اعضای هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره سرکوب‌های خونین ایران کیستند؟

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعضای هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی موارد نقض فاحش حقوق بشر در سرکوب معترضان ایرانی را تعیین کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اوایل آذر ماه با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد. با انتصاب اعضای این هیات، اجرای حقیقت بانی و کار این هیات وارد مرحله اولیه خود شده است.

اعضای این کمیته عبارتند از سارا حسین از بنگلادش، شاهین سردارعلی از پاکستان و ویویانا کرستیچویچ از آرژانتین.

سارا حسین: وکیل بنگلادشی که در خانواده مسلمان متولد شده، تحصیلات خود در رشته حقوق را در بریتانیا انجام داده است.

خانم حسین در دادگاه عالی بنگلادش سابقه فعالیت دارد و از جمله حامیان حقوق زنان در این کشور است. سارا حسین از نویسندگان پیش‌نویس قانون حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی است.

شاهین سردارعلی: خانم سردارعلی وکیل ۶۷ ساله متولد پاکستان است و در بریتانیا تحصیل کرده و مدتی در پاکستان و اکنون در بریتانیا تدریس می‌کند.

خانم سردارعلی پیش از این ئیس کمیسیون ملی وضعیت زنان پاکستان بوده است. او به زبان فارسی تسلط دارد. علایق پژوهشی و آموزشی خانم سردارعلی شامل حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، قوانین و فقه اسلامی است.

ویویانا کرستیچویچ: وکیل آرژانتینی مدیر اجرایی مرکز عدالت و حقوق بین‌الملل در ایالات متحده است. او مدرک لیسانس حقوق خود را از دانشگاه بوئنوس آیرس در آرژانتین و فوق لیسانس خود را از دانشگاه هاروارد آمریکا گرفته است.

خانم کرستیچویچ در زمینه حقوق بشر مطالعات و فعالیت حرفه‌ای داشته است. او عضو کمیته تهیه پیش‌نویس پروتکل بین‌المللی بررسی تهدیدات علیه مدافعان حقوق بشر است که کار خود را دو سال پیش آغاز کرده است.

بر اساس مصوبه شورای حقوق بشر، هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ایران موظف است که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها