روز یازدهم اعتراضات ایران؛ حکومت سرکوب می‌کند، معترضان کوتاه نمی‌آیند

روز یازدهم اعتراضات ایران؛ حکومت سرکوب می‌کند، معترضان کوتاه نمی‌آیند

حقوق بشر در ایران اخبار ایران و جهان نقض حقوق بشر
در این تصویر که مربوط به ۴ مهر در ساوه است،‌ زنی بدون روسری در خیابان می‌رقصد و در سویی دیگر جوانان به نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کنند

سه‌شنبه ۵ مهرماه، با وجود ادامه تیراندازی در خیابان‌ها و تهدیدهای رسانه‌های حامی حکومت، باز هم معترضان در شهرهای ایران به خیابان آمدند.

تهدید مقام‌های حکومتی علیه معترضان ادامه داشت؛ در حالی که هر لحظه بر تعداد چهره‌‌های مشهور داخل و خارج ایران که از مردم معترض حمایت می‌کردند، افزوده می‌شد.

اعتراض دانشجویان و شماری از استادان دانشگاه هم ادامه داشت.

تجمع‌های گسترده از روز شنبه ۲۶ شهریور و خاکسپاری مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان، آغاز شده و تا سه‌شنبه که یازدهمین روز آن بوده، تداوم پیدا کرده است.

مهسا امینی در یک سفر تفریحی به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را دستگیر کرد و در حالی که در بازداشت بود به کما رفت و در بیمارستان جان باخت. خانواده خانم امینی و شاهدان عینی گفته‌اند که او هنگام بازداشت کتک خورده و سرش آسیب دیده است.

از چابهار تا سنندج

در چابهار که مردم خشمگین از «تجاوز یک مقام نظامی به یک دختر نوجوان» به خیابان آمده بودند، یک ساختمان دولتی را آتش زدند.

اعتراضات در چابهار تنها ۲۴ ساعت بعد از آن شکل گرفت که مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک، از قوه قضاییه خواسته بود خیلی زود به پرونده «تجاوز یک فرمانده انتظامی به دختری نوجوان» در رسیدگی کند و هشدار داده بود که ممکن است نادیده گرفتن این موضوع با واکنش مردم این منطقه همراه شود.

در کرج، در محله گوهردشت در شمال این شهر ماشین‌ها بوق می‌زدند و تصاویری منتشر شد که در آن صدای شعار شهروندان شنیده می‌شد.

ویدیوهایی از گوهردشت کرج به دست بی‌بی‌سی رسیده که نشان می‌دهد چند زن که روسری‌هایشان را در دست دارند، به میان خودروها می‌روند، شعار می‌دهند و مردم را به پیوستن به اعتراضات دعوت می‌کنند. اینجا ببینید

میدان ازادی
توضیح تصویر،در طول چند روز گذشته تصاویر زیادی با مجسمه میدان آزادی ساخته شده است. این تصویری است که کاربری به نام حامد در توییتر منتشر کرده و گفته مربوط به سه‌شنبه است

تصاویری از تجمع‌ها در نارمک و تهران‌پارس در شرق تهران هم منتشر شد که در آن جوانان خیابان را با آتش و موانع شهری بسته بودند. در شمال شهر تهران هم مردم به خیابان آمده بودند.

بی‌بی‌سی به طور مستقل نمی‌تواند این گزارش‌ها را تایید کند. اینترنت در ایران به شدت محدود شده است.

در یکی از تصاویر از نارمک صدای شلیک شنیده می‌شود و مردی فریاد می‌زند «بچه‌ام، … بچه‌ام، بچه رو می‌زنی شما؟ تو انسانی؟»

در یکی از تصاویر از شرق تهران در محله سمنگان صدای تیراندازی شنیده می‌شود که گفته می‌شود تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت مردم و خانه‌هایشان است.

در سنندج،‌ مرکز کردستان، در کنار خیابان آتش دیده شده و جوانانی که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» با چوب به حلبی می‌کوبند.

در تبریز هم معترضان همچنان در خیابان بودند. و در شیراز تصاویری به دست بی‌بی‌سی رسید که نشان می‌داد مردم از خانه‌هایشان علیه «دیکتاتور» شعار می‌دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها