مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان: کدام دولت ملت خود را می‌کشد؟

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان: کدام دولت ملت خود را می‌کشد؟

اخبار ایران و جهان حقوق بشر در ایران

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه امروز با یادآوری کثرت اعدام‌ زندانیان بلوچ در هفته گذشته، سرکوب منتقدان و معترضان و شرایط اقتصادی و سیاسی ایران، بار دیگر حکومت را مورد انتقاد قرار داد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان که در خطبه‌های نماز جمعه خود در ماه‌های اخیر همواره از رویکرد حکومت انتقاد کرده، در خطبه امروز گفت: «در سیستان و بلوچستان آب برای کشاورزی نیست، هوا گرم است و شغلی وجود ندارد. آیا حکومت کارخانه و کارگاهی برای مردم ایجاد کرده؟ معادن و سواحل را فعال کرده؟ در کدام قسمت شغل ایجاد کردید که حالا مردم را اعدام می‌کنید؟»

مولوی عبدالحمید گفت که استان سیستان و بلوچستان بیشترین درصد جمعیت جوان را دارد و خطاب به مقامات گفت: «مردم و جوانانش شغل و تحصیلات ندارند، نه آموزشی به آن‌ها دادید، نه شغلی ایجاد کردید و تنها هنرتان اعدام است.»

به گفته فعالان بلوچ در هفته گذشته دست‌کم بیست زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف اعدام شده‌اند. آنها در پرونده‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر و قتل مجرم شناخته شده بودند.

پس از نماز جمعه مطابق روال ماه‌های گذشته جمعیت معترض در خیابان‌های زاهدان شعارهایی علیه حکومت دادند.

مولوی عبدالحمید با تاکید بر اینکه «مواد مخدرهای ضررهای سنگینی دارد» گفت: «اگر برای مردم شغل ایجاد می‌کردید خیلی‌ها سراغ آن نمی‌رفتند؛ بخش بزرگی از مردم سیستان و بلوچستان به خاطر گرسنگی و برای ۷۰۰ هزار و یک میلیون تومان است که کشته می‌شوند.»

امام جمعه زاهدان با انتقاد از قوانین اعدام مرتبط با جرایم مواد مخدر، گفت: «اعدام‌ها در ایران نه با قوانین بین‌المللی همخوانی دارند و نه با قوانین شرعی» و «بسیاری از بندهای این قوانین که از ابتدای انقلاب تصویب شدند کشور را فلج کرده و به چالش کشیدند، اما اجازه بازنگری در آن‌ها و تغییرشان داده نشد درحالی‌که در دنیا قوانین مدام بازنگری می‌شوند.»

مولوی عبدالحمید گفت: «این قوانین آسمانی نیستد، نتیجه عقل بشری است که دچار اشتباه می‌شود.»

کثرت اعدام‌ها و وجهه جهانی ایران

امام جمعه اهل سنت زاهدان انتقاد جهانی از کثرت اعدام‌ها در جمهوری اسلامی ایران را باعث آسیب به وجهه این کشور دانست و گفت: «چرا دنیا باید به ما بگوید که شما بیشترین آمار اعدام را در جهان دارید؟ کدام دولت،‌ ملت خود را می‌کشد؟ چه اعتمادی می‌توان به کسی کرد که ملت خودش را می‌کشد؟»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه نماز جمعه امروز بار دیگر از مقامات حکومتی خواست تا سرکوب منتقدان و معترضان را متوقف کند و گفت: «بالاترین ضرر را به کشور ما، کسانی زدند که جلوی انتقاد را گرفتند و بالاترین ظلم را به جمهوری اسلامی و خود رهبری را کسانی کردند که نگذاشتند انتقادی در کشور صورت بگیرد.» او با اشاره تلویحی به لزوم انتقادپذیری رهبر جمهوری اسلامی، افزود: «هیچ‌کسی نباید در کشور خط قرمز باشد.»

امام جمعه زاهدان گفت که چند سال قبل توصیه کرده بود که به مردم اجازه داده شود نظرشان را با ماموران و مقامات حکومتی در میان بگذارند زیرا به نفع رهبر و مقامات است که مردم از تریبون آزاد برخوردار باشند و افزود: «کسی برای من پیغام فرستاد که شما روی خط قرمز ما پا گذاشتید؛ من به او گفتم که قبل از این، شما خط قرمز ما را رد کردید.»

او در مورد رویکرد حکومت نسبت به انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی و سختگیری نسبت به منتقدان گفت: «می‌خواهند به کسی انتقاد کنند یا نامه نوشته‌اند به رهبری،‌ زندانی‌اش می‌کنند اما به جای حبس، او را به دیدار رهبری ببرید. نباید اطراف کسی که قانون اختیارات زیادی به او داده را طیف خاصی بگیرد. فرد مسئول باید در اختیار تمام افراد باشد و مردم بتوانند حرفشان را به او بزنند.»

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌ امروز خود، برخورد خشونت‌آمیز ماموران نسبت به مردم را نادرست خواند و خطاب به آنان گفت: «اینها مردم ایرانند. شما ایرانی و فرزند همین ملت هستید نمی‌توانید از این مملکت جایی دیگر فرار کنید باید در کنار همین مردم زندگی کنید. پس آن‌ها را نزنید. کشتن هیچ انسانی درست نیست چه برسد به اینکه هم‌وطن باشد.»

بحران اقتصادی و برنامه اتمی

مولوی عبدالحمید شرایط اقتصادی ایران را ناشی از رویکردهای نادرست دانست و با ابراز این نظر که «اکنون کشور با چالشی جدی و بن‌بست کامل روبرو شده است» گفت: «اصناف اعتراض دارند. مردم می‌گویند پولشان از اعتبار افتاده است هر کارفرمایی هرچقدر هم به کارگر و کارمندش بدهد نمی‌تواند رضایت او را جلب کند چون پول از ارزش خود افتاده و کمر پول ملی شکسته است.»

وی خطاب به مسئولان حکومتی گفت: «نیروهای مسلح و کارمندان خود شما هم گرسنه‌اند» و افزود: «حقوق کارگران و بازنشستگان را زیاد نکنید؛ ارزش پول ملی را افزایش دهید که قدرت خریدبیشتر شود.»

مولوی عبدالحمید هشدار یک مقام دولتی را یادآور شد که در مورد حجم بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی گفته بود که برای پرداخت این بدهی، باید جزایر کیش و قشم را فروخت. او همچنین تصمیم برخی نهادها برای فروش آثار تاریخی و ملی برای تامین بودجه دولت را یادآور شد و گفت: «خزانه‌ها را خالی کردند و امروز بسیاری زمزمه‌هاست که می‌خواهند چیزهای زیادی را بفروشند. اینطور نمی‌شود کشورداری کرد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که عدم ثبات اقتصادی کشور ناشی ازعدم ثبات سیاسی است و افزود: «همه‌چیز در تزلزل است؛ این راهی که می‌روید بن‌بست‌ها را بیشتر می‌کند. نه کشتن نه بستن و نه زندانی کردن راه‌حل مشکلاتتان نیست؛ تنها راه، به دست آوردن رضایت ملت است.»

او با اشاره به آثار منفی دنبال کردن سیاست هسته‌ای بر شرایط کشور و انتقاد از اظهارات برخی از مقامات حکومتی در نادیده گرفتن خسارات ناشی از تحریم‌های خارجی گفت: «اینهمه فرصت داشتید اما نتوانستید مساله تحریم‌ها را حل کنید. انرژی هسته‌ای چه اندازه ارزشمند و حیاتی بود برای ایران که ما را به این‌جا بکشاند؟ شما با مردم مشورت نکردید و حرفشان را گوش نکردید.» وی افزود: «این تحریم فقط به نفع برخی افراد و آقازاده‌ها بود که نفت را در بازار سیاه فروختند و از منافعش استفاده کردند.»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها