مانی حقیقی به وزیر ارشاد ایران: در چهارگوشه کشور عزیزانمان را خاک می‌کنیم،‌ وقت نداریم برایت برقصیم

مانی حقیقی به وزیر ارشاد ایران: در چهارگوشه کشور عزیزانمان را خاک می‌کنیم،‌ وقت نداریم برایت برقصیم

حقوق بشر در ایران چندرسانه ای نقض حقوق بشر

مانی حقیقی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی برای اکران فیلم جدیدش «تفریق» قصد خروج از ایران را داشت که در فرودگاه تهران مانع خروج او شدند و گذرنامه‌اش را توقیف کردند

۲۸ آذر ۱۴۰۱ – ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲
دو روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سینماگر ایرانی در پیامی به وزیر ارشاد ایران که از هنرمندان خواسته بود به فعالیت هنری خود بپردازند گفت: «در چهارگوشه ایران جسد عزیزانمان را خاک می‌کنیم. وقت نداریم برایت برقصیم.»

مانی حقیقی،‌ کارگردان و بازیگر سینمای ایران در پیام صریح ویدئویی که روز دوشنبه ۲۸ آذر در اینستاگرام خود منتشر کرد گفت: «آقا ما عزاداریم. ما الان موظفیم به عیادت دوستانمان در زندان‌های شما برویم. ما الان موظفیم به عیادت دختری برویم که کاسه چشم پر از ساچمه‌اش را خالی کردند. در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزانمان را خاک می‌کنیم. وقت نداریم برایت برقصیم»

پیشترمحمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد ایران در حاشیه جشنواره فیلم‌های مستند در تهران گفته بود «من از عموم هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.»

او با وجود ادامه اعتراضات سراسری در ایران گفته بود «از نظر دولت و وزارت فرهنگ هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت نیست.»

آقای حقیقی به وعده وزیر ارشاد درباره «بسته حمایتی» از مستندسازان اشاره کرد و گفت در شرایط کنونی «اگر مستندسازی کارش را درست انجام دهد مشخص نیست که چه به سرش خواهد آمد.»

در سه ماه اخیر، چندین عکاس، خبرنگار و مستندساز به اتهام پوشش خبرهای مربوط به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اعتراضات مردم بازداشت شدند.

‌آقای حقیقی خطاب به وزیر ارشاد می‌گوید: «شما همان کسی هستید که چند هفته پیش صحبت از لزوم یکسان‌سازی حجاب اجباری زنان در سینما و تلویزیون و پلتفرم‌ها می‌کردید. شما همان کسی هستید که انگشتتان را برای ما تکان دادید و هنرمندان را تهدید به تنبیه کردید. ‌» او افزود: «حجاب اجباری را که زنان ایران تکلیفش را روشن کردند اما من مانده‌ام که شما به چه جرات از ما در این شرایط دعوت می‌کنید که برای شما کار کنیم.»

رد شدن از پست Twitter
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟
این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی “موافقت و ادامه”‌کلیک کنید.

Accept and continue
توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.
پایان پست Twitter
«شجاع‌ترین رپرها در زندان هستند؛ چطور از ما دعوت می‌کنید برایتان کنسرت بگذاریم؟»
آقای حقیقی،‌ هنرمند ۵۳ ساله که سال‌های جوانی‌اش همزمان با سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد ایران را نماینده جریانی خواند که او و هم نسلان او را «به جرم داشتن نوار کاست موسیقی یا ویدئو دستگیر می‌کردند یا کتک می‌زدند.»

آقای حقیقی در پیام خود گفت: «‌شما مظهر قشری هستید که هنوز هنوز شهامت نشان دادن تصویر آلت موسیقی را در تلویزیونش ندارد. حالا چطور ممکن است،‌ در این شرایط وقتی که بهترین بازیگران سینمای ما، بهترین کارگردان‌های ما، وقتی که بهترین آهنگسازان و شجاع‌ترین رپر‌های ما در زندان‌های شما هستند از ما دعوت می‌کنید که برایتان کنسرت بگذاریم و جشنواره فیلم راه‌اندازی کنیم؟»

تجمع سینماگران در مقابل اوین
منبع تصویر،TWITTER
توضیح تصویر،
مانی حقیقی می‌گوید: «ما الان موظفیم به عیادت دوستانمان در زندان‌های شما برویم» طی دو روز گذشته که از بازداشت ترانه علیدوستی بازیگر سرشناس ایران می‌گذرد،‌ هر روز گروهی از سینماگران در مقابل اوین تجمع کردند

«نمی‌توانید تقلای آدمی را که سرش را زیر آب کردید اسمش را بگذارید اغتشاش»
مانی حقیقی در پیام خود درباره «اغتشاش» خواندن اعتراضات اخیر در ایران گفت: «شما نمی‌توانید سر آدمی را به زور زیر آب نگه‌دارید و به او دستور دهید که برای نفس کشیدن دست و پا نزند. و وقتی که از فرط خفگی تقلا کرد، اسم آن واکنش را بگذارید اغتشاش.»

«شما حالا از همان آدم می‌خواهید که بیاید و برای شما آواز بخواند و فیلم بسازد و بدهد به شما که در جشنواره‌تان نشان دهید.» ‌ اواخر مهرماه آقای حقیقی برای اکران فیلم جدیدش «تفریق» قصد خروج از ایران را داشت که در فرودگاه تهران مانع خروج او شدند و گذرنامه‌اش را توقیف کردند.

فیلم جدید او «تفریق» با بازی ترانه علیدوستی در چند جشنواره خارج از ایران از جمله جشنواره لندن و جشنواره تورنتو به نمایش در آمده است.

پیام آقای حقیقی،‌ دو روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی است. طی دو روز گذشته واکنشهای داخلی و خارجی زیادی به بازداشت ترانه علیدوستی شده است.

مدیر جشنواره فیلم تورنتو و جشنواره فیلم کن در واکنش‌های جداگانه‌ای خواهان آزادی فوری این بازیگر شدند.

طی دو روز گذشته که از بازداشت ترانه علیدوستی می‌گذرد،‌ هر روز گروهی از سینماگران برای پیگیری وضعیت او در مقابل زندان اوین تجمع کردند.

او در ابتدای پیام خود با ستودن ترانه علیدوستی گفت: «مواضع ترانه علیدوستی درمورد مسائل اجتماعی در ایران به قدری شفاف و حمایت مردم ایراندر ماه‌های اخیر ازش آنقدر فراگیر و محکم بوده که چیزی نمی‌توانم به آن اضافه کنم.» ‌‌

آقای حقیقی اضافه می‌کند که هر کسی که ترانه علیدوستی را می‌شناسد،‌ می‌داند که او «آدمی است که با آگاهی و با شجاعت و استدلال منطقی منطقی تصمیم می‌گیرد.»

او پیشتر هم که ترانه علیدوستی عکس بدون حجاب خود را منتشر کرده بود، از او حمایت کرده بود و نوشته بود: «کنارت ایستاده‌ام، محکم و سربلند، مثل همیشه.»

طی ماه‌های اخیر از شروع اعتراضات،‌ هنرمندان زیادی به دلیل حمایت از مردم و انتقاد از سرکوب خشونت‌بار احضار، بازداشت و ممنوع الخروج شدند.

دیروز نیکی کریمی در این یادداشت اینستاگرامی از «خفقان و ارعاب،‌ نگو و ننویس و تلفن‌هاى ناشناس گلویم از فریادهاى نزده، خواب‌هایم پر از بغض و اشک و ابهام از این برزخى ست» نوشته بود و گفته بود که تمام قراردادهایش را برای بازی و ساخت فیلم فسخ کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها