اعتراض‌های ایران؛ سه نفر دیگر به اعدام محکوم شدند

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه نقض حقوق بشر
مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، سعید یعقوبی در دادگاهی در اصفهان به اعدام محکوم شده‌اند

دو روز بعد از اعدام دو معترض جوان که با خشم و محکومیت داخلی و جهانی روبرو شد، قوه قضاییه جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای سه نفر دیگر در ارتباط با اعتراض‌های ایران خبر داد.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه اعلام کرده است که در دادگاه رسیدگی به پرونده کشته شدن سه مامور امنیتی در اصفهان، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، هر سه به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند.

در این پرونده امیر نصر آزادانی، فوتبالیستی که پیشتر درباره وضعیت او ابراز نگرانی شده بود، در چندین اتهام به زندان محکوم شده که طولانی‌ترین آن ۱۶ سال حبس مربوط به اتهام «معاونت در محاربه» است.

سهیل جهانگیری، متهم ردیف پنجم این پرونده هم به دو سال حبس محکوم شده است. به گفته قوه قضاییه این احکام اولیه و قابل فرجام‌خواهی است.

در جریان اعتراضات شهر اصفهان در روز ۲۵ آبان، دو بسیجی و یک مامور پلیس در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» با شلیک گلوله کشته شدند.

مقام‌های قوه قضاییه چند روز بعد از این واقعه از بازداشت چندین نفر در ارتباط با آن خبر دادند.

اعدام شدگان

به نوشته خبرگزاری قوه قضاییه دادگاه شش متهم این پرونده بین ۷ تا ۱۰ دی ماه در «چهار جلسه» برگزار شده است.

در حکمی که قاضی این پرونده صادر کرده صالح میرهاشمی بلطاقی، به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری، تشکیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی»، به اعدام محکوم شده است.

علاوه بر این آقای میرهاشمی به اتهام همکاری با «مجاهدین خلق» به ۱۰ سال حبس هم محکوم شده است. مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی هم علاوه بر حکم اعدام، در اتهامات امنیتی هم هر کدام به ده سال حبس محکوم شده‌اند.

این احکام در حالی صادر شده که اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در روز شنبه موجی از خشم و انتقاد داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

پیش از آن هم محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد در ماه آذر اعدام شده بودند.

صدور احکام اعدام در فاصله بسیار کمی از دستگیری و محاکمه متهمان، ابهام و نبود شفافیت در روند دادرسی در کنار محدودیت شدید در دسترسی به وکیل و همین طور پخش «اعترافات اجباری» متهمان، اعتراض شدید بسیاری از کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.

روز یکشنبه ۱۸ دی ماه هم خبر انتقال محمد بروغنی، ۱۹ ساله و محمد قبادلو، ۲۲ ساله، به سلول انفرادی باعث نگرانی جدی از احتمال اجرای حکم اعدام آنها شد.

این نگرانی‌ها باعث شد که خانواده‌های این دو زندانی و گروهی از مردم یکشنبه شب با تجمع در اطراف زندان گوهردشت کرج خواهان توقف اجرای احکام اعدام شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها