حمله پهپادی به اصفهان؛ احضار کاردار اوکراین به وزارت خارجه ایران

اخبار ایران و جهان دسته‌بندی نشده

رسانه‌های ایران می‌گویند که به دنبال اظهارات میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، درباره حمله پهپادی اخیر به یک مرکز نظامی ایران در اصفهان، کاردار سفارت اوکراین در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شده است.

آقای پودولیاک در توییت خود با اشاره به انفجارهای صورت گرفته در بامداد یکشنبه نهم بهمن در ایران گفته بود «منطق جنگ بی‌رحم و مرگبار است» و با اشاره به «همدستی ایران و روسیه»، نوشته «اوکراین در این باره هشدار داده بود».

به نظر می رسد که منظور مشاور رئیس جمهور اوکراین از «هشدار» به محتوی توییتی اشاره دارد که بیش از یک ماه پیش نوشته بود و در آن از آنچه برنامه ایران برای افزایش فروش تسلیحات به روسیه خوانده انتقاد و درباره بالا گرفتن تنش‌ها هشدار داده بود.

ایران پذیرفته است که به روسیه پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین فروخته است. رئیس جمهور اوکراین گفته است که روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای کشتن مردم اوکراین استفاده کرده است.

بالا گرفتن تنش بین ایران و اوکراین

استفاده روسیه از پهپادهای ایران در تجاوز نظامی به اوکراین، روابط ایران و اوکراین را تیره کرده است
توضیح تصویر،استفاده روسیه از پهپادهای ایران در تجاوز نظامی به اوکراین، روابط ایران و اوکراین را تیره کرده است

در حالی که تنش‌ها بر سر فروش پهپادهای ایران به روسیه ماه‌هاست بر روابط ایران و اوکراین سایه انداخته، توییت مشاور رئیس جمهوری آن کشور درباره انفجارهای اخیر در ایران، به شدت تنش ها افزوده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات مقام اوکراینی را «مشکوک» توصیف کرده و گفته «جمهوری اسلامی ایران حقوق مشروع و قانونی خود را برای اقدام متقابل نسبت به طرف هایی که در اقدامات خلاف حقوق بین الملل مشارکت داشته اند، محفوظ می‌دارد».

العالم تلویزیون عربی زبان جمهوری اسلامی ایران با اعلام خبر برنامه احضار کاردار اوکراین در تهران، توییت مشاور رئیس جمهور اوکراین را «پذیرش تلویحی مشارکت این کشور در حمله به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان» خوانده است.

همزمان با گزارش ها در باره احضار کاردار اوکراین به وزارت خارجه ایران نورنیوز، رسانه وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در ایران، در توییتی با اشاره به اظهارات مشاور رئیس جمهور اوکراین گفته است «در صورت عدم برائت رسمی دولت اوکراین، تبعات سنگینی برایشان در پی خواهد داشت».

در اولین ساعات بامداد روز یکشنبه ۹ بهمن ماه،‌ انفجار مهیبی در یک کارخانه تولید مهمات در اصفهان گزارش شد. مقامات ایرانی گفتند که این کشور تلاش برای حمله سه ریزپهپاد به یک کارخانه مهمات‌سازی در شهر اصفهان را مهار کردند و این حمله تلفاتی نداشته است.

اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

پایان پست Twitter, 1

خبرگزاری رویترز و روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و برخی از منابع متخصص گزارش داد این حمله «کار اسرائیل» بوده و برخی منابع غربی این حمله را بسیار موفق دانسته‌اند.

ایالات متحده گفته در این حمله نقشی نداشته و و روسیه آن را محکوم کرده است.

این اولین بار نیست که به دنبال انفجار و خرابکارهایی که هدف عمده آن برنامه نظامی و اتمی جمهوری اسلامی ایران بوده، انگشت اتهام به سوی اسرائیل گرفته می شود.

اسرائیل اعلام کرده است که برای مقابله با برنامه اتمی ایران و اقدامات منطقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود را محدود نمی بیند و برای تامین امنیت خود «اقدامات لازم» را انجام می دهد.

حمله پهپادی در اصفهان
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها