یک کودک ۹ ساله به ضرب گلوله ماموران مسلح در جنوب غرب ایران کشته شد

یک کودک ۹ ساله به ضرب گلوله ماموران مسلح در جنوب غرب ایران کشته شد

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر
پدر کودک کشته شده به ظن سرقت اتومبیل دستگیر شده است

‌یک کودک ۹ ساله به نام مرتضی دلف‌زرگانی در شوشتر در جنوب غربی ایران بر اثر تیراندازی ماموران مسلح کشته شده است.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شب گذشته کشته شدن این کودک را تایید کرده و گفته او در عملیات دستگیری پدرش که به گفته آنها «سارق ماشین» بوده، کشته شده است.

پدر این کودک به سایت خبری جماران گفته است «ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا اعلام ایست یا آژیر ماشین را به رگبار بست و تیر به کودک ۹ ساله ما اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد.»

ماموران پدر این کودک ۹ ساله را بازداشت و او را «دارای سابقه ۲ فقره حمل مواد مخدر و یک فقره سرقت خودرو» عنوان کرده‌اند.

بستگان کودک کشته شده، می گویند که گزارش اشتباهی به کلانتری داده شده بود.

کمال دلف‌زرگانی، عموی کودک قربانی به جماران گفته است که برادرش ماشین یکی از بستگان را تعمیر کرده بوده و قرار بوده همان روز پس از گرفتن پول، ماشین را تحویل دهد اما صاحب ماشین ادعا می‌کند که «ماشین هنوز تعمیر نشده است و باید دوباره تعمیر شود و سوییچ را به برادرم می‌دهد اما گزارش نادرستی به کلانتری می‌دهد که ماشین با تهدید اسلحه به سرقت رفته است».

او می‌گوید که این خبر در مسیر راه به برادرم می‌رسد و او در مسیر برگشت به منزل صاحب ماشین بوده که این اتفاق افتاده است.

عموی کودک کشته شده گفته است «سرعت ماشینی که کودک در آن بود کم بود. برادرم زمانی که ماشین کلانتری را پشت سر خود دید، قصد توقف داشت، اما بدون هیچ هشداری و بدون حکم یکباره ماشین به رگبار بسته شد. مرتضی تنها به پدر خود نگاهی کرد، لبخند زد و در جا فوت می‌کند».

کیان پیرفلک کودک ۱۰ ساله سال گذشته به ضرب گلوله ماموران ناشناس در ایذه کشته شد

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،کیان پیرفلک کودک ۱۰ ساله سال گذشته به ضرب گلوله ماموران ناشناس در ایذه کشته شد

خبرگزاری رسمی جمهور اسلامی (ایرنا) به نقل از روح الله بیگدلی، فرمانده انتظامی شهرستان شوشتر نوشته است که پس از ثبت گزارش سرقت خودروی پراید وانت «با توجه به اخطارهای مکرر ماموران انتظامی، سارق خودرو به ایست پلیس توجهی نکرده و اقدام به فرار کرد. ماموران پس از تعقیب و گریز با رعایت قانون بکارگیری سلاح، خودرو را متوقف کردند.»

فرمانده انتظامی شهرستان شوشتر تایید کرده که فرزند این مرد در نتیجه اصابت گلوله کشته شده اما گفته اقدام پلیس «قانونی» بوده و فردی در ارتباط با کشته شدن کودک ۹ ساله بازداشت نشده است.

به کارگیری اسلحه از سوی ماموران انتظامی با رعایت شروطی مشخصی امکان پذیر است. شلیک مستقیم به اندام حیاتی فرد که می تواند زندگی او را با خطر جدی رو به رو کند فقط در صورتی مجاز است که او دست به اقدام مرگبار زده باشد یا انجام یک اقدام مرگبار یا وارد کردن مصدومیت جسمی به دیگران از سوی وی محرز باشد.

در اسفند گذشته هم نیروی انتظامی و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان اصفهان کشته شدن امیرعلی، کودک دو ساله سرنشین یک خودرو در شهرستان «ورزنه» اصفهان را با شلیک نیروهای انتظامی تایید کرد.

در آن زمان، محسن بنیمی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: «گزارشی از مشکوک بودن یک خودرو به نیروی انتظامی رسید، اما از این خودرو اقلام ممنوعه ای کشف نشده است.»

در دی ماه گذشته هم فرمانده کل نیروی انتظامی ایران از کشته شدن سها اعتمادی، دانش آموز ۱۲ ساله اهل بستک هرمزگان خبر داد. این دانش آموز در نتیجه شلیک ماموران پلیس به خودرو آنها در جاده لامرد بستک کشته شد.

در همان زمان جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان در توضیح کشته شدن این دختر ۱۲ ساله گفت که « ماموران انتظامی به ظن حمل مواد مخدر به خودرو پژو مشکوک شده و دستور توقف می‌دهند و سرانجام در جریان تعقیب و گریز خودرو و تیراندازی، سها اعتمادی کشته می‌شود.»

کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه، هم آبان سال گذشته در حالی که با مادر، پدر و برادر خردسالش در خودرو و در حال بازگشت به خانه خود بود،‌ هدف گلوله ماموران مسلح ناشناس قرار گرفت و کشته شد.

سازمان‌های حقوق بشری مستقل و غیردولتی می گویند که ده‌ها کودک از شهریور ۱۴۰۱ در جریان سرکوب اعتراضات توسط جمهوری اسلامی ایران، کشته شده‌اند. یونیسف صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان، از این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها