزارش‌های متناقضی منتشر شده است
درباره توضیحات محمد قبادلو گزارش‌های متناقضی منتشر شده است

اما به گزارش خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و باشگاه خبرنگاران جوان، آقای قبادلو در جلسه دادگاه در روز شنبه گفت:‌ «در زمان حادثه دو ماه بود که داروهایم را نخورده بودم و سه شب هم نخوابیده بودم و با فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیدم عصبانی و تحریک شده بودم، در آن لحظه من نبودم که پشت فرمان قرار گرفته بودم، یک حیوان در آن لحظه رانندگی می‌کرد.»

اما مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه در گزارشی کاملا متفاوت با این اظهارات مدعی شده که محمد قبادلو در تحقیقات دادسرا گفته با «برنامه‌ریزی قبلی ماموران پلیس را با خودرو زیر گرفته و اگر ۱۰ مامور دیگر هم همین الان بیایند آن‌ها را زیر می‌گیرد».

روابط عمومی دادگاه همچنین ادعا کرده که آقای قبادلو «در مسیر انتقال به محل وقوع جنایت برای بازسازی صحنه جرم نیز در ماشین اعلام کرده که اصلا پشیمان نیست و اگر به عقب برگردد بازهم این کار را تکرار می‌کند».

در گزارش قوه قضائیه اشاره‌ای به اظهارپشیمانی محمد قبادلو در حضور قاضی دیده نمی‌شود.

بعد از نخستین دادگاه محمد قبادلو، اظهارات امیر رئیسیان، وکیل او درباره دادگاه موجب شد تا ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده، آقای رئیسیان را از وکالت خلع کند.

روشن نیست که در جلسه روز شنبه چه کسی وکالت محمد قبادلو را برعهده داشته است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها