گزارش‌ها از بازداشت حداقل ۹ فعال مدنی زن در استان گیلان

گزارش‌ها از بازداشت حداقل ۹ فعال مدنی زن در استان گیلان

چندرسانه ای اخبار ایران و جهان

نهادهای حقوق بشری از دستگیری حداقل ۹ فعال مدنی زن در استان گیلان خبر می‌دهند که تازه‌ترین نشانه از افزایش فشار بر معترضان با نزدیک شدن سالگرد مرگ مهسا امنیتی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد است.

«بیدارزنی» که رسانه گروهی از کنشگران حقوق زنان است گزارش می‌دهد که روز چهارشنبه نگین رضایی فعال حقوق زنان در فومن، شیوا شاه‌سیاه فعال حقوق زنان و گرافیست ساکن لاهیجان، زهرا و زهره دادرس، دو خواهر و فعال حقوق زنان در رشت، متین یزدانی فعال حقوق زنان و‌عکاس در رشت، فروغ سمیع‌نیا فعال حقوق زنان در رشت، یاسمین حشدری فعال حقوق زنان و شاعر در انزلی، جلوه جواهری فعال حقوق زنان در رشت و واحده خوش سیرت فعال حقوق زنان در لاهیجان بازداشت شدند.

براساس این گزارش از نهاد بازداشت کننده و وضعیت دستگیر شدگان اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا هم خبر بازداشت هفت نفر از این فعالان را تایید کرده و می‌نویسد که بی‌خبری از وضعیت این افراد، به افزایش نگرانی خانواده آنها منجر شده است.

در آخرین خبر گزارش شد که سارا جهانی داروساز و هومن طاهری که هر دو ساکن رشت هستند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند. اگر این خبر تایید شود شمار زنان دستگیر شده در گیلان به ده نفر می‌رسد.

بیدارزنی همچنین از بازداشت الهه عسکری، عکاس و وبلاگ نویس در تهران و نیوشا بدیعی ثابت، شهروند بهائی که به بابل سفر کرده بود خبر می‌دهد.

براساس این گزارش خانم بدیعی‌ثابت، روانشناس و مترجم ساکن تهران، پیش‌تر نیز سابقه‌ بازداشت داشته است.

برادر الهه عسکری در اینستاگرام نوشت که بازداشت خواهرش پس از مراجعه به اداره گذرنامه جهت پس‌گرفتن مدارک خود بود. مدارک او در زمان بازگشت به کشور در فرودگاه ضبط شده بود.

کمپین حقوق بشر در ایران در واکنش به این دستگیری‌ها نوشت: «موج بازداشت خودسرانه فعالان حقوق زن در گیلان نشان می‌دهد که زنجیرهای سرکوب هر دقیقه بر دست‌‌‌های آزادی‌خواهان تنگ‌‌‌تر می‌‌شود. ثبت تک تک این موارد برای تکمیل فرایند کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل جهت برملا کردن موارد بی‌‌شمار نقض حقوق بشر توسط ج.اسلامی ضروری است.»

همزمان گزارش‌هایی از بازداشت همسر و فرزند سه ساله مهدی اعتمادسعید در پی هجوم نیروهای امنیتی به خانه آنها منتشر شده است.

به گفته یک منبع آگاه نیروهای امنیتی صبح روز ۲۵ مرداد به خانه‌ آنها هجوم برده و علاوه بر نرگس سرداری، همسر آقای اعتمادسعید، فرزند سه ساله آنها، افرا، را با خود برده‌اند.

گفته شده که پس از حدود ۱۰ ساعت بازجویی از همسر آقای اعتمادسعید، فرزند خردسال آنها در دادسرا تحویل داده‌ شده است، در حالی‌که اکنون پدر و مادرش در بازداشت به سر می‌برند. آقای اعتمادسعید که همچنین تسهیل‌گر مهارت‌های فردی و نمایش‌پرداز است روز ۱۹ خرداد در پارک لاله تهران بازداشت شد.

این دستگیری‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که گزارش‌ها حاکی از افزایش فشار بر معترضان به خصوص خانواده جان باختگان اعتراضات سال گذشته و وادار کردن آنها با تهدید و ارعاب به سکوت و خودداری از برگزاری هرگونه مراسمی برای عزیزانشان است.

منابع مطلع به بی‌بی‌سی فارسی گفته اند که از بازداشت‌شدگان هم «تعهد گرفته شده» که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نکنند و در مراسم سالگرد مهسا امینی شرکت نکنند.

همزمان منابع دانشجویی از افزایش فشارها بر فعالین دانشگاهی و به ویژه دانشجویان فعال و بازداشت شده در اعتراضات سال گذشته خبر می‌دهند.

این تهدیدها در حالی انجام می‌شود که چند هفته تا اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی مانده است.

مهسا (ژینا) امینی،‌ دختر جوان کرد در ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد و ساعاتی پس از بازداشت،‌ «بیهوش» به بیمارستان کسری منتقل و سه روز بعد در بیمارستان درگذشت. خاکسپاری او در زادگاهش در سقز، با تدابیر امنیتی شدید و جمعیت انبوهی برگزار شد که اعتراضات سراسری را در پی داشت.

آن اعتراضات از نظر گستردگی و شدت به بزرگترین چالش برای جمهوری اسلامی بدل شد؛ چالشی که با حضور هزاران نفر در صدها شهر کشور برای ماه‌های متوالی رقم خورد و در جریان آن، نزدیک به ۵۰۰ نفر از جمله دهها کودک کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان نسبت به آن اعتراضات ابراز نگرانی می‌کنند.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در اظهاراتی به «سخت» بودن سرکوب اعتراضات مردمی اشاره کرد.

او بدون ارائه شواهد با نسبت دادن اعتراضات به آنچه «دشمن» خواند گفت: «تمام تلاش ما این است که دشمن پشت مردم مخفی نشود؛ وقتی دشمن پشت مردم مخفی نمی‌شود کار برای نیروهای فراجا بسیار راحت است ولی وقتی مخفی می‌شود کار سخت می‌شود. سال گذشته برای اینکه مردم آسیب نبینند بخشی از اتفاقات افتاد نه اینکه جمهوری اسلامی توان امنیتی پایینی دارد بلکه تمام ملاحظات برای این بود که مردم آسیب نبینند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها