روایت متفاوت وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی اخیر با یکدیگر

روایت متفاوت وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی اخیر با یکدیگر

حقوق بشر در ایران اخبار ویژه
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روایت مختلف توییتری از تماس تلفنی اخیر خود ارائه کرده‌اند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روایت متفاوتی از تماس تلفنی اخیر خود در توییتر اعلام کرده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان پس از این مکالمه تلفنی شب گذشته خود با آقای بورل در حساب توییتری خود نوشته «در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آنرا اثبات کرد».

اشاره وزیر خارجه ایران به راهپیمایی حکومتی در سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران شهروندان معترض را در خیابان ها هدف قرار می دهد، برگزاری راهپیمای حکومتی را نشانه برقراری دمکراسی و محبوبیت حکومت عنوان می کند.

آقای بورل در توییتر خود پس از این تماس تلفنی نوشته است «من بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا در مورد رفتار ایران تأکید کردم: توقف نقض حقوق بشر، توقف حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه و توقف بازداشت غیرموجه شهروندان اتحادیه اروپا».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییت خود نوشته «ایران نیاز فوری به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد

تماس تلفنی دو مقام، در حالی صورت گرفته است که تنش دولت های غربی با ایران رو به فزونی است و بر خلاف سال های گذشته، جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشده اما شاهزاده رضا پهلوی و شماری از مخالفان حکومت ایران به اجلاس دعوت و در آن سخنرانی کرده اند.

آقای بورل هم در این کنفرانس حاضر بوده است و شماری از رهبران جهان، در آن از سیاست های جمهوری اسلامی ایران از جمله وضعیت حقوق بشر و فروش سلاح به روسیه انتقاد کرده‌اند.

عباس عراقچی مشاور وزیر خارجه ایران و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی که به آیت الله علی خامنه ای مشورت می‌دهد، درباره «مشروعیت زدایی» از جمهوری اسلامی ایران هشدار داده و آن را «خطرناک» خوانده است.

رد شدن از پست Twitter, 2

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

پایان پست Twitter, 2

روابط سرد ایران و اروپا از اواخر تابستان سال جاری همزمان با سرکوب خونین اعتراضات در ایران و اظهارات مقام های اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران در تجاوز به این کشور، متشنج شده است.

از زمان سرکوب شدید شهروندان معترض در ایران که اتحادیه اروپا آن را «نقض حقوق بشر» از سوی حکومت ایران خوانده، چند دور تحریم های تازه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا تصویب شده است.

سرکوب هادر ایران، فروش سلاح به روسیه و دستگیری اتباع اروپایی

اتحادیه اروپا به طور پی در پی خواستار توقف سرکوب اعتراضات در ایران شده و تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را شدت بخشیده است

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،اتحادیه اروپا به طور پی در پی خواستار توقف سرکوب اعتراضات در ایران شده و تحریم های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را شدت بخشیده است

تصویب طرح مشترک آلمان و ایسلند در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی برای برررسی موارد نقض فاحش حقوق بشر در ایران پس از شروع اعتراضاتی که از اواخر شهریور آغاز شد، به شدت تنش ها افزوده است.

اتحادیه اروپا همچنین تحریم های را علیه افراد و نهادهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل فروش پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به اجرا گذاشته است.

مقام های اوکراینی از جمله ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور می گوید روسیه در حمله به شهرها و هدف قرار دادن اوکراینی ها، از پهپادهای شاهد-۱۳۶ اایران استفاده می کند.

اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت این اقدام را محکوم و از ایران خواسته اند تا به فروش پهپادهای انتحاری به روسیه ، خاتمه دهد. ایران فروش این پهپادها به روسیه را تایید کرده اما گفته زمانی آنها را به روسیه داده که هنوز تجاوز نظامی به اوکراین آغاز نشده بود.

بلاتکلیفی مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام که نزدیک به دو سال از شروع آن می گذرد هم باعث ادامه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا شده است.

ایران و قدرت های غربی از جمله اتحادیه اروپا، یکدیگر را به عنوان مانع اصلی در برابر احیای توافق اتمی برجام اعلام می کنند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تابستان امسال طرحی برای احیای این توافق پیشنهاد کرده بود که آن را نهایی و شامل همه خواسته های امکانپذیر دو طرف یعنی ایران و آمریکا خوانده بود.

مقام های آمریکایی می گویند در حالی که به نظر می رسید ایران با مفاد توافق موافقت دارد، در آخرین لحظات، خواسته های فراتر از توافق به آن اضافه کرد و مانع نهایی احیای برجام شد.

از زمان شروع سرکوب اعتراضات شهروندان توسط جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده اعلام کرده موضوع مذاکره غیرمستقیم با ایران فعلادر دستور کار آن قرار ندارد.

طی این مدت شمار اتباع دستگیری شده اروپایی در ایران و رو به رو شدن آنها با احکام سنگین به طور محسوسی افزایش داشته است.

مقام های اروپایی می گویند که این دستگیری ها «خودسرانه» است و ایران باید دستگیری اتباع خارجی یا دوتابعیتی را برای حل و فصل مسائل خارجی خود، پایان دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها