مهدی بابلی «در آستانه اعدام»؛ خانواده: برای آخرین ملاقات به زندان رفتیم

مهدی بابلی «در آستانه اعدام»؛ خانواده: برای آخرین ملاقات به زندان رفتیم

چندرسانه ای اخبار ویژه نقض حقوق بشر

بی‌بی‌سی فارسی مطلع شده که مهدی بابلی بهمئی ۳۹ ساله، زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز که به دنبال یک تصادف رانندگی با یک موتورسوار به «قتل عمد» متهم شده، با خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام مواجه است.

سینا بابلی بهمئی، برادر مهدی بابلی که خود وکیل پایه یک دادگستری است به بی‌بی‌سی می‌گوید روز یکشنبه (۸ مرداد) از زندان با آنها تماس گرفته شده تا برای «ملاقات آخر» به زندان مراجعه کنند.

به گفته برادر مهدی بابلی بهمئی، او به «قصاص نفس» محکوم شده و قرار است حکم او روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد اجرا شود.

به گفته سینا بابلی بهمئی در ۳۰ آذر ۱۳۹۷ بین یک خودروی «وانت» به رانندگی مهدی بابلی بهمئی و یک «موتورسیکلت» به رانندگی مصطفی بابلی بهمئی تصادفی رخ داده است که در نتیجه آن موتورسیکلت‌سوار جان خود را از دست می‌دهد.

بر اساس رأی دادگاه، صادر شده در مورخ «۲۲ مهر ۱۳۹۹ شعبه دوم دادگاه کیفری استان خوزستان»، مهدی بابلی بهمئی به اتهام «مباشرت در قتل عمدی مصطفی بابلی از طریق رانندگی با خودرو تصادف عمدی و ساختگی» فرجام‌خواهی را وارد نداشته و حکم «قصاص نفس» صادر کرده است.

اما سینا بابلی که وکالت پرونده برادرش را هم برعهده دارد به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: «به دنبال این تصادف، موتورسیکلت‌سوار (مصطفی بابلی بهمئی) با هوشیاری کامل و بدون آثار شکستگی به بیمارستان شهرستان انتقال پیدا کرد. اما متاسفانه چند ساعت بعد بدون اقدام موثر درمانی فوت کرد.»

به گفته سینا بابلی با وجود مستنداتی که نشان می‌دهد این حادثه تنها «یک تصادف رانندگی بوده»، پرونده «قتل عمد» علیه برادر او تشکیل شده است.

مقامات قضایی در این باره هنوز اظهار نظر رسمی نکرده‌اند.

رای شعبه دوم دادگاه کیفری استان خوزستان علیه مهدی بابلی بهمئی
توضیح تصویر،رای شعبه دوم دادگاه کیفری استان خوزستان علیه مهدی بابلی بهمئی

سینا بابلی بهمئی، وکیل و برادر مهدی بابلی بهمئی اما می‌گوید در پرونده «ایرادات جدی» وجود دارد و آنها این تصادف را کاملا «غیرعمدی» می‌دانند.

به گفته سینا بابلی نظر کارشناسان رسمی دادگستری در امور راهنمایی و رانندگی «مبنی بر غیرعمدی بودن حادثه رانندگی» در دادگاه مورد توجه قرار نگرفته است و «تنها با برگزاری یک جلسه دادرسی» حکم «قصاص نفس» صادر شده است.

سینا بابلی به بی‌بی‌سی می‌گوید اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور نیز به نتیجه نرسیده است و دلایل آنها در پرونده مورد توجه قرار نگرفت.

بر اساس شرح نظر کارشناس امور راهنمایی و رانندگی دادگستری که به گفته وکیل پرونده جزو مستندات پرونده است، «وجود یک سرعتگاه (سرعت‌گیر) در محل حادثه باعث شده کنترل خودرو از دست راننده وانت خارج شده و با موتور‌سلیکت» برخورد کند.

در برگه نظریه کارشناس امور راهنمایی و رانندگی نیز آمده که «بررسی کارشناسی حادثه نشانی از عمد نداشته» است.

یک افسر کارشناس تصادفات نیز اعلام کرده وجود «سرعت‌گیر موجب شده تا راننده وانت (مهدی بابلی) توان کنترل خودرو را نداشته باشد» و نتیجتا «خودرو به لاین مخالف منحرف» شود.

به گفته سینا بابلی بهمئی، با وجود نظرات کارشناسان امور راهنمایی و رانندگی و همچنین دوربین‌های مدار بسته محل حادثه که نشان از غیرعمدی بودن تصادف دارد، برای برادرش حکم قصاص به اتهام قتل عمد صادر شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها