اعتراضات ایران؛ وزیر کشور می‌گوید افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و «مرتبط با داعش» دستگیر شده‌اند

اعتراضات ایران؛ وزیر کشور می‌گوید افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و «مرتبط با داعش» دستگیر شده‌اند

اخبار ایران و جهان چندرسانه ای
وزیر کشور ایران گفته بازداشت شدگان در اختیار قوه قضاییه هستند

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، گفته است که افرادی از «دستگاه اطلاعاتی فرانسه» و اشخاصی «مرتبط با داعش» یا گروه موسوم به دولت اسلامی در اعتراضات اخیر در ایران دستگیر شده اند.

سرتیپ وحیدی گفته است که «در اغتشاشات افرادی از ملیت‌های دیگر دستگیر شدند که برخی نقش زیادی داشتند» و خبر داده که این افراد «در اختیار قوه قضاییه هستند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.»

وزیر کشور ایران به هویت این افراد، زمان و محل دستگیری آنها اشاره ای نکرده است.

مقام های ایرانی پیش از این گفته بودند که ۲۶ نفر در ارتباط با حادثه در حرم شاهچراغ شیراز دستگیر شدند. گزارش شد که داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

فرانسه ادعاهای این مقام جمهوری اسلامی در مورد شهروندان فرانسوی را کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت: «فرانسه بیانیه های کذب وزیر کشور ایران درباره شهروندان خود که اخیرا در این کشور دستگیر شده اند را کاملا رد می کند و خواستار آزادی همه شهروندان خود در ایران می شود.»

«همانطور که وزیر خارجه اشاره کرد، ما از بازداشت مجموعا هفت شهروند فرانسوی که به طور خودسرانه در ایران بازداشت شده اند خبر داریم.»

در روزهای اخیر همزمان با دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با شماری از زنان ایرانی فعال در عرصه سیاسی و مدنی، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران دو شهروند دیگر فرانسوی را هم بازداشت کرده است.

آقای مکرون اعتراضات در ایران را که وارد سومین ماه خود شده «انقلاب» خوانده و از لزوم افزایش فشار بین‌المللی به جمهوری اسلامی ایران گفته است.

وزیر کشور ایران در اظهارات امروز خود مجددا درباره پایان یافتن اعتراضات گفته است.

 اعتراضات جاری که بیش از دو ماه پیش شروع شد، ابتدا در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله در زمان بازداشت در گشت ارشاد بود.

روز گذشته وامروز معترضان اعلام کرده اند به یاد کشته شدگان سرکوب اعتراضات در آبان ۱۳۹۸ دست به تجمع می‌زنند.

اعتراضات آبان ۹۸ در اعتراض به افزایش قیمت بنزین بود. مقام های دولتی گفته اند که بیش از ۲۰۰ نفر و نهادهای حقوق بشری مستقل گفته اند که بیشتر از ۳۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراضات، کشته شدند.

وزیر کشور ایران: جوانان و نوجوانانی که در کشور هستند فرزندان نظام هستند

یک مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران با اسلحه و به طور مستقیم به سوی معترضان به شلیک می‌کند
توضیح تصویر،یک مامور مسلح جمهوری اسلامی ایران با اسلحه و به طور مستقیم به سوی معترضان به شلیک می‌کند

وزیر کشور ایران درباره اعتراضات جاری در ایران گفته «دشمن به دنبال گسست گفتمانی میان قشرهای مردم و بازداشتن دولت از رسیدگی و خدمت به  مردم است».

مقام های جمهوری اسلامی ایران اعتراضات را به رسمیت نمی شناسند و با نسبت دادن آن به «عوامل» خارجی و «دشمن» معترضان را اغتشاشگر می خوانند.

بر اساس گزارش نهادهای مستقل حقوق بشری در جریان سرکوب اعتراضات در ایران از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، بیش از ۳۰۰ نفر کشته شده اند که بیشتر از ۵۰ نفر آنها زیر ۱۸ سال سن بوده اند.

سرتیپ وحیدی گفته «جوانان و نوجوانانی که در کشور هستند فرزندان نظام جمهوری اسلامی هستند اما دشمن تلاش کرد با ایجاد ناامنی ومتوقف کردن حرکت علمی کشور و ایجاد مزاحمت برای کسب و کارهای مردم یک فضای ناامنی را برای مردم ایجاد کند که بحمدالله با برخورد قوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نتوانست».

بر اساس این گزارش  نهادهای مستقل حقوق بشری تخمین زده می شود که بیش از ۱۴ هزار شهروند ایرانی از زمان آعاز اعتراضات، بازداشت شده باشند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است به زودی در یک جلسه اضطراری وضعیت جاری در ایران و «سرکوب خونین» معترضان را بررسی کند.

اخیرا فایلی صوتی منسوب به معاون وزارت اطلاعات ایران به بیرون درز کرده که وی در آن می گوید برخی از معترضان بی گناه کشته شدند.

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستار آن شدند که معترضانی که در بازداشت هستند، به اشد مجازات محکوم شوند.

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویوک در یک جلسه غیررسمی به وضعیت ایران پرداخته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها