بیش از ۶۰۰ پزشک متخصص خواستار توقف خشونت‌های حکومت علیه کودکان ایران شدند

بیش از ۶۰۰ پزشک متخصص خواستار توقف خشونت‌های حکومت علیه کودکان ایران شدند

نقض حقوق بشر اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران
دامنه اعتراضات در ایران به سن کودکان رسیده و از جمله آنها در مدارس به محدودیت های متنوع اعمال شده از سوی حکومت، اعتراض می‌کنند

رسانه‌ها در ایران می گوید بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص و رشته های وابسته به طب کودکان با امضاء بیانیه ای خواستار توقف خشونت های حکومت ایران با کودکان شده اند و درباره عواقب «رفتار ناصحیح» جمهوری اسلامی «با جامعه نوجوان و خردسال کشور» هشدار دادند.

امضا کنندگان بیانیه خواستار «توقف برخورد خشونت آمیز با کودکان و نوجوانان اعم از برخوردهای فیزیکی، توهین و تهدید کلامی و استرس‌های روانی و اجبار دانش آموزان به شرکت در برنامه های خاص که مصداق سوء رفتار با کودکان و نوجوانان است» شده و تقاضای «توقف فوری این رفتارها و حمایت و حفاظت بیشتر از این نسل آسیب پذیر در ابعاد جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی در بحران‌ها» را مطرح کرده‌اند.

در هفته های اخیر همزمان با اعتراضات سراسری در ایران که ابتدا در اعتراض به مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد آغاز شد، گزارش های متعددی از دستگیری، بازجویی، تفتیش وسایل دانش آموزان در مدارس و حمله نیروهای مسلح و مامورام امنیتی به مدارس منتشر شده است.

گزارش ها حاکی از آن است که در برخی از مدارس، دانش آموزان مجبور به حضور در مراسم مورد تایید حکومت از جمله حضور در خواندن سرود «سلام فرمانده» که در ستایش آیت الله علی خامنه‌ای است، شده‌اند.

 وب سایت خبری جماران می گوید بیانیه بیش از ۶۲۰ پزشک و متخصص مربوط به کودکان در پی برگزاری سی و چهارمین همایش سالانه طب کودکان ایران تنظیم شده است.

بیانیه متخصصان می گوید «آسیب‌های ناشی از بحران های اجتماعی و محتوای خشونت آمیز اخبار، می تواند منجر به عوارض ماندگاری برای این کودکان شود.»

دامنه اعتراضات در ایران به سن کودکان رسیده و از جمله آنها در مدارس به محدودیت های متنوع اعمال شده از سوی حکومت، اعتراض می‌کنند.

مقام های حکومتی در گزارش‌های اولیه خود گروه عمده ای معترضان را زیر سن ۱۸ سال عنوان کرده‌اند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ایران، برخی از افراد زیر ۱۸ سال که بازداشت شده اند، مستقیما به کانون اصلاح تربیت فرستاده شده‌اند.

مقام ها از تعداد افراد بازداشت شده زیر ۱۸ سال گزارش نداده‌اند.

«دستکم۴۱ کودک در سرکوب اعتراضات از جمله ۹ دختر کشته شده‌اند»

در برخی از گزارش ها و تصاویر منتشر شده از صحنه اعتراضات در ایران، تصاویری از حضور کودکان در یونیفورم نظامی در کنار نیروهای مسلح دیده می شود
توضیح تصویر،در برخی از گزارش ها و تصاویر منتشر شده از صحنه اعتراضات در ایران، تصاویری از حضور کودکان در یونیفورم نظامی در کنار نیروهای مسلح دیده می شود

سازمان حقوق بشر ایران به تازگی اعلام کرده تا پایان هفته هفتم اعتراضات دست کم ۴۱ کودک توسط ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند که ۹ نفرشان دختر هستند.

این سازمان همچنین می گوید که از این ۴۱ کودک، سه نفر تبعه افغانستان‌اند.

در بیانیه پزشکان ایرانی ضمن اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی و کنوانسیون جهانی حقوق کودک، دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان را وظیفه همگانی دانسته است.

در برخی از گزارش ها و تصاویر منتشر شده از صحنه اعتراضات در ایران، تصاویری از حضور کودکان در یونیفورم نظامی در کنار نیروهای نظامی دیده می شود.

به نظر می رسد از این کودکان برای استفاده در سرکوب معترضان استفاده شده است. این اقدام مطابق تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی از جمله کنوانسیون حقوق کودک تخلف است.

امضاء کنندگان این بیانیه از دست اندرکاران، بویژه مسئولین آموزش و پرورش، معلمان و رسانه ها و صدا و سیما خواسته  «از انتشار مستقیم محتوای خشونت‌بار و ثقیل اخبار، اشاعه افکار جهت‌دار حزبی و سیاسی و گفتارهای مغایر با روح لطیف گروه سنی نوجوانان به شدت پرهیز کنند.»

 بیانیه از مقام های سازمان نظام پزشکی به ویژه در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان بابت تلاش برای فراهم کردن بستر اعتراض مدنی جامعه پزشکی «به برخورد ناصحیح و خشونت‌آمیز با معترضین» قدردانی کرده و خواستار حمایت از پزشکان در برابر  «برخوردهای توهین آمیز و خشونت‌بار» شده است.

بر اساس گزارش ها از ایران از زمان آغاز اعتراضات سراسری در این کشور که وارد هشتمین هفته خود شده، ماموران امنیتی شماری از پزشکان را هم همراه فعالان سیاسی، کارگران، معلمان، اساتید دانشگاه ها، وکلا، هنرمندان، دانش آموزان و دانشجویان احضار، بازجویی، دستگیر و زندانی کرده‌اند.

مقام های جمهوری اسلامی اعتراضات را به رسمیت نمی شناسند و از شهروندان معترض با عنوان «اغتشاشگر» یاد می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها