اعتراضات ایران؛ شعار دانشجویان دانشگاه هنر تهران: «دریدند و دریدند، شریف رو به خون کشیدند»

اعتراضات ایران؛ شعار دانشجویان دانشگاه هنر تهران: «دریدند و دریدند، شریف رو به خون کشیدند»

اخبار ایران و جهان چندرسانه ای حقوق بشر در ایران

با گذشت بیش از دو هفته از اعتراضات سراسری در ایران و سرکوب شدید معترضین بویژه در دانشگاه شریف (شب یکشنبه ۱۰ مهر) ، هنوز تنش و جو امنیتی در بسیاری از نقاط کشور حکمفرماست. حمله نیروهای امنیتی و ماموران بسیج به دانشگاه صنعتی شریف که با محاصره دانشگاه، تیراندازی، شلیک گاز اشک‌آور و بازداشت گسترده و خشونت‌آمیز ده‌ها دانشجو همراه شد، خشم و بهت بسیاری را در جامعه دانشگاهی و در میان عموم مردم برانگیخت.

در همین رابطه ویدیوهای ارسالی به بی‌بی‌سی فارسی از دانشگاه صنعتی سهند تبریز، علوم پزشکی زنجان و دانشگاه هنر در تهران نشان می‌دهد که دیروز (دوشنبه ۱۱ مهر) دانشجویان علاوه بر برگزاری تحصن و ادامه اعتصاب، شعارهایی نیز در همبستگی با دانشجویان دانشگاه‌ شریف سر دادند.

دانشجویان در دانشگاه هنر شعار دادند: «دریدند و دریدند، شریف رو به خون کشیدند

روز گذشته نیز انجمن اسلامی دانشگاه شریف در بیانیه‌ای تند، روز یکشنبه دهم مهرماه را «روز خونین» دانشگاه و «لکه ننگ دیگری بر کارنامه حاکمیت» توصیف کرد و از همه دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها خواست به نشانه همبستگی با دانشگاه شریف کلاس‌های خود را تعطیل کنند.

در این بیانیه «شبیخون ماموران امنیتی و چماقداران لباس شخصی» با حوادث ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ و ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ مقایسه و «اقدامی کم‌نظیر در طول تاریخ دانشگاه شریف از قبل از انقلاب تا به امروز» توصیف شده است

با انتشار اخبار سرکوب و بازداشت‌های گسترده معترضان در ایران،‌ دولت کانادا شماری از فرماندهان ارشد سپاه و نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را تحریم کرد. پیش از آن ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک پیشنهاد تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ارائه کردند.

ادامه اعتراضات

همچنین و در ادامه اعتراضات و تجمعات ضدحکومتی، تصاویری که به دست بی‌بی‌سی رسیده ترافیک سنگین، بوق و شعار «مرگ بر دیکتاتور» را نشان می‌دهد که گفته می‌شود در اولین ساعات بامداد امروز سه‌شنبه ۱۲ مهر در خیابان آزادی تهران جریان داشته است.

یک ویدیوی ارسالی دیگر به بی‌بی‌سی فارسی که گفته شده مربوط به روز گذشته (دوشنبه ۱۱ مهر) است حرکت زنان و مردان در یک صف وسط خیابان شریعتی تهران را نشان می‌دهد.

برخی زنان روسری در دست دارند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می‌شود.

همزمان یک ویدیوی دیگر حاکی از تنش در شهرک اکباتان است. در ویدیویی مربوط به ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در شهرک اکباتان که به دست بی‌بی‌سی رسیده صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود و حضور سنگین موتورسواران دیده می‌شود. فرستنده ویدیوها می‌گوید این وضعیت هر شب شهرک اکباتان طی یک هفته گذشته است.

براساس گزارش‌ها تنش و اعتراضات در برخی دیگر از نقاط کشور نیز ادامه داشته است.

«شهادتت مبارک نیکا»

نیکا شاکرمی
همزمان ‌ویدیوهای ارسالی به بی‌بی‌سی فارسی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به عزاداران نیکا شاکرمی خبر می‌دهد.

در این ویدیوها که همگی دیروز (دوشنبه ۱۱ مهر) در قبرستان صالحین خرم‌آباد ضبط شده، تعدادی از عزاداران دیده می‌شوند که با تیر ساچمه‌ای زخمی شده‌اند.

مردی در این میان فریاد می‌زند: «انقلاب شروع شده بدبختا، باید قرص خواب بخورید بدبختا».

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفت که مردم برای شرکت در مراسم آمده بودند، اما در کمال ناباوری فهمیدند که نیروهای امنیتی همان صبح نیکا را بدون حضور بستگان و مردم در روستای حیات‌الغیب از توابع ویسیان دفن کردند.

مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده و ماموران به آنها حمله کرده‌اند.

روز گذشته دو منبع نزدیک به خانواده نیکا شاکرمی، معترض ۱۶ ساله، به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که امروز «ماموران امنیتی جسد را از غسال‌خانه شهر خرم‌آباد دزدیند و مخفیانه در روستای ویسیان به خاک سپردند.»

‌در یک ویدیوی منتشرشده دیگر در شبکه‌های اجتماعی، فردی که گفته می‌شود مادر نیکا شاکرمی است به تکرار می‌گوید: «شهادتت مبارک نیکا».

نیکا شاکرمی در ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱ در تظاهرات بلوار کشاورز تهران حضور داشت و در آخرین تماس تلفنی به دوست خود گفت در حال فرار از دست ماموران امنیتی است.

بعد از ۱۰ روز بی‌خبری و اعلام مفقودی، خانواده با پیکر بی‌جانش در کهریزک روبرو می‌شوند. اما به خانواده فقط اجازه دیدن صورت او را دادند.

شنبه ۹ مهر جسد نیکا را پس از ۱۱ روز به خانواده‌اش تحویل داده شد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها