سالگرد مرگ مهسا امینی؛ بایدن و بلینکن: آمریکا همچنان در کنار مردم ایران است

سالگرد مرگ مهسا امینی؛ بایدن و بلینکن: آمریکا همچنان در کنار مردم ایران است

چندرسانه ای حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، امروز در دو پیام جداگانه به مناسبت سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گفتند که همچنان در کنار مردم ایران خواهند بود.

آقای بایدن در پیامی مشترک با همسرش جیل بایدن گفت: «مهسا الهام‌بخش جنبش تاریخی “زن، زندگی، آزادی” بود که بر ایران و بر افرادی در سراسر جهان تأثیر گذاشت.»

در این پیام آمده است: «همان‌طور که در سال گذشته شاهد بودیم، داستان مهسا با مرگ وحشیانه او تمام نشد. در مواجهه با ادامه ستم و خشونت، شهروندان ایران همچنان به این جنبش و مبارزه خود برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک متعهد هستند. ایرانیان به‌تنهایی سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد و ایالات متحده همچنان متعهد به ایستادن در کنار آنها است».

رئیس جمهور و بانوی اول آمریکا گفته‌اند که به یاد مهسا امینی در کنار سایر مردم جهان به کسانی می‌پیوندند که به دست حکومت ایران در اعتراضات سراسری «کشته، زخمی یا زندانی شده‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که «ایالات متحده به فراهم کردن ابزارهایی برای حمایت از توانایی ایرانیان برای دفاع از آینده خود ادامه خواهد داد.»

آنتونی بلینکن هم، در پیامی ویدیویی، گفت که ایالات متحده به حمایت از همه ایرانیان و همه افرادی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود دفاع می‌کنند، ادامه خواهد داد.

او گفت که امروز با سایر مردم از سراسر جهان در گرامی‌داشت یاد و خاطره مهسا امینی و دیگر کشته‌شدگان همراه می‌شود.

به گفته وی «مرگ مهسا/ ژینا امینی در سال گذشته باعث اعتراضات سراسری در ایران شد که با خشونت، دستگیری‌های گسترده و اختلال برنامه‌ریزی‌شده در اینترنت توسط رژیم مواجه گردید. ما به اقدامات مناسب علیه افرادی که حقوق اولیه انسانی ایرانیان را نقض می‌کنند ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان پیامش گفت: «همان‌طور که بر مزار خانم امینی حک شده، نامش “یک رمز” خواهد شد.»

او گفت در واقع همین اتفاق افتاده است و همیشه یادآور شجاعت مردم ایران خواهد بود.

مهسا امینی سال گذشته به همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود که در روز ۲۲ شهریور نیروهای گشت ارشاد نیروی انتظامی او را به اتهام «بدحجابی» بازداشت و به ساختمان خیابان وزرا منتقل کردند.

به گفته منابع حقوق بشری، مهسا امینی در موقع انتقال به ساختمان گشت ارشاد مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد که ساعاتی بعد باعث بیهوشی و انتقال او به بیمارستان می‌شود و سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان می‌بازد.

تحریم‌های تازه علیه ایران

همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، آمریکا، اتحادیه اروپا بریتانیا تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی و بعضی مقامات بلند پایه این کشور و سازمان‌های وابسته به حکومت اعمال کردند.

آقای بایدن در بیانیه امروز خود با اشاره به این تحریم‌های تازه اعلام کرد که «ما بیش از ۷۰ فرد و نهاد ایرانی را، که حامی اقدامات حکومت ایران هستند، تحت تحریم قرار داده‌ایم و امروز تحریم‌های بیشتری را علیه برخی اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر ایران اعلام می‌کنیم».

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای سیزدهمین دور تحریم‌های آمریکا علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرکوب خشونت‌بار مردم ایران را اعلام کرد.

براساس این بیانیه «۲۵ فرد ایرانی، سه رسانه مورد حمایت دولت ایران و یک شرکت ایرانی تحقیقاتی در زمینه اینترنت» در رابطه با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات سراسر تحریم می‌شوند.

آمریکا می‌گوید که این تحریم‌ها را در اقدامی هماهنگ با بریتانیا،‌ کانادا،‌ استرالیا و سایر شرکایش وضع می‌کند.

سه رسانه‌ای که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند شبکه پرس تی وی و دو خبرگزاری تسنیم و فارس هستند.

افراد تحریم‌شده از طرف آمریکا هم عده‌ای از فرماندهان منطقه‌ای نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و همچنین غلامعلی محمدی،‌ رئیس سازمان زندان‌های ایران، که به گفته وزارت دارایی آمریکا مرتکب نقض جدی حقوق بشر، از جمله شکنجه و تعرض جنسی شده، هستند.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنین در حال انجام اقداماتی برای اعمال محدودیت صدور ویزا برای ۱۳ مقام ایرانی و افراد دیگری است که در بازداشت یا کشتن معترضان مسالمت‌جو دست داشتند یا مانع آن‌ها برای استفاده از حق آزادی بیان و تجمع شدند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، هم اعلام کرد که این کشور مقامات ارشد جمهوری اسلامی را که در رابطه با اجرای قانون حجاب اجباری، تصمیم‌گیرنده هستند، در فهرست تحریم اخیر خود قرار داده است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زاکانی، شهردار تهران و سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران از جمله افرادی هستند که امروز تحریم شدند.

اتحادیه اروپا هم، که شامل ۲۷ کشور این قاره می‌شود،‌ امروز اعلام کرد که تا کنون ممنوعیت صدور روادید و مسدود کردن دارایی‌های حدود ۱۷۰ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی را در رابطه با سرکوب مردم اعمال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار مقامی که در فهرست تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا قرار گرفتند شامل یک فرمانده سپاه پاسداران، دو رئیس پلیس منطقه و رئیس یک زندان است.

اتحادیه اروپا همچنین خبرگزاری مرتبط با سپاه پاسداران و شورای عالی فضای مجازی در ایران را که بر اینترنت نظارت دارد، تحریم کرده است.

اتحادیه اروپا با اعلام حمایت قاطع خود از حقوق اساسی زنان و مردان ایرانی گفت که همچنان به بررسی همه گزینه‌های مناسب برای حل مسائل نگران‌کننده،‌ ادامه می‌دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها