کناره‌گیری حامد اسماعیلیون از منشور مهسا: «تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد»

کناره‌گیری حامد اسماعیلیون از منشور مهسا: «تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد»

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

حامد اسماعیلیون، فعال حقوق بشر، از اعضای خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و چهره برجسته مخالفان جمهوری اسلامی طی ۷ ماه گذشته، با انتشار بیانیه‌ای در توییتر از «فشار بیرونی» بر اعضای «گروه جورج تاون» سخن گفته و کناره‌گیری خود از این ائتلاف را اعلام کرده است.

آقای اسماعیلیون با اشاره به «فشار بیرونی» بر اعضای «گروه جورج تاون» در پستی توئیتری با عنوان«گزارشی به مردم» نوشته است: «متاسفانه کار در این زمینه در گروه همبستگی به خوبی پیش نرفت. گروه‌های فشار از بیرون از جمع با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضع خود را بر جمع تحمیل کنند. تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد و توافق اعضای گروه، نه فقط عضوی از آن، از شرایط حرکت دموکراتیک است.»

آقای اسماعیلیون دراین بیانیه گفته: «بنا دارم با بسیاری از گروه‌ها، چهره‌های سیاسی و مدنی گفتگو کنم تا این همکاری‌ها گسترده‌تر شود. دادخواهی برای پرواز PS752 را نیز به جدیت دنبال می‌کنم».

او در بیانیه خود آورده است است: «من به پیروزی انقلاب مردم باور دارم و بر این باورم که انقلاب همچنان باید در ایران هدایت شود و کار ما در خارج از کشور نهایتا قدرتمند کردن مردم، شبکه‌ها و نهادهای داخل کشور، همراهی با مردم انقلابی و فراهم کردن امکاناتی است که به آن‌ها خدمت کند.»

پیش از این هم حامد اسماعیلیون در مصاحبه‌ای که در وب‌سایت آسو منتشر شده بود در مورد ترکیب امضاکنندگان منشور گفته بود «هیچ‌کس در جایگاه تعیین‌ تکلیف نیست.»

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله هم درباره حضور اعضای جدید با اشاره به اینکه با ورود اعضای افراطی از هر گروهی مخالف است گفته بود: «اما در این مورد نیز خطوط قرمزی داریم کە اجازە عبور از آنها را نخواهیم داد.»

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی یا به اختصار منشور مهسا بهمن گذشته در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن مطرح شد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از اختلاف بین اعضای منشور مهسا منتشر شده بود. گفته می‌شد پیشنهاداتی برای حضور افرادی دیگر در این جمع مطرح شده که با مخالفت برخی دیگر روبرو شده است.

این سخنان پس از آن صورت گرفت که رضا پهلوی، یکی از امضاکنندگان «منشور همبستگی»، از عدم اجماع میان دیگر امضاکنندگان آن بر سر پیوستن نامزدهای پیشنهادی خود به منشور خبر داده بود و گفته بود به رایزنی با همه گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

همچنین سفر رضا پهلوی به اسرائیل و دیدار او با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که با بحران مشروعیت داخلی روبرو است، واکنش های زیادی در بین ایرانیان داخل و خارج کشور به همراه داشت.

گروه منشور مهسا شامل حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد، شیرین عبادی، رضا پهلوی، نازنین بنیادی و عبدالله مهتدی بود و همزمان با نشستی در دانشگاه جورج تاون در شهر واشنگتن آمریکا و انتشار منشور مهسا، به گروه جورج تاون و «شورای همبستگی» هم شهرت یافت.

در این منشور بر حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر، کرامت انسانی، عدالت، صلح، پایداری محیط‌ زیستی و شفافیت اقتصادی تاکید شده است. از موارد مشخص مورد نظر این منشور «انحلال سپاه» وهمچنین «یکپار‌چگی سرزمینی» است.

در نخستین بند این منشور بر ضرورت «تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و استقرار یک نظام دموکراتیک سکولار (بر مبنای اصل جدایی دین از حکومت)» تاکید شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها