ابهامات پرونده هواپیمای اوکراینی؛ «چرا ۱۸۰ صندلی گم شده، چرا پاسپورت‌ها هست اما موبایل‌ها سوخته»

ابهامات پرونده هواپیمای اوکراینی؛ «چرا ۱۸۰ صندلی گم شده، چرا پاسپورت‌ها هست اما موبایل‌ها سوخته»

نقض حقوق بشر اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی که با شلیک نیروهای سپاه پاسداران ساقط شد، در گفتگویی با سایت انصاف نیوز از ابهامات رسیدگی به پرونده عاملان این شلیک سخن گفته و آن را دلیل انصراف تعداد زیادی از خانواده‌ها از رسیدگی قضایی اعلام کرده. وی از جمله موارد مبهم در پرونده را «پاکسازی محل سقوط هواپیما» دانست و گفت: «چرا صحنه جرم به هم خورده است، چرا ۱۸۰ صندلی هواپیما گم شده است، چرا وسایل بچه‌ها نیست و گم شده است؟ مگر می‌شود پاسپورت‌ها موجود باشد اما موبایل‌ها سوخته باشد؟»

به گفته وی «ابهامات» موجود در پرونده «دلیل بدگمانی خانواده‌ها و بی‌اعتمادی آنان به دادگاه» بوده که «به هیچ‌کدام از این موارد رسیدگی نشده است».

وی افزوده که به همین دلایل: «تعداد زیادی از خانواده‌ها از رسیدگی عادلانه به پرونده هواپیمای اوکراینی ناامید شدند و از ادامه پیگیری شکایت خود انصراف دادند. الان فقط ۲۰ تا ۳۰ نفر مانده‌اند و پنجاه شصت نفر انصراف داده‌اند.»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در ساعات بامدادی روز ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ از تهران به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین به پرواز در آمد و در همان دقایق اول بلند شدن از زمین هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

از ۱۷۶ قربانی این سرنگونی، ۱۴۷ نفر ایرانی بودند که گروه بزرگی از آنها تابعیت کشور کانادا را نیز داشتند و باقی سرنشینان شهروندان کشورهای افغانستان، کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین بودند.

عکس‌هایی از این دادگاه منتشر شده که در هیچ کدامشان، تصویری از چهره متهمان دیده نمی‌شود

منبع تصویر،ISNA

توضیح تصویر،عکس‌هایی از این دادگاه منتشر شده که در هیچ کدامشان، تصویری از چهره متهمان دیده نمی‌شود

به گفته آقای طباطبایی، نظر برخی از خانواده‌های جان‌باختگان این است که «هواپیمای اوکراینی عمدا هدف قرار گرفته است و برخی دیگر معتقدند این فاجعه ناشی از ناهماهنگی شدید بین بخش آفندی و پدافندی بوده است.»

آقای طباطبایی با اشاره به اینکه برای برخی معترضان اعتراضات اخیر ایران که به محاربه متهم شده بودند «در حالیکه آدم نکشته بود هم حکم اعدام دادند و اجرا کردند» گفت که متهمان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی هم «محاربی هستند که آدم کشته‌اند، ۱۷۷ نفر آدم کشته‌اند» و از احتمال صدور حکم اعدام برای آنهاد خبر داده و افزوده «اعتراض ما این است که این بند ب ماده ۳۷ شامل مدیران بالاتر هم می‌شود و دیگرانی هم مقصر بوده‌اند.»

وی «دروغ‌ گفتن سه روزه به مردم را جنایت خواند» و گفت: «با گذشت یک سال از طرح شکایت، ما هیچ اطلاعی از نحوه رسیدگی به پرونده و نحوه و شیوه کارشناسی نداشتیم» و بازپرس این پرونده با وکیل خانواده‌ها «همکاری» نکرده است.

او در خصوص اتهامات ۱۰ متهم این پرونده گفت: «متهم ردیف اول متهم است به قتل شبه عمد و لغو دستور یعنی بند ب ماده ۳۷ که محاربه است. متهم ردیف دوم و سوم متهم به لغو دستور یعنی محاربه و متهم‌های ردیف چهارم تا دهم هم اتهامشان اهمال در انجام وظیفه است».

وکیل و محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد، والدین دو مسافر هواپیمای اوکراینی

منبع تصویر،ENSAFNEWS

توضیح تصویر،محمود علیزاده طباطبایی(راست) همراه با محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد والدین محمد و زینب اسدی‌لاری که در شلیک به هواپیمای اوکراین جان خود را از دست دادند

این وکیل دادگستری به ایرادات متعدد در گزارش‌های کارشناسی این پرونده هم اشاره کرده و می‌گوید: «در هر دو گزارش کارشناسی عنوان شده بود که موشک اول در کنار هواپیما عمل کرده، به بال آن صدمه زده و هواپیما در بازگشت به سمت فرودگاه برای فرود، سقوط کرده است. درباره موشک دوم گفته شده بود که عمل نکرده است. در حالی‌که هم قرائن و هم اظهارات ضدونقیض درباره موشک دوم وجود داشت.»

به گفته آقای علیزاده طباطبایی «در جلسات اخیر متوجه شده‌ایم که وکیل متهمین به اسناد فوق سری هم دسترسی داشته است اما وکیل شکات حتی به اسناد ساده پرونده هم دسترسی نداشته است.»

محسن اسدی لاری، پدر محمد و زینب که در این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند هم در این مصاحبه گفته که در جریان این دادگاه به «خطاهای گوناگون و انواع و اقسام کتمان‌هایی که درباره حادثه هواپیما بیان شده بود پی بردیم» و «می‌خواهم بگویم همه روند رسیدگی غلط است. وقتی روش کارشناسی غلط است، همه نتایج اخذ شده از رسیدگی کارشناسی زیر سوال می‌رود.»

آقای اسدی لاری گفت: «ما مطمئن هستیم از این نحوه رسیدگی، عدالت در نمی‌آید اما ایستاده‌ایم تا حقایق بیشتری مشخص شود. برای ما مثل روز روشن است که چه کسانی این فاجعه را رقم زدند.»

یکسال پیش محسن اسدی لاری و زهرا مجد در مصاحبه‌ای اعلام کردند که حسین سلامی، فرمانده سپاه در دیدار با آنها گفته است «اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد، جنگ با آمریکا در می‌گرفت و ده میلیون نفر کشته می‌شدند»

منبع تصویر،MIZAN

توضیح تصویر،یکسال پیش محسن اسدی لاری و زهرا مجد در مصاحبه‌ای اعلام کردند که حسین سلامی، فرمانده سپاه در دیدار با آنها گفته است «اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد، جنگ با آمریکا در می‌گرفت و ده میلیون نفر کشته می‌شدند»

زهرا مجد، همسر آقای لاری هم گفت که «ما از ابتدا احساسی مبنی بر عمدی‌بودن این اتفاق داشتیم» و «به هر حال اسناد و مدارکی که به دست آورده‌ایم، آن فرضیه نخست ما را تقویت می‌کند.»

سال گذشته محسن اسدی لاری و زهرا مجد در گفت وگو با روزنامه شرق و پایگاه خبری انصاف نیوز عنوان کردند که فرمانده سپاه پاسداران به آنها گفته بود «اگر هواپیما سقوط نمی‌کرد، جنگ با آمریکا در می‌گرفت و ده میلیون نفر کشته می‌شدند.»

آنها گفته بودند بعد از خودداری از پذیرش ملاقات با سپاه پاسداران، «نزدیک‌های چهلم» و «با واسطه و اصرار یکی از بستگان»، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به دیدار آنها رفته است.

براساس این گزارش آقای سلامی، که همراه با معاون خود به این دیدار رفته بود، به خانم مجد و آقای لاری گفته بود: «شما می‌دانید بچه‌های شما چه جایگاهی دارند و از شهید وسط جبهه جنگ هم نقش‌شان بیشتر است… می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ … اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد؟»

پس از این مصاحبه رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران دیدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران را با خانواده اسدی لاری تایید کرد اما گفت روایت این خانواده «ناقص، جهت‌دار و تحریف شده» است.

آقای شریف گفته بود: «مادر محترمه شهیدان اسدی لاری در بیان چگونگی دیدار و نیز سخنان فرمانده کل سپاه با وی و همسرش دچار اشتباه شده‌اند و پس از گذشت حدود دو سال از این اتفاق ( بهمن ۹۸) نقل ناقص ، جهت‌دار و تحریف شده ای را ارائه کرده‌اند».

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان: هیچ فرمانده عالی‌رتبه و میانی متهم نشده

در آذر ماه امسال و پیش از آغاز یکی از جلسات این دادگاه انجمن «خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲» با انتشار بیانیه‌ای این دادگاه را «نمایشی» خواند.

در این بیانیه آمده بود: «طبق جزئیاتی که ما می‌دانیم هیچ فرمانده‌ی عالی‌رتبه و حتا میانی در میان متهمان نیست. اتهامات بر اساس خطای انسانی و سهل‌انگاری تنظیم شده است. هیچ کارشناس مستقلی به کار گرفته نشده است. همه‌چیز پشت درهای بسته و بدون آگاهی خانواده‌ی جانباختگان شکل گرفته است.»

خانواده‌های جان‌باختگان می‌گویند که در پرونده‌ای که برای شلیک به هواپیمای اوکراینی درست شده، اثری از عاملان اصلی دیده نمی‌شود. بیانیه انجمن خانواده‌های جان‌باختگان اضافه کرده بود: «ما معتقدیم علی خامنه‌ای، حسین سلامی، علی شمخانی، محمد باقری، امیرعلی حاجی‌زاده و بسیاری دیگر، متهمان اصلی این دادگاه هستند.»

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان ۲۳ شهریور شکایت رسمی علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در «دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه» ثبت کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها