مدیر خط ۴ مترو و گزارش روزنامه شرق: واگنی که آرمیتا گراوند سوارش شد، دوربین ندارد

مدیر خط ۴ مترو و گزارش روزنامه شرق: واگنی که آرمیتا گراوند سوارش شد، دوربین ندارد

حقوق بشر در ایران

به دنبال واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به رویداد «به کما رفتن آرمیتا گراوند»، شماری از رسانه‌ها در ایران تصاویری تازه از «واگنی که او سوارش شده بود»،‌ منتشر کرده‌اند و گزارش داده‌اند که این واگن «فاقد دوربین است».

در روزهای گذشته تنها رسانه‌هایی که به خانواده و «دوستان» آرمیتا گراوند دسترسی داشتند، تلویزیون و خبرگزاری دولت ایران بودند. خبرنگار روزنامه شرق که دو روز پس از رویداد قصد تهیه گزارش از وضعیت او در بیمارستان را داشت، برای ساعاتی بازداشت شد.

اما اکنون به نظر می‌رسد به خبرنگاران شماری از رسانه‌ها، از جمله روزنامه شرق و خبرگزاری مهر، اجازه بازدید و فیلمبرداری از واگنی داده شده که گفته شده است «آرمیتا گراوند سوار آن شده بود».

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری مهر به نقل از مجتبی بیات، مدیر خط ۴ مترو تهران نوشته است که «آرمیتا سوار یکی از واگن‌های قطار شماره ۱۳۴ شده که از نسل قدیمی سری ۱۰۰ و فاقد دوربین است.»

روزنامه شرق امروز در گزارشی نوشته است: «فرصتی فراهم شد تا فیلم کامل همه دوربین‌های مترو برای بخشی از خبرنگاران به نمایش درآید… تصاویر بدون تقطیع و سانسور حکایت از حضور نداشتن ماموران متذکر حجاب در آن ساعت روز در ایستگاه دارد، نه بیرون ایستگاه نه در گیت ورودی مترو و نه حین احیای قلبی آرمیتا خبری از نیروهای متذکر حجاب نیست.»

شرق نوشته است که آرمیتا وارد واگن شده است و «در چهار ثانیه بیهوش شده و سرش به لبه واگن می‌خورد»، اما «با توجه به حضور خبرنگار شرق این نکته قابل تأکید است که دوربینی در این واگن‌ها نبود».

در گزارش شرق نوشته شده است که اورژانس با تاخیر حدود ۲۰ دقیقه‌ای به محل رسیده است و «ممکن است حضور سریع و به موقع اورژانس شرایط آرمیتا را به گونه‌ای دیگر رقم می‌زد».

این روزنامه همچنین به خبر استخدام حجاب‌بانان در متروها اشاره کرده و به نقل از مسعود درستی،‌ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، نوشته است: «چنین تصمیمی هرگز مطرح نبوده و نیست؛ بنابراین در هیچ واگنی شاهد حضور متذکران حجاب نیستیم و نخواهیم بود. آنچه مترو با درخواست استخدام نیرو به دنبالش بوده، رفع نیاز خود در سکوها در مسائل امنیتی مترو است؛ مانند تذکر به آقایان برای واردنشدن به واگن زنان و تذکر حجاب در محدوده وظایف این افراد قرار ندارد.»

این درحالی است که پیشتر تصاویر فراوانی از حضور نیروهای موسوم به «حجاب‌بان» در مترو تهران برای تذکر مدل پوشش به زنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. سایت خبری دیده‌بان ایران چندی پیش خبر داد که پس از ماجرای آرمیتا گراوند، «نیروهای حجاب‌بان تقریبا در هیچ ایستگاه مترویی مشاهده نمی‌شوند».

آرمیتا گراوند

آرمیتا دختر ۱۶ ساله‌ای است که صبح روز ۹ مهر در مسیر مدرسه در ایستگاه مترو شهدا تهران از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی او به دلیل «افت فشار بیهوش»‌ شد، اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که «او به دست ماموران حجاب مضروب شده و به کما رفته است».

پیشتر ‌کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل که وظیفه آن بررسی سرکوب خشن اعتراضات سال گذشته در ایران است، اعلام کرد که در مورد آرمیتا گراوند تحقیق می‌کند.

کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل در بیانیه کوتاه خود که در شبکه «اکس» (توییتر سابق) منتشر کرد، نوشت: «ما درحال تحقیق درباره تعرض به آرمیتا گراوند ۱۶ ساله برای آنچه ادعا می‌شود عدم رعایت مقررات حجاب اجباری، یک سال بعد از مرگ ژینا مهسا امینی در جریان بازداشت بود، هستیم. حق برابری زنان باید رعایت شود.»

هیات حقیقت‌یاب موارد نقض حقوق بشر و خشونت حکومتی در ایران در پاییز سال گذشته، بعد از بروز اعتراضات بی‌سابقه و خشونت شدید حکومت در سرکوب آن، با دستور شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شد. این هیات گزارش مستندی درباره وقایع پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی تهیه می‌کند که به اطلاع اعضای شورای حقوق بشر خواهد رسید.

هم‌زمان سازمان عفو بین‌الملل خواستار سفر یک هیات مستقل بین‌المللی به ایران برای بررسی این رویداد شده است.

واکنش‌های جهانی و داخلی به این رویداد هنوز ادامه دارد و شماری از کاربران با هشتگ نام آرمیتا گراوند در مورد او می‌نویسند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها