وکیل توماج صالحی می‌گوید او به دلیل «شکایت از ضابطین پرونده‌اش» به یک سال زندان محکوم شده است

وکیل توماج صالحی می‌گوید او به دلیل «شکایت از ضابطین پرونده‌اش» به یک سال زندان محکوم شده است

اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی خواننده رپ زندانی در ایران می‌گوید که موکلش برای اطلاع‌رسانی درباره شکایت از ضابطین پرونده‌ خود به «یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده است.»

به گفته آقای رئیسیان، این خواننده مشهور رپ را «بدون ابلاغ وقت رسیدگی و اطلاع قبلی» به دادگاه بردند و «جلسه برگزار کردند و حکم جدید را دادند.»

آقای رئیسیان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با انتشار نامه سرگشاده به رئیس قوه قضائیه ایران، ابراز امیدواری کرده که شاید نگارش شرح اتفاقات موجب «تغییری در این رویه باشد.»

آقای رئیسیان در این نامه خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای نوشت که با «عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین روند رسیدگی و دادرسی روبرو شده است.»

توماج صالحی، روز پنجشنبه ۹ آذر،‌ کمتر از دوهفته پس از آزادی از زندان، مجددا در شهر بابل با «ضرب و شتم بازداشت شد.»

دستگیری مجدد او پس از آن بود که در یک ویدئو گفت از افرادی شکایت کرده است که او را در آبان ۱۴۰۱ با خشونت بازداشت و در زندان شکنجه کردند.

در این ویدئو که ششم آذر ۱۴۰۲ در کانال یوتیوب این رپر معترض منتشر شد، توماج گفته بود: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او همچنین اعلام کرد که در زمان بازداشت به گردنش «آمپولی تزریق کردند» که ممکن است «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه» بیهوش نشود و به گفته خودش «درد را تا اوج آن تحمل کنم.»

مقام‌های قضایی ایران اتهام توماج صالحی را «ادعای کذب و نشر اکاذیب» خواندند و گفتند که شکایتی ثبت نشده است اما آقای رئیسیان می‌گوید که همان زمان پس از بازداشت توماج، مدارک و اسناد ثبت شکایت توماج صالحی را منتشر کرده است.

به گفته وکیل توماج صالحی، دادسرای اصفهان بدون توجه به اظهارات موکلش، پرونده تشکیل داد و هیچ مرجعی هم به پیگیری آنها پاسخی نداد.

آقای رئیسیان می‌گوید که با وجود صدور قرار وثیقه به توماج صالحی اجازه تماس با خانواده یا وثیقه‌گذار داده نشده و به بهانه «عجز در تودیع وثیقه» او را از بابل به زندان اصفهان منتقل کرده‌اند.

این وکیل دادگستری در این نامه سرگشاده همچنین نوشته است که هنگام بازداشت توماج صالحی یک نفر هم همراه او بازداشت شده و ساعتی بعد اقوام او احضار و خانه آنها تفتیش و کامپیوترها و موبایل‌هایشان ضبط شده است.

او با غیرقانونی خواندن بازداشت افراد غیرمرتبط با پرونده و روند نادرست دادرسی، خواهان رسیدگی رئیس قوه قضائیه شده است.

حمایت جهانی از توماج صالحی

توماج صالحی

منبع تصویر،@AMIRREIIS

توضیح تصویر،در نامه سرگشاده وکیل توماج خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران، روند رسیدگی به اتهامات این رپر معترض «عجیب‌ترین و غیرعادی‌ترین روند رسیدگی و دادرسی» توصیف شده است

توماج صالحی، ۳۲ ساله،‌ یکی از برجسته‌ترین رپرهای معترض ایرانی است. او اصالتا لر بختیاری است و از بچگی در اصفهان و شاهین‌شهر زندگی کرده است. دو مدرک تراشکاری دارد و مثل پدرش مکانیک خوانده و هر دو مهندس طراحی و تولید قطعات صنعتی پزشکی هستند.

او اولین بار در شهریور ماه ۱۴۰۰ پس از خواندن آهنگ «سوراخ موش بخر» بازداشت شد و پس از ۱۰روز با وثیقه آزاد شد. هشتم آبان ماه سال ۱۴۰۱ و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران و پس از نزدیک به دو ماه زندگی در اختفا، در خانه ای در روستای گردبیشه استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد.

آن موقع آقای رئیسیان گفت که موکلش با اتهام‌های متعددی از جمله «افساد فی‌الارض، همکاری با دولت‌ متخاصم، تحریک مردم به کشتار و جنگ، فعالیت تبلیغی، توهین به رهبری و نشر اکاذیب و اخلال در نظم» رو به رو شده است.

بازداشت و ایراد اتهامات سنگین به توماج صالحی موجی از اعلام حمایت جهانی را در پی داشت و کفیل‌های سیاسی او، خواهان شفافیت کامل و دسترسی‌ مستقیم به توماج‌ صالحی شدند.

وان‌ری، لیا کوارتاپله و هلموت برانداستاتر،‌ نمایندگان پارلمان کشورهای آلمان، ایتالیا و اتریش با انتشار یک پیام ویدئویی درباره روند محاکمه توماج صالحی ابراز نگرانی کردند و گفتند:‌ « ما بسیار نگران هستیم. هیچ شفافیتی وجود ندارد. همانطور که در مورد وضعیت‌ سلامت او شفافیتی نیست. هیچ چیز در مورد توماج‌ قانونی پیش نمی‌رود.»

آنها در پیام خود گفتند: «ما خواهان دسترسی به پرونده در دادگاه هستیم. چنانچه با ما شفاف نباشید ما هیچ حکمی را علیه توماج‌ قانونی و معتبر نمی‌دانیم.»

دیوید شوبریج، سناتور استرالیایی هم کفالت سیاسی توماج صالحی را بر عهده گرفت و وان ری، نماینده پارلمان آلمان با انتقاد از برگزاری دو جلسه محاکمه غیرعلنی او بدون حضور خانواده و خبرنگاران و در توییتی نوشت: «رژیم ایران از چه چیزی اینقدر می‌ترسد؟»

همان موقع انجمن قلم آمریکا نیز ضمن محکوم کردن روند محاکمه توماج صالحی به شکل پشت درهای بسته و غیرشفاف خواهان تبرئه و آزادی فوری این هنرمند شده بود.

در بیانیه این گروه «با ابراز نگرانی از وضعیت توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی در ایران آمده که «موسیقی دانان و رپرها به دلیل آزادی بیان مجرم نیستند. مقامات جمهوری اسلامی باید حمله به آزادی بیان و آزادی هنر را متوقف کنند.»

در پایان نامه سرگشاده امیر رئیسیان به رئیس قوه قضاییه ایران نوشته شده است: «به رغم محرز شدن صحت اظهارات توماج و رفع شبهه پیرامون اینکه آیا نامبرده اقدام قضایی نموده است یا خیر، کماکان پرونده جدیدی که علیه وی تشکیل شده بود نه تنها مختومه نشد بلکه هیچ مرجعی پاسخگوی خانواده موکل او نبوده و به هر مرجعی که مراجعه می‌شد وجود پرونده را نزد خود تکذیب می‌کردند!! تکذیب!»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها