پاسخ فائزه هاشمی از اوین به حسین مرعشی: مردم راه‌حل را در نافرمانی‌های مدنی و افزایش فشار بر حکومت یافتند

پاسخ فائزه هاشمی از اوین به حسین مرعشی: مردم راه‌حل را در نافرمانی‌های مدنی و افزایش فشار بر حکومت یافتند فائزه هاشمی

نقض حقوق بشر اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

فائزه هاشمی رفسنجانی، در نامه‌ای از داخل زندان اوین به سخنان اخیر حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، درباره انتخابات مجلس واکنش نشان داد و با «خطا» دانستن دعوت مردم به انتخابات گفت که مردم راه‌حلشان را در انجام «نافرمانی‌های مدنی»،‌ «بی‌اعتنایی» به خواسته‌های حاکمان و افزایش فشار بر حکومت یافتند.

فائزه هاشمی رفسنجانی، عضو حزب کارگزاران و نماینده پیشین مجلس ایران از مهرماه سال گذشته در زندان اوین زندانی است.

او یک ماه پیش از داخل زندان از اصلاح‌طلبان و حزب کارگزاران خواسته بود که انتخابات مجلس را تحریم کنند؛ پیامی که با واکنش حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی روبه‌رو شد.

آقای مرعشی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با دعوت به انتخابات گفته بود کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید باید یک راه حلی هم بدهند. او تحریم انتخابات پیشین را باعث «یک‌دست شدن» حاکمیت خوانده بود و گفته بود که تحریم تاثیری ندارد و باعث نمی‌شود که حاکمیت حاضر به گفتگو شود: «حاکمیت اصلا در موضع گفت‌وگو نیست.»

حالا خانم هاشمی در واکنش به مصاحبه اخیر حسین مرعشی نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد.

او در بخشی از نامه خود با اشاره به انتخابات اخیر در ایران و شرایط کنونی نوشت: «در دورانی که هر روز قانونی می‌نویسند تا بی‌عدالتی و فساد را قانونی کنند، چه چشم‌اندازی برای رقابتی بودن انتخابات، سلامت انتخابات، آزادی عمل منتخبین در تحقق وعده‌ها و مهم‌تر از همه وجود اراده‌ای در منتخبین برای انجام شعارها وجود دارد؟»

او با اشاره به تجربه‌های گذشته، از عملکرد «اصلاح‌طلبان» به شدت انتقاد کرد و نامه خود را با این عبارت پایان داد که «بالاخره سلاح ما امتناع ماست و آزموده را آزمودن خطاست.»

خانم هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ هم شرکت نکرده بود. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود. مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد.

فائزه هاشمی رفسنجانی،‌ پنجم مهرماه سال گذشته و در اوج اعتراضات سراسری که در پی کشته شدن مهسا امینی در ایران به راه افتاد،‌ بازداشت شد. خبرگزاری تسنیم او را به «تحریک اغتشاش‌گران» خیابان متهم کرد.

بعدها دادگاهی در ایران او را به ۵ سال زندان محکوم کرد. این نخستین بار نبود که فائزه هاشمی رفسنجانی در ایران به زندان افتاده است.

خانم هاشمی در نامه یک ماه پیش خود خطاب به اصلاح‌طلبان نوشته بود: «اگر گول اسلام ظاهری را نمی‌خوردیم، در دام حفظ نظام» نمی‌افتادیم و آزادی و عدالت به بهانه حفظ نظام به مسلخ نمی‌رفت و آن زمان دیکتاتورها در حفظ قدرت کار سختی داشتند.»

او همچون گذشته با تاکید بر برگزاری رفراندوم درباره مسائل اساسی در ایران، «نافرمانی‌های مدنی، اعتراضات و تظاهرات صنفی و دانشجویی و عمومی، رفتارهای فرهنگی اعتراضی، شرکت نکردن در انتخابات‌های نمایشی» را راه‌حل خروج از شرایط موجود دانسته بود.

رسانه‌های نزدیک به حکومت مانند روزنامه جوان از نامه فائزه هاشمی به عنوان دعوت به «شورش» و هم‌صدایی با سازمان مجاهدین خلق یاد کرده‌اند.

آقای مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در واکنش درخواست خانم هاشمی درباره تحریم انتخابات در مصاحبه با ایلنا گفته بود: «قاعدتا خانم هاشمی باید صبر می‌کردند تا حزب به جمع‌بندی روشنی برسند. ایشان هم حزبی و هم فراحزبی هستند. خانم هاشمی ناعادلانه در زندان هستند و دسترسی ندارند. در بررسی‌های خودمان نظرات ایشان را بررسی خواهیم کرد.»

او گفته بود که تحریم هم می‌تواند یک راه‌حل باشد،‌ اما درباره تاثیر تحریم ابراز تردید کرده بود.

آقای مرعشی افزوده بود:‌ «هیچ کنش سیاسی که اثر نداشته باشد یا که رقیب، منافع آن را تصاحب کند، خوب نیست. اگر حاکمیت امروز در موضعی قرار داشت که از کاهش مشارکت مردم تأثیر می‌پذیرفت و کاهش مشارکت دل‌خواهش نبود، می‌آمد گفتگو می‌کرد. خوب بود که ما بگوییم می‌خواهیم تحریم کنیم تا از این برگ استفاده کرده و آنها را پای میز گفتگو کشانده تا مشکلات را حل و فصل کنیم. اما حاکمیت اصلا در موضع گفت‌وگو نیست.»

انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان در اعتراضات سراسری؛ «مردم را تنها رها کردیم»

فائزه هاشمی

منبع تصویر،TASNIM

توضیح تصویر،فائزه هاشمی پس از خروج از دادگاه در سال ۱۳۹۰/ او بارها به دلیل اظهاراتش به زندان افتاده است

فائزه هاشمی،‌ در بخشی از نامه خود به شدت از عملکرد اصلاح‌طلبان انتقاد کرد و «کناره گرفتن عمده اصلاح‌طلبان» از اعتراضات سراسری پارسال را عامل «برجسته و محور شدن» نقش اپوزیسیون خارج از ایران در «جنبش زن،‌ زندگی آزادی» خواند.

او نوشت: «در این میدان جا زدیم، مردم را تنها رها کردیم، با دست خود، اصلاحات را به بن‌بست رساندیم و عملا به همراه حاکمان، جامعه را به فضای رادیکال هدایت کردیم.»

خانم هاشمی «قطع امید مردم از اصلاح طلبان» را به دلیل «پشت کردن اصلاح‌طلبان از مطالبات عمومی مردم،‌ قرار گرفتن نسبی این گروه در کنار حکومت،‌ اعلام نظر شبهه‌دار و دو‌پهلو نسبت به اعتراضات عمومی از سال ۱۳۹۶ خواند.

او می‌گوید که مردم با قطع امید در انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ مجلس و انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت نکردند.

دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، همچنین از مرگ پدرش به عنوان «شهادت» نام برد و نوشت: «مردمی که پیروزی اصلاح‌طلبان را در انتخابات‌های متعدد پس از ۱۳۹۲ رقم زدند، از بی‌عملی منتخبین خود در اجرای خواسته‌های به حقشان پس از شهادت آقای هاشمی از سیاسیون بریدند و مبارزه برای به دست گرفتن سرنوشت خود را آغاز نمودند.»

خانم هاشمی می‌گوید که مردم ایران سال‌هاست که با تجمعات، تحصنات،‌ اعتراضات، مقابله با حجاب اجباری و سیاست‌های تحمیلی، انتخاب سبک زندگی،‌ فعالیت در فضای مجازی، شرکت نکردن در انتخابات و هرگونه فراخوان حکومتی،‌ صدور بیانیه‌ها،‌ حضور مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ابراز کردند.

او از اعتراضات سال‌های اخیر در ایران در قالب «جنبش سبز،‌ جنبش زن زندگی آزادی،‌ کمپین دختران انقلاب،‌ نه به اعدام،‌ حمایت از آسیب‌‎دیده‌ها و ورود دختران به استادیوم‌ها نام برد و نوشت که مردم ایران با این کارها «بر بدن سیاست‌مداران شلاق زده، برای آنها هزینه ایجاد کرده و خود هزینه داده‌اند تا زندگی‌شان را درست کنند.»

او با تاکید بر تداوم اعتراضات سراسری نوشته که مردم نه تنها صحنه را ترک نکرده اند بلکه روز به روز «مقاوم تر و مبتکرتر» حاکمان را به چالش کشیده‌اند.

خانم هاشمی می‌گوید در حالیکه عمده اصلاح‌طلبان «با توجیهات مختلف» در خانه نشسته و از مبارزه انصراف دادند،‌ «مردم هر روز زخم‌هایی عمیق‌تر و کاری‌تر بر پیکرشان وارد می‌شود، ولی همچنان ایستاده‌اند.»

خانم هاشمی در پاسخ به این جمله آقای مرعشی که گفته بود به تازگی از سیاسیون قطع امید کرده و فقط به مردم امید دارد که صحنه را تغییر دهند، نوشت: «مردمی که شما به آنها امید دارید با چه اطمینانی به سیاست‌مدارانی رأی دهند که شما با سابقه ۴۰ ساله سیاسی از آنها بریده‌اید؟»

فائزه هاشمی همچنین در ابتدای نامه خود مقایسه شرایط کنونی و دوران مجلس پنجم را رد کرد و نوشت: «قدرت مطلق آقای خامنه‌ای، تسلط کامل سپاه در همه حوزه‌ها، سیاست خارجی تهاجمی، وضعیت اسفبار اقتصادی، بی‌قانونی، دروغ و ریا و عوام‌فریبی، بی‌توجهی به منافع ملی و مطالبات عمومی و حقوق مردم، نبودن نگاه ملی، سیطره نگاه امنیتی بر تمامی امور، فقدان عقل و تدبیر در اداره کشور، فساد و تباهی گسترده و سیستمی، سرکوب شدید هرگونه نقد و اعتراض و محکومیت‌های ناعادلانه قضایی، ناامیدی و نفرت عمومی از حکومت و … که امروزه در اوج خود در طول سال‌های پس از انقلاب قرار دارد.»

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار شد و حزب تازه تاسیس کارگزاران سازندگی وارد عرصه انتخابات شد و تعدادی از اعضای این حزب وارد مجلس شدند.

در نتیجه‌ای که از انتخابات اعلام شد، فائزه هاشمی،‌ بعد از علی اکبر ناطق نوری،‌ دومین رای بالا از تهران را آورد و وارد مجلس شد. به گفته خودش، سخنان مشهورش در حمایت از دوچرخه‌سواری و کلا ورزش زنان،‌ باعث استقبال مردم تهران از نمایندگی او شده بود.

او زمانی وارد مجلس شد که هنوز پدرش رئیس‌جمهوری ایران بود. فائزه هاشمی بعدا به نقل از مادرش، عفت مرعشی گفته بود که بالاترین رای متعلق به او بوده و آقای هاشمی بنابر مصالحی راضی شده که دخترش در برابر یک روحانی به نام علی‌اکبر ناطق نوری نفر دوم اعلام شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها