اعتراضات ایران؛ عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام معترضان از جمله محمد قبادلو شد

اعتراضات ایران؛ عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام معترضان از جمله محمد قبادلو شد

اخبار ایران و جهان اخبار ویژه حقوق بشر در ایران

سازمان «عفو بین‌الملل» امروز چهارشنبه(۲۱ دی/۱۱ ژانویه) با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا به اعدام معترضان در ایران پایان دهند.

در این بیانیه، اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی محکوم شده و گفته شده که خطر اعدام محمد قبادلو و دیگران را تهدید می‌کند.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفته: «نفرت‌انگیز است که مقام‌های ایرانی در حالی که در تلاش هستند با ایجاد رعب و وحشت، قدرت را حفظ کنند، به قتل‌های حکومتی ادامه می‌دهند.»

پیشتر رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد «استفاده ابزاری» از «قتل حکومتی» را در ایران محکوم و درباره اعدام «قریب‌الوقوع» دو نفر دیگر اظهار نگرانی کرده بود.

تاکنون چهار تن از معترضان به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و محمد حسینی اعدام شده‌اند.

خبرگزاری هرانا روز چهارشنبه گزارش داد که تاکنون برای ۲۲ تن از کسانی که در جریان اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند، حکم اعدام صادر شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز می‌گوید که ۱۰۹ تن از دستگیرشدگان با اتهاماتی روبه‌رو شده‌اند که می‌تواند مجازات اعدام برایشان در پی داشته باشد.

درخواست سازمان عفو بین‌الملل در حالی مطرح شده که احمد وحیدی، وزیر کشور ایران معترضان را به تندی تهدید کرده و گفت آنها «جزای اعمال خود را خواهند دید».

در این بیانیه گفته شده که خطر اعدام محمد قبادلو و دیگران را تهدید می‌کند

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،در این بیانیه گفته شده که خطر اعدام محمد قبادلو و دیگران را تهدید می‌کند

همزمان شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که بر اساس تحقیقاتش، در جریان اعتراض‌های چهار ماه اخیر دستکم ۱۲۱ نفر از شهروندان کرد کشته شده‌اند.

در حال حاضر هنوز تعداد دقیق کشته‌شدگان روشن نیست اما بر اساس آخرین آمار تایید شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران در نروژ، این تعداد در سراسر کشور دستکم ۴۸۱ نفر است.

بر اساس گزارش این سازمان، تعداد کشته‌شدگان در استان سیستان و بلوچستان ۱۳۱ نفر است که در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، با فاصله‌ای زیاد بیشترین تعداد کشته در یک استان است.

در حالیکه نگرانی درباره اعدام دو نفر از معترضان بازداشت شده ادامه دارد، دیوان عالی کشور در ایران اعلام کرده که حکم اعدام محمد بروغنی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات، تا تصمیم‌گیری درباره رسیدگی مجدد و تقاضای اعاده دادرسی متوقف می‌شود.

بر اساس اطلاعیه این نهاد، وکیل آقای بروغنی بر اساس ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری به حکم اعدام وی اعتراض کرده است؛ ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی درباره وضعیتی است که در پرونده‌ای ایرادهایی جدی وجود دارد.

این اطلاعیه همچنین گفته که با استناد به ماده ۴۷۸ همین قانون، اجرای حکم متوقف خواهد شد.

این ماده نیز در ارتباط با وضعیتی است که دیوان عالی کشور با اعاده دادرسی موافقت کرده است. در چنین شرایطی، حکم متهم اجرا نخواهد شد.

پیش از این درباره حکم آقای بروغنی خبرهای ضد و نقیضی منتشر شده بود و خبرگزاری میزان – وابسته به قوه قضائیه – از تایید حکم اعدام او در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

رد شدن از پست Instagram, 1

اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

پایان پست Instagram, 1

تیمور صیدی، پدر سامان یاسین (صیدی)، رپر کرمانشاهی و از بازداشتی‌های محکوم به اعدام هم در اینستاگرام اعلام کرده دادگاه پسرش که قرار بود امروز برگزار شود، لغو شده است.

قبلا خبرگزاری حقوق بشری هرانا گزارش داده بود که سامان یاسین «به دلیل شکستگی بینی در زمان بازجویی دچار اختلال تنفسی شده و از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم بوده است.»

سامان صیدی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «محاربه» مجرم شناخته شده و به اعدام محکوم شده بود.

در جریان اعتراضات سراسری ایران که از حدود ۴ ماه پیش و در پی کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد، بیش از ۲۰ هزار معترض بازداشت و زندانی شده‌اند.

اکثر این افراد از داشتن وکیل و طی روند قانونی بررسی پرونده محروم مانده‌اند و به عقیده ناظران، تعجیل دستگاه قضایی ایران برای محاکمه و اعدام چندین نفر از معترضان، تنها با هدف سرکوب اعتراضات انجام گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها